Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl”

Pokud už vás nebaví věčné hledání parkovacího místa do kterého se vejde běžný sedan a potřebujete menší příměststké vozidlo pro pohodlné a stylové přesuny, už hledat nemusíte. Mercedes Benz A 180 CDI popsané vlastnosti hravě zvládá a umí i mnohem více.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl”

30.10.2009 | David Siegl | Přidat příspěvek

Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl”

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokud už vás nebaví věčné hledání parkovacího místa do kterého se vejde běžný sedan a potřebujete menší příměststké vozidlo pro pohodlné a stylové přesuny, už hledat nemusíte. Mercedes Benz A 180 CDI popsané vlastnosti hravě zvládá a umí i mnohem více.

Pohled do historie

První generace třídy A přinesla značce Mercedes-Benz hned několik intenzivních ohlasů. Rozruch ze samotné koncepce vozu vystřídaly tragické výsledky nepovedeného losího testu. Ale místo toho aby německá značka třídu A zamítla, kompletně přepracovala podvozek a výsledkem byl nečekaně velký zájem o čemž svědčí i vysoký počet prodaných kusů.

Generační skok

Druhá generace třídy A předběhla svého předchůdce ve všech ohledech. Ať už jde o zpracování interiéru nebo moderní vzhled, je nové áčko po všech stránkách lepší. K našemu testu dorazila omlazená verze, která s sebou přináší ještě několik šikovných inovací navíc. Kromě klasické optické úpravy, zahrnující přepracovaný přední nárazník, nový tvar předních světlometů, zesílení v oblasti prahů a lehce pozměněnou záď, přináší například samočinnou bezestupňovou převodovku CVT, nebo parkovacího asistenta Parktronic. Třída A je totiž jediným modelem v segmentu, který může být vybaven systémem samočinného parkování.


Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl” - 1 - mercedes_benz_A180_2009_49Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl” - 2 - mercedes_benz_A180_2009_74Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl” - 3 - mercedes_benz_A180_2009_83

Vnitřní prostor

Díky unikátní konstrukci s dvojitou podlahou nabídne velkorysý prostor pro každého člena posádky. Ať už se tedy jedná o prostor nad hlavou, kolem ramen či před koleny, nelze modernizované třídě A nic vytknout.

Narozdíl od ostatních konkurentů jsou sedadla umístěna mnohem níž a umožňují proto nalézt důstojnou pozici za volantem. Bohaté nastavení sedadel, zahrnující i výstuhu v oblasti bederní páteře, pak hledání pozice výrazně usnadní. Samotná sedadla jsou velmi pohodlná, akorát vzadu jsou trochu tvdší což ale není až tak překvapivé.

Přístrojová deska působí na první pohled přeplastovaně, jednotlivé povrchy plastů jsou ale dobře odlišeny chromovanými dekory a celkově je interiér spracován velmi kvalitně. Tříramenný multifunkční volant se díky zesílené tloušťce věnce velmi dobře drží i ovládá, stejně jako palubní počítač který najdeme v prostoru mezi ukazateli rychlosti a otáček. Obrovské plus pak patří za jemnost a snadný chod variabilních prvků interiéru. Posunutí přední sedačky lze vykonat jedním prstem, a zadní dvoudílnou lavici lze odklopit jednou rukou, pro maminky držicí svou ratolest v jedné ruce je tato vlastnost k nezaplacení stejně jako zdířka pro uchycení bezpečnostního pásu.

Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl” - 4 - mercedes_benz_A180_2009_32Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl” - 5 - mercedes_benz_A180_2009_99Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl” - 6 - mercedes_benz_A180_2009_85Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl” - 7 - mercedes_benz_A180_2009_87

Snadná obsluha pokračuje i v zavazadlovém prostoru, který nabídne kapacitu 0,435 m3 a po sklopení vyjimatelných zadních sedadel dokonce prostor o objemu 1,995 m3. Dále zde najdeme jednoduché, chytré a hlavně levné řešení pro uchycení například tašky s nákupem, pomocí tvarovatelné příčky na suchý zip. Kromě mnoha výsuvných háčků lze podlahu zavazadelníku jediným pohybem zvednout o deset centimetrů a vytvořit tak rovnou nákladovou plochu. Systém je dotažen do dokonalosti v tom smyslu, že nadzvednutou podlážku lze zajistit výsuvným umělohmotným válečkem. Zmíněnou pomůcku tudíž oceníte i při výměně pneumatiky.

Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl” - 8 - mercedes_benz_A180_2009_03Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl” - 9 - mercedes_benz_A180_2009_05Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl” - 10 - mercedes_benz_A180_2009_12Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl” - 11 - mercedes_benz_A180_2009_08Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl” - 12 - mercedes_benz_A180_2009_10Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl” - 13 - mercedes_benz_A180_2009_11

Motor a převodovka

Ačkoliv je áčko označeno číslicí 180, pod kapotou najdeme dopředu skloněný vznětový dvoulitr, který je přeplňován turbodmychadlem s pevnou geometrií rozvaděcích lopatek. Při startu se motor vyznačuje hrubým chodem i zvukovým projevem, tato skutečnost však po zahřátí částečně odezní, při jízdě ale hlasitý projev motoru vnímáte prakticky neustále.

Změnu jednotlivých převodových stupňů vykonává krátká převodovka CVT (jen 345 mm dlouhá) s virtuální simulací šesti převodových stupňů. Převodovka nabízí dva režimy a sice Comfort a Sport, přičemž v druhém režimu je nejvíc znatelný plynule měnitelný chod převodové skříně. Díky tomu lze cestovat rychlostí 130 km/h při hladině otáček 2000 1/min, což je velmi pozitivní, protože tuto výsadu bežně umožnují teprve sedmistupňové převodovky.

Práce převodové skříně přináší pozitivní vliv na celkovou spotřebu, která se pohobovala kolem osmi litrů nafty na stokilometrovou vzdálenost.

Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl” - 14 - mercedes_benz_A180_2009_91Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl” - 15 - mercedes_benz_A180_2009_94Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl” - 16 - mercedes_benz_A180_2009_93Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl” - 17 - mercedes_benz_A180_2008_21Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl” - 18 - mercedes_benz_A180_2008_22Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl” - 19 - mercedes_benz_A180_2008_20

Podvozek a jízdní pocity

Podle typu vozu na který nyní koukáte asi mnohé napadne, že jízdní zážitky nebudou nic extra, zejména kvůli výšce vozu. To by ale nesměla být řeč o značce Mercedes a nové áčko po stránce komfortu rozhodně dostálo kvalitě podvozků německé automobilky. Ano, při ostřejším průjezdu zatáčkou vykazuje tendenci náklonu, ale díky výbornému vyvážení a krátkému rozvoru jsou jen minimální. A to vše při zachování velké porce komfortu a kultivovanosti při jízdě po městě i rozbitých okreskách.

Řízení je sice přeposilované v takové míře, že takřka není cítit odpor ve volantu, ale kdo by také očekával v mercedesu cit ve volantu. Na řízení většiny vozů s trojcípou hvězdou si totiž stačí zvyknout na skutečnost, že i když přímo necítíte co se dějě s předními koly, tak po zatočení vůz ochotně mění směr. Při větší míře zatížení přední nápravy se však můžete spolehnout na dostatek informací od hnané nápravy.

Multifunkční volant je velmi příjemný na dotek. Dobra ergonomie a hlavně ta správná tlouštka věnce vás potěší prakticky při každé jízdě. Celkové nadšení pak už jen korunuje parkovací asistent Parktronic. Systém je aktivní do rychlosti 19 km/h kdy pomoci deseti čidel kontroluje místo kolem vozu. Ve chvíli kdy dostatečne velké místo najde zobrazí se v informačním menu řidiče šipka, ke které přidáte blinkr ve stejném směru a potvrdíte tlačítkem na volantu. Auto pak samo zaparkuje, ale je nutné kontrolovat jej brzdou, protože jinak se potkáte s nárazníkem jiného auta. Systém je konstruován tak aby na každé straně zbyl prostor devadesáti centimetrů. Podle automobilky není žádný konkurenční systém, který by 3,8 m dlouhé auto sám zaparkovat do prostoru s délkou jen 5,18 m. Nezbývá než souhlasit s tím, že jeden se přece jen najde - živý řidič...

Nicméně i když je fajn se koukat na samočinně se otáčející volant, nepřijde mi parkovací systém jako něco bez čeho by jste se neobešli. Z auta je perfektní výhled a díky obrovskému poloměru natočení kol společně s rychle reagujícím posilovačem je parkování opravdu hračka. Ale například pro mnohé řidičky, nervující se v každodením městském provozu, bude Parktronic velmi výtaná funkce.

Hodnocení

Mercedes-Benz třídou A dokázal, že i kompaktní auto může být pravověrným Mercedesem. To znamená, velmi příjemným společníkem na dlouhých cestách při komfortním svezení s kultivovaným projevem, který narušuje snad akorát halasnější motor. Fakt, že áčko nabídne větší zavazadlový prostor než třída C je jen třešničkou na dortu.

Omlazená verze tak klonečně získala notnou dávku elegance a důstojnosti, kterou zákazníci značky Mercedes vyžadují.

Již klasickým záporem je bohužel vyšší pořizovací cena, ale to není zrovna věc, která by u zákazníků prémiové značky hrála zásadní roli při rozhodování.

Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl” - 20 - mercedes_benz_A180_2009_56Test Mercedes-Benz A180 CDI: malý velký „Merkl” - 21 - mercedes_benz_A180_2009_59

Technické údaje

Motor

Přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 1 991 ccm
Největší výkon: 80 kW (95 k) při 4200 ot./min
Největší točivý moment: 250 N.m při 1600 - 2600 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: Samočinná převodovka s plynulým řazením převodů. Pohon předních kol.

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 186 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,8 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 8,2 l
Mimo město: 6,5 l
Kombinovaná: 7,6 l
Objem palivové nádrže: 54 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 3838 mm
Šířka: 1764 mm
Výška: 1593 mm
Rozvor náprav: 2568 mm
Pohotovostní hmotnost: 1325 kg
Užitečná hmotnost: 435 kg Objem zavazadlového prostoru/po sklopení: 435/1995

Ceny

Základní cena od: 545 000 Kč
Cena testovaného vozu: 706 786 Kč

Základní výbava

ABS, ASR, airbag pro řidiče a spolujezdce - dvoustupňový, aktivní opěrky hlavy vpředu, BAS, bezpečnostní pásy s upínači a omezovači napínací síly, boční airbagy Head-Thorax vpředu, centrální zamykání s imobilizérem, čidlo zatížení sedadla spolujezdce, determální skla, el.ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka včetně bočních směrovek, el.ovládaná boční okna vpředu, ESP, háčky na tašky v zavazadlovém prostoru, kontrolka opotřebení brzdového obložení, multifunkční volant, mlhovky vzadu, palubní počítač, sklopná a vyjímatelná zadní sedadla 1/3 :2/3 u 5 dveřové verze, tónované čelní sklo, výškově nastavitelná podlaha zavazadlového prostoru u 5 dveřové verze, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelný volant, rádio Audio 5 CD, teploměr.

Výbava testovaného vozu

Autotronic - automatická převodovka s plynulým řazením převodů a tempomatem (+51.262,-Kč), bi-xenonové světlomety s automatickou regulací sklonu světlometů a ostřikovači (24.446,-Kč), Provedení Avantgarde - zahrnuje mj. 16 palcová kola z lehkých slitin, přední mlhová světla, čalounění sedadel v kombinaci látka/umělá kůže, kožený potah věnce volantu, řadicí páky atd. (+44.447,-Kč), metalický lak (+12.741,-Kč), aktivní parkovací systém vč. Parktronic (+19.853,-Kč), rádio Audio 20, vč. hands-free s Bluetooth, CD přehrávač s možností přehrávání formátu MP3 a přípojkou Aux-In (9.037,-Kč).

David Siegl

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.