Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Mercedes A 45 AMG: cirkus Affalterbach
3.1.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ videa) Showman z Affalterbachu vystupuje coby nejsilnější hot hatch a s 360 koňmi upaluje jako splašený. Vyrovná se ale motoru i zbytek auta?
Přehled kapitol
Zatím poslední generace třídy A s přídomkem W176 u nás v redakci nesklidila velké ovace, alespoň ne ve verzi A 250 Sport. Toto provedení se snaží vyvolat dojem sportovně laděného hatchbacku, ale skutek jakoby někam utekl. Jízdní projev jednoduše zůstal za očekáváními. Nešlo přitom o kvalitu „běžné jízdy“, prostorný interiér chraň bůh, v těchto ohledech jsme Áčko stavěli minimálně na roveň bavorského a ingolstadského soupeře. Nepřesvědčilo nás však chování ani projev vozu při dynamickém svezení, tam mu k dokonalosti scházelo ještě docela mnoho.
To, co naznačoval svým vzhledem, byla zkrátka mýlka. Áčko sice opustilo koncepci sendvičové podlahy spolu s pseudo MPV karoserií předchůdců, ale agresivnějšímu kukuči nedokázalo dostát naladěním podvozku, schopností brzd a bohužel ani ovladatelností. Nezbývalo tedy než čekat na nějakou zajímavější verzi. S o to větším očekáváním jsme hleděli do blízké budoucnosti, kde se rýsovala nejostřejší a nejsportovnější podoba s cejchem hochů z Affalterbachu a plnohodnotným označením AMG.
Silný motor byl tutovkou, správným směrem mířené zásahy do podvozku a převodovky jakbysmet. Zpráva o pohonu všech kol a technice z větších bratrů dával tušit, kudy se bude rychlík ubírat. Tep zarytých fandů automobilového Stuttgartu ještě dále stoupal a sociální sítě začínaly pod tíhou informací o brutálním Áčku praskat ve švech. Celek však zůstával nadále největším otazníkem, přestože mu už někteří navzdory absenci znalosti jízdní dojmů snad už nasazovali korunu krále nejrychlejších kompaktních hatchbacků.
Jen málokterý vůz poslední doby vzbudil tolik poprasku a rozpoutal tolik diskuzí jako recenzované A 45 AMG. Zprávy o nejmenším a nejdostupnějším AMG historie vybaveném nejsilnějším sériově vyráběným čtyřválcem planety s výkonem přesahujícím metu 180 koní na litr, naznačovaly, že by opravdu mohlo jít o něco extra. Snad medvídek zabiják? Vždyť něco velikosti nákupní tašky, co má dynamiku srovnatelnou se staršími Ferrari, nemůže být od podstaty nezajímavé.
Každopádně to měl být vůz, který zaujme i mladší zákazníky, pro které jsou velká „áemgéčka“ buď až příliš nebo na ně zkrátka a dobře nemají dost finančních prostředků. Teď už konečně můžu spolehlivě říci, zda byl celý ten humbuk kolem jeho premiéry jen dobře promyšlené promo, nebo zda jsme se opravdu dočkali následníka trůnu „horkých“ kompaktů. Alespoň dosud na něm podle mého usedalo BMW M135i, následující odstavce budou jednoznačným soudem toho, co se Mercedesu nakonec podařilo sestrojit...
Ve snaze zaujmout svaly exhibuje, seč mu spoilery stačí
První přímá konfrontace s vozem mi nahání úsměv do tváře. Vzhled vozu jako by se nemohl rozhodnout, zda chce připomínat utržené autíčko z kolotoče, nebo soutěžní vůz, který omylem opustil závodní okruh. On to vážně není nějaký mírumilovný medvídek nebo luxusní kabelka pro ženy, ale nasupená malá stíhačka, která se snaží stůj co stůj získat pozornost nejširšího okolí a doslova křičí hlasitě, že do rodiny svalnatých AMG opravdu patří. Je jako bandita, který si libuje ve svých plakátech s tučnou odměnou za jeho dopadení. Snaží se tak moc, že do zbytku skupiny AMG vlastně ani moc nezapadá. Ostatní vozy z Affalterbachu takovou optickou agresí v naprosté většině případů nedisponují a své svaly spíše mistrně skrývají.
Třeba S 63 AMG je agrese docela prosté, nové E 63 AMG toho o sobě laikům také mnoho neprozradí, jenomže A 45 AMG zvolilo cestu zcela opačnou. Ostatně už samotná třída A není tak úplně typický Mercedes a technika AMG zřejmě velké otvory v nárazníku, mohutné brzdy a difuzor potřebuje, takže nakonec proč ne? Ta křidélka na předním nárazníku a černé pruhy natažené přes kapotu, střechu i boky... Standardní verzím by snad při pohledu na něj začaly padat výfuky a přední nárazníky, jak moc jsou při srovnání s tímhle extrovertním malým showcarem nevinné.
Takhle agresivnímu vzezření se současná konkurence spíše vyhýbá, a tak se dá říct, že Mercedes získá přízeň zákazníků a body navíc minimálně za odvahu a neotřelost. Věřím, že se mnozí na tyhle závodnicko-pouťové doplňky chytnout, protože stát se králem klubů a diskoték nebude se standardním provedením tak jednoduché. A skutečně. O pozornost všech, kolem nichž nové A 45 AMG projíždělo, bylo vždy bez výjimky postaráno. V téhle malé snad raketce jste vitět, i kdyby vám Harry Potter půjčil neviditelný plášť nebo Frodo Pytlík prsten. Je to zkrátka něco jako menší Focus RS od Mercedesu.
Zasáhnout hravější mladší generace, na které A 45 AMG přesně cílí, bude s takovým výrazem mnohem jednodušší. Design je sice velmi subjektivní záležitost, ale dám ruku do ohně za to, že se tunersky smýšlejícím jedincům bude zaručeně líbit. Doplňky „AMG cokoli“ reprezentované červenými kroužky kolem čoček xenonů a dalšími stejnobarevnými detaily, cirkusovým střešním spoilerem, černými pruhy, karbonem či černými devatenáctkami s centrální maticí však není nutné objednávat. Proto v případě nezájmu zákazníka mohou zůstat pouze na testovaném provedení Edition 1. Jakmile ale začnete s jejich objednáváním, peněženka zapláče.
Tím se hned prvním oslím můstkem dostávám k možná nejvýraznějšímu nedostatku, a tím je doslova nekřesťanská pořizovací cena. „Vysypat” 1 230 000 Kč za základní variantu, nebo až bezmála 1,6 milionu za testovaný vůz - to vyžaduje, abyste po A 45 AMG zatraceně toužili. Výrazný vzhled by dozajista nestačil, za takovou cenu to musí být také velmi dobrý stroj na svezení, nebo snad až proklatě rychlý vůz pro všechny typy silnic. Dokáže si takovou sumu Mercedes obhájit když za cenu vybavené pětačtyřicítky pořídíte třeba nové, o řád univerzálnější céčko s brilantní výbavou či dokonce skvostné Porsche Boxster? Zda to vůz bude schopen obhájit, může ukázat jedině podrobný test. Aby mohl dostát kategorii Porsche, odstartuji recenzi A 45 AMG jeho největší chloubou. Motorem.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
před 3 hodinami - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
před 5 hodinami (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
před 6 hodinami - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
před 8 hodinami - Jedno z posledních opravdu dobrých BMW má na kahánku. Pokud máte zájem, objednávejte, příští rok se nad ním zavře voda
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva