Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální
30.4.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Elegán, teréňák, SUV i sportovec v jednom balení - asi takové má být nové kompaktní SUV Mercedesu. Je ale GLA takové i v praxi?
Přehled kapitol
Snaha o spojení všemožných automobilových tříd do jediného vozu prorůstá značkami jako plevel a bují všude, kam se podíváme. Kulminující boom netradičních koncepcí způsobují bortící se hráze, které od sebe donedávna poměrně striktně oddělovaly klasicky střižené modely. Za jejich prolínáním můžeme hledat snahu výrobců prodávat jednu a tu samou techniku v různém balení na několik způsobů, ale také nelítostný souboj o zákazníka, který už neví roupami coby. Cílem je vyplnit poslední mezírku na trhu, nabídnout zdánlivě nový a neokoukaný univerzál, který uhrane dosud neoslovenou skupinu klientů. Jako zcela dokonalý nástrojem pro úspěšné splnění těchto cílů se jeví různá polovičatá SUV.
Pokud se vydáme o pár roků nazpět, najdeme mezi zakladateli této skupiny míšenců například Qashqai, který se stal zhmotněným úsilím o skřížení MPV a SUV. Japonské značce s jeho pomocí podařilo naleznout zajímavé lákadlo na do té doby poměrně netečné evropské zákazníky a dodnes je na Starém kontinentu v podstatě tahounem celého portfolia. Ostatní automobilky zatoužily po podobném úspěchu a začaly ve svých vývojových centrech realizovat pokusy s automobilovou genetikou v takové míře, až bych přísahal, že jsem odtamtud zaslechl mohutné exploze.
Pohledem zpátky do současnosti narazíme na Renault, který nestíhá vyrábět Captur kvůli vysoké poptávce, třebaže je nabobtnalým Cliem s „oloupaným lakem“ na náraznících, nebo na jím inspirovaný Peugeot 2008, jímž si je automobilka natolik jistá, že ho dokonce servíruje jako náhradu za plnohodnotné kombi (208 SW). Na sečtení crossoverů, do kterých jsou vkládány takové naděje, už by bylo potřeba týdenní dovolené, na analýzu skutečných příčin jejich úspěchu ale pravděpodobně nutnost vystavět specializované výzkumné centrum.
Vezmeme-li totiž v úvahu skutečnou přidanou hodnotu, vypadne nám z rovnice, že se limitně blíží nule. Hlavou se tedy dají kupovat jen stěží. Zákazníky na ně musí lákat především šikovná marketingová propagace, která navodí v jedinci touhu vlastnit vůz, který se nebojí ničeho a zvládne všechno. Město, terén, péči o početnou rodinu, snad někdy i okruhové řádění a přebalování nemluvňat.
Pozadu s variacemi kompaktních crossoverů (nebo kompaktních SUV chcete-li) samozřejmě nemohly zůstat ani prémiové značky, rozhodly se tedy lákat nerozhodnuté Evropany, kterým dvoumilionová cenovka velkých ani přístup těch nejmenších zavedených modelů zrovna neimponuje. Když ne normální hatchback, tak co třeba kompaktní prémiové SUV ovanuté městským smogem? To by mohlo fungovat. Do této kategorie v rámci německého trojlístku spadá už delší dobu mnichovská X1 a o pár let mladší Q3 z Ingolstadtu, kterým se teď rozhodl postavit Stuttgart s novopečeným modelem GLA. Mezi další, už méně přímé soupeře, řadí mnozí také Range Rover Evoque nebo Mini Countryman.
Tímto úvodem nehodlám žádný ze zmíněných modelů hanit, ani od nich někoho odrazovat. Ovšem neodpářete fakt, že nezřídka se dají crossovery připodobnit k multifunkčnímu kancelářskému zařízení, které má být zároveň úspornou a rychlou tiskárnou, kvalitním scanerem, dobrou kopírkou a kdo ví čím ještě. Dodnes se nikomu nepodařilo vyrobit za rozumné peníze takový stroj, který by všechny funkce zvládal pořádně, bez ústupků a lépe než dva a více modelů s „užším“ záběrem schopností. Otázkou tedy zůstává, zda bude nový kompakt od Mercedes v tomto ohledu výjimečný. Minimálně designem nasliboval mnohé.
Áčko v pohorkách s delší zádí
Nad receptem při stavbě nového kompaktního SUV nemuseli ve Stuttgartu dlouho laborovat, poněvadž bylo jasné, že půjde o nejmenší model s legendárním písmenem G , který se musí hierarchicky zařadit pod třídu GLK. Novinku tedy logicky vystavěli na platformě MFA (s rozvorem 2 699 milimetrů) a pokud si nemůžete vybavit k čemu v minulosti posloužila, pak vězte, že kromě nejmenšího Áčka i kupátkoidnímu sedanu CLA a nedávno testované třídě B. Jelikož tato platforma slouží pro příčně uložené motory a pohon předních nebo všech kol, půjčilo si GLA od starších bratrů pochopitelně také výběr pohonných jednotek.
Musím uznat, že přes technickou příbuznost však novinka není úplně čistým derivátem Áčka. Alespoň na oko jde o model s výraznou snahou odlišit se a ve výsledném provedení svoje geny docela dobře zatajuje. Dojem zcela jiné zádě způsobí o 125 milimetrů delší zadní převis a při zevrubném zkoumání a porovnávání nacházím ještě další rozdíly. Spočívají v jiných světlometech (zejména u těch zadních), tvarech a otvorech nárazníků, odlišných pátých dveřích a v lehce širších blatnících. Pokud bych měl být kompletní, musím se zmínit také masku chladiče s výraznějšími lamelami, dvojici žeber na kapotě, které vidíte dokonce i z kabiny a o bočních prolisech, jaké ve spodní části nestoupají tak strmě vzhůru jako u Áčka.
Ona „SUVerenita“ (nikoli Jany Bobošíkové) je dána o šest centimetrů výše posazenou karoserií, lehce rozšířeným rozchodem kol a samozřejmě i nezbytnou kavalerií plastových detailů. Poslední zmíněný přídavek však na testovacím voze nenajdete. Co to? Pravým důvodem je sportovní paket AMG, který bere obnažené plasty s chromovými detaily standardního GLA zase zpět. Lakuje je do totiž barvy karoserie a chrom nahrazuje černým leskem. K tomu navíc zamění standardní nárazníky za ty s většími otvory z Affalterbachu.
Ptáte-li se na skutečnou funkci těch za zadními koly, pak věřte, že žádnou jinou než estetickou nemají. Ani standardní světlá výška 17 centimetrů není zrovna z kategorie SUV, v případě sady AMG za 85 tisíc je však ještě sražena o 15 milimetrů k zemi z důvodů sportovního podvozku s kratšími pružinami. Přičtu-li okrasné devatenáctky (14 tisíc korun), pomalu se mi s ním nechce ani do města plného obrubníků, natož za krásami přírody, kam už žádné silnice nevedou. Dá se říci, že tohle konkrétní medvídě nemá na volné pobíhání po lese takřka žádné žádné ambice.
Pokud jsou vám dobrodružnější výpravy bližší než pózování na parkovištích, pak doporučím nákup GLA ještě o chvíli odložit. Mercedes totiž nabídne zřejmě ve třetím kvartálu letošního roku za 8 tisíc „podvozek off-road“ s komfortním naladěním a 204 milimetry světlé výšky. S něčím jako jsou adaptivní tlumiče ale rozhodně nepočítejte. Plastové kryty podvozku a zřejmě i odolnější ramena zavěšení kol ale čekat můžete. V opačném případě se rozhodně podívejte do nabídky příslušenství, jelikož se svítící hvězdou můžete ztropit znamenitý poprask před diskotékou.
Po prvním kontaktu s vozem musím uznat, že o přidanou atraktivitu GLA bylo dobře postaráno, jelikož si v každé situaci vynucuje pozornost celého okolí. Vsadil bych se, že už jen pro to málo po něm bude řada zákazníků daleko lačnější než po menším, třebaže neméně pěkném sourozenci. Působí na mě jako takové áčko nazuté do pohorek s nafouknutými svaly, i když na benčpres ve skutečnosti více neuzvedne. Proč ne, říkám si, tohle je pro extroverty to pravé ořechové.
K rodu SUV se navzdory pouhým 1,5 metru výšky hlásí novinka střešními ližinami, do noty agresorům zahraje dvojicí částečně falešných koncovek výfuků a to i se čtyřválcovým turbodieselem, který je v praxi dozajista neupotřebí. Ve skutečnosti je to ale s jistou rezervou jen zvednutý dozdobený hatchback. Nerozehraje zase až takovou hru jako cirkusové A 45 AMG či batmobilní CLA, na druhou stranu má k vrcholné specifikaci AMG už ve standardu mnohem blíže něž kterýkoli jiný Mercedes. U mladších zákazníků, pro něž jsou větší modely Mercedesu symbolem přehnané usedlosti, je to však nezpochybnitelné plus. Budou kromě designu spokojeni také s jízdními vlastnostmi?
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před hodinou - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch