Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Mercedes A 45 AMG: cirkus Affalterbach
3.1.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ videa) Showman z Affalterbachu vystupuje coby nejsilnější hot hatch a s 360 koňmi upaluje jako splašený. Vyrovná se ale motoru i zbytek auta?
Přehled kapitol
Zatím poslední generace třídy A s přídomkem W176 u nás v redakci nesklidila velké ovace, alespoň ne ve verzi A 250 Sport. Toto provedení se snaží vyvolat dojem sportovně laděného hatchbacku, ale skutek jakoby někam utekl. Jízdní projev jednoduše zůstal za očekáváními. Nešlo přitom o kvalitu „běžné jízdy“, prostorný interiér chraň bůh, v těchto ohledech jsme Áčko stavěli minimálně na roveň bavorského a ingolstadského soupeře. Nepřesvědčilo nás však chování ani projev vozu při dynamickém svezení, tam mu k dokonalosti scházelo ještě docela mnoho.
To, co naznačoval svým vzhledem, byla zkrátka mýlka. Áčko sice opustilo koncepci sendvičové podlahy spolu s pseudo MPV karoserií předchůdců, ale agresivnějšímu kukuči nedokázalo dostát naladěním podvozku, schopností brzd a bohužel ani ovladatelností. Nezbývalo tedy než čekat na nějakou zajímavější verzi. S o to větším očekáváním jsme hleděli do blízké budoucnosti, kde se rýsovala nejostřejší a nejsportovnější podoba s cejchem hochů z Affalterbachu a plnohodnotným označením AMG.
Silný motor byl tutovkou, správným směrem mířené zásahy do podvozku a převodovky jakbysmet. Zpráva o pohonu všech kol a technice z větších bratrů dával tušit, kudy se bude rychlík ubírat. Tep zarytých fandů automobilového Stuttgartu ještě dále stoupal a sociální sítě začínaly pod tíhou informací o brutálním Áčku praskat ve švech. Celek však zůstával nadále největším otazníkem, přestože mu už někteří navzdory absenci znalosti jízdní dojmů snad už nasazovali korunu krále nejrychlejších kompaktních hatchbacků.
Jen málokterý vůz poslední doby vzbudil tolik poprasku a rozpoutal tolik diskuzí jako recenzované A 45 AMG. Zprávy o nejmenším a nejdostupnějším AMG historie vybaveném nejsilnějším sériově vyráběným čtyřválcem planety s výkonem přesahujícím metu 180 koní na litr, naznačovaly, že by opravdu mohlo jít o něco extra. Snad medvídek zabiják? Vždyť něco velikosti nákupní tašky, co má dynamiku srovnatelnou se staršími Ferrari, nemůže být od podstaty nezajímavé.
Každopádně to měl být vůz, který zaujme i mladší zákazníky, pro které jsou velká „áemgéčka“ buď až příliš nebo na ně zkrátka a dobře nemají dost finančních prostředků. Teď už konečně můžu spolehlivě říci, zda byl celý ten humbuk kolem jeho premiéry jen dobře promyšlené promo, nebo zda jsme se opravdu dočkali následníka trůnu „horkých“ kompaktů. Alespoň dosud na něm podle mého usedalo BMW M135i, následující odstavce budou jednoznačným soudem toho, co se Mercedesu nakonec podařilo sestrojit...
Ve snaze zaujmout svaly exhibuje, seč mu spoilery stačí
První přímá konfrontace s vozem mi nahání úsměv do tváře. Vzhled vozu jako by se nemohl rozhodnout, zda chce připomínat utržené autíčko z kolotoče, nebo soutěžní vůz, který omylem opustil závodní okruh. On to vážně není nějaký mírumilovný medvídek nebo luxusní kabelka pro ženy, ale nasupená malá stíhačka, která se snaží stůj co stůj získat pozornost nejširšího okolí a doslova křičí hlasitě, že do rodiny svalnatých AMG opravdu patří. Je jako bandita, který si libuje ve svých plakátech s tučnou odměnou za jeho dopadení. Snaží se tak moc, že do zbytku skupiny AMG vlastně ani moc nezapadá. Ostatní vozy z Affalterbachu takovou optickou agresí v naprosté většině případů nedisponují a své svaly spíše mistrně skrývají.
Třeba S 63 AMG je agrese docela prosté, nové E 63 AMG toho o sobě laikům také mnoho neprozradí, jenomže A 45 AMG zvolilo cestu zcela opačnou. Ostatně už samotná třída A není tak úplně typický Mercedes a technika AMG zřejmě velké otvory v nárazníku, mohutné brzdy a difuzor potřebuje, takže nakonec proč ne? Ta křidélka na předním nárazníku a černé pruhy natažené přes kapotu, střechu i boky... Standardní verzím by snad při pohledu na něj začaly padat výfuky a přední nárazníky, jak moc jsou při srovnání s tímhle extrovertním malým showcarem nevinné.
Takhle agresivnímu vzezření se současná konkurence spíše vyhýbá, a tak se dá říct, že Mercedes získá přízeň zákazníků a body navíc minimálně za odvahu a neotřelost. Věřím, že se mnozí na tyhle závodnicko-pouťové doplňky chytnout, protože stát se králem klubů a diskoték nebude se standardním provedením tak jednoduché. A skutečně. O pozornost všech, kolem nichž nové A 45 AMG projíždělo, bylo vždy bez výjimky postaráno. V téhle malé snad raketce jste vitět, i kdyby vám Harry Potter půjčil neviditelný plášť nebo Frodo Pytlík prsten. Je to zkrátka něco jako menší Focus RS od Mercedesu.
Zasáhnout hravější mladší generace, na které A 45 AMG přesně cílí, bude s takovým výrazem mnohem jednodušší. Design je sice velmi subjektivní záležitost, ale dám ruku do ohně za to, že se tunersky smýšlejícím jedincům bude zaručeně líbit. Doplňky „AMG cokoli“ reprezentované červenými kroužky kolem čoček xenonů a dalšími stejnobarevnými detaily, cirkusovým střešním spoilerem, černými pruhy, karbonem či černými devatenáctkami s centrální maticí však není nutné objednávat. Proto v případě nezájmu zákazníka mohou zůstat pouze na testovaném provedení Edition 1. Jakmile ale začnete s jejich objednáváním, peněženka zapláče.
Tím se hned prvním oslím můstkem dostávám k možná nejvýraznějšímu nedostatku, a tím je doslova nekřesťanská pořizovací cena. „Vysypat” 1 230 000 Kč za základní variantu, nebo až bezmála 1,6 milionu za testovaný vůz - to vyžaduje, abyste po A 45 AMG zatraceně toužili. Výrazný vzhled by dozajista nestačil, za takovou cenu to musí být také velmi dobrý stroj na svezení, nebo snad až proklatě rychlý vůz pro všechny typy silnic. Dokáže si takovou sumu Mercedes obhájit když za cenu vybavené pětačtyřicítky pořídíte třeba nové, o řád univerzálnější céčko s brilantní výbavou či dokonce skvostné Porsche Boxster? Zda to vůz bude schopen obhájit, může ukázat jedině podrobný test. Aby mohl dostát kategorii Porsche, odstartuji recenzi A 45 AMG jeho největší chloubou. Motorem.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před hodinou - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 3 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 4 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Sexy prvotina luxusní značky Seatu jako ojetá maže jediný zásadní neduh tohoto vozu, vysokou cenu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva