Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Mercedes-Benz GLK 320 CDI: hvězdné SUV
2.2.2009 | Jiří Kaloč, Walter Kraft | Přidat příspěvek
Mercedes GLK rozšiřuje zatím relativně skromnou nabídku v segmentu kompaktních premiových SUV. Jaké má šance v boji s „trvalkou” BMW X3 a dalším nováčkem Audi Q5? GLK jsme vyzkoušeli v atraktivní kombinaci s turbodieselem 3,2 l a víme, co dokáže.
Přehled kapitol
Ve třídě prémiových kompaktních SUV začíná být hodně husto, proto musel výrobce ze Stuttgartu přijít s něčím neotřelým. Stalo se.
Nový Mercedes GLK je tak mezi kompaktními SUV trochu exotem. Exteriér jde v době oblin spíše cestou hran, interiér se pak nese v duchu návratu let nedávno minulých. Ve výsledku se ale nejedná o žádný „úlet”, to by si u Mercedesu dovolit nemohli.
Že se GLK snaží od své konkurence odlišit vzhledem, je nesporné. Zvládá to ale i po technické stránce, nabízí i zde něco výjimečného? Přijdeme na to, nejprve se ale pojďme blíže podívat na jeho kabátek.
Sympatický pan Hranatý
Vzhledem k tomu, že třída GLK nemá žádného předchůdce, mohli se designéři Mercedesu odvázat, a tak vytvořili v době aerodynamických zakulacených zázraků docela hranatý automobil, který charakterizuje krátký přední převis, málo zkosené čelní sklo a geometricky rovná linie karoserie. Zaujme také na dnešní poměry velmi členitá a dlouhá příď. Spojovacím prvkem je prolis, vedoucí středem karoserie, který by měl být napříště charakteristický pro všechny nové Mercedesy.
Podobně jako Volkswagen Tiguan vám také třída GLK nabídne dvě tváře. Záleží na tom, zda si zvolíte „Offroad-Styling Paket“ nebo „Sport-Paket Exterieur“. V prvním (a i našem) případě dostanete sedmnáctipalcová kola (vpředu rozměru 236/60 a vzadu 255/50), černé střešní ližiny, přední a zadní nárazník s off-roadovým stupátkem a masku chladiče s dvěma chromovanými lamelami.
K tomu je pak možné si za příplatek objednat také „Offroad-Technik Paket“, jehož součástí je kožený tříramenný volant s pádly řazení, systém DSR (Downhill Speed Regulation) pro sjíždění extrémních kopců nastavitelný v rozpětí 4 až 18 km/h a tlačítko „G“ (gelände) označené symbolem auta na nerovnostech, kterým nastavíte řazení, reakci plynového pedálu a ostatní elektronické systémy (4ETS, ESP a ABS) tak, aby vám automobil co nejvíce pomáhal při jízdě v terénu. Kromě toho dostane automobil ještě ochranu spodní části z odolného plastu s názvem Gemtex, takže se nemusíte bát, když v terénu vůz dosedne nešetrně na břicho.
Základními tvary, i těmito detaily je GLK nezaměnitelnou individualitou, rozměry však věrně kopíruje největšího rivala BMW X3. Rozvor a karoserii má GLK jen o 4 cm respektive o 3,7 cm kratší než mnichovské SUV.
Interiér ve znamení novodobého retra
Ani vnitřním prostorem se GLK od bavorské konkurence výrazněji neliší. Vpředu je místa dostatek, ve druhé řadě se však cestující musejí trochu uskrovnit v oblasti nohou, a přehnaně velký není ani zavazadlový prostor 450 litrů (o 30 l méně než u X3) nabízeného objemu při pětimístném uspořádání patří spíše mezi průměr.
Svým vzhledem interiér zaujme podobně jako hranatý design exteriéru. Stylem se vrací do poloviny 90. let a v černé barvě vypadá na první pohled lacině, ale opak je pravdou. Kvalitní plasty jsou na palubní desce měkčené, a z ergonomického hlediska nemá GLK v podstatě chybu. Nový, dvouose nastavitelný volant má navíc tvarovaný věnec, takže se optimálně drží i při sportovnější jízdě.
Chválu lze zapět i na adresu předních sedadel, která jsou již v základní výbavě částečně elektricky nastavitelná. Standardní výbava je ostatně u tohoto automobilu opravdu nadprůměrná, připlácet si nemusíte ani za dvouzónovou klimatizaci, audiosystém s barevným displejem či rozhraní Bluetooth pro připojení mobilního telefonu.
Kompletní je i bezpečnostní výbava včetně kolenního airbagu a aktivních hlavových opěrek, v příplatkové výbavě najdete pouze boční airbagy vzadu a systém Pre-save. Z další příplatkové výbavy mě pak zaujal hlavně systém Command APS. Ovládácí a informační centrum vozu, připomínající systém iDrive od BMW, výrazně rozšiřuje možnosti nastavení a kontroly nemluvě o užitečném navigačním systému, který je v tzv. off-road módu schopný díky pevnému disku zaznamenávat a ukládat i nové trasy.
Následující >1 / 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Technik Jaguaru po smrtelné nehodě vynesl na světlo, jaké šmejdy jsou auta vietnamského nudlového miliardáře, dostal padáka
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva