Home > Rubriky a sekce > Testy aut, Testy > Článek
Test Maserati GranTurismo: nomen omen
10.6.2008 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Poslední model italského Maserati nedává svým jménem pochybovat o tom, do jakého segmentu míří. Je však skutečně prvotřídním cestovním automobilem, nebo v boji o zákazníky spoléhá pouze na image slavné značky? Vyzkoušeli jsme jej na českých silnicích a víme ještě mnohem více.
Přehled kapitol
Maserati není zrovna automobilkou, která by zaplavovala trh několika novými modely ročně. A tak jsme si po představení poslední generace Quattroporte museli na další novinku pár let počkat. Výsledkem čekání bylo relativně velké, čtyřmístné kupé, nazvané jednoduše GranTurismo. Kdo čekal nástupce GranSportu, musel být zklamán, kdo toužil po čemsi jako stylovějším Quattroporte, musel být nadšen. Ale nepředbíhejme a pojďme tuto italskou krásku prozkoumat pěkně popořádku.
Stylovka
Je vůbec možné, aby italský vůz s cenovkou v řádu milionů Kč nevyrážel dech již na pohled? Zřejmě nikoli, alespoň si na žádný takový nevzpomenu. A GranTurismo tradici rozhodně nekazí, svým vzhledem spolehlivě budí rozruch kdekoli se objeví.
Ačkoli jsme vůz testovali v černé metalíze, jsou jeho rysy tak výrazné, že ani tato, jinak nápaditost spolehlivě skrývající barva, v tomto případě nezafungovala. GranTurismu nechybí nápad, agrese i elegance a ačkoli nemusí padnout do oka každému, nepotkal jsem nikoho, kdo by byl schopen jej ignorovat. Toužíte-li zapadnout do vysoké společnosti, je styl tohoto vozu rozhodně skvělou vstupenkou.
Interiér auta za jeho vnějškem daleko nezaostává, byť tak oslnit již nedokáže. Jeho linie jsou jednodušší, ale čisté a ve většině případů i účelné. Pokud máte vedle slov „italský interiér“ zafixován termín „nekvalita“, můžete na toto spojení v případě Maserati v klidu zapomenout. Interiér hýřil povedenými materiály, zejména špičkovou červenou kůží a kvalitním černým plastem. Ani zpracování nedávalo znát známky nedokonalosti. Jednu výtku bych však přece jen měl. Palubní systém z dílen koncernu PSA, který si můžete objednat třeba do Citroenu C4, se mi v útrobách tohoto vládce silnic příliš nezamlouval.
Prostoru uvnitř je překvapivě dost a označení kupé 2+2 je pro vůz snad i urážkou. Více místa na zadních sedadlech je v tomto segmentu snad jedině v Mercedesu CL. Jde tedy o plnohodnotné čtyřmístné kupé, ve kterém by ani čtyři dospělí neměli strádat, pokud tedy cestujícím vzadu nebude vadit, že nemají vlastní dveře...
Ferrari Inside
Zapomenout na jakékoli pochybnosti o výjimečnosti tohoto vozu však dá jeho první nastartování. Z pod přední kapoty se ihned po otočení klíčkem ozve nádherný zvuk, který důrazně připomene jeho geny. Ačkoli přímo tento agregát v žádném Ferrari nenajdete, jeho projev i naladění vozy se vzpínajícím se koníkem ve znaku s úspěchem napodobuje. Lehkonohý chod osmi pístů, které lační po co nejrychlejším pohybu, bleskový pokles otáček a lahodný zvuk vyšších tónin potěší snad každého, komu automobily zkřížily cestu životem. Jen naprosté minimum agregátů se dokáže chovat tímto, pro mě dokonalosti se blížícím způsobem a už jen mazlení se s motorem na místě je výjimečným zážitkem.
A dost možná větším, než následná jízda. Hmotnost 1880 kg totiž dává 405 koníkům v útrobách osmiválcového čtyřlitru docela zabrat a ačkoli i za jízdy potěší svým lineárním charakterem a líbezným zvukem, dynamický projev již za těmito vněmy zaostává. Ne, že by GranTurismo bylo slabým vozem, ale po nastartování ve vás nechá očekávat bouři. Jízda je ale o mnoho poklidnější, než projev točivého osmiválce a na sportovní jízdu nechá brzy zajít chuť. Inu, je to GT...
Ač by si hmotnost vozu zasloužila větší výkon, je srdce GranTurisma rozhodně motorářskou lahůdkou. Za to, že dokáže dodat šťávu i docela poklidnému popojíždění po přecpaných městských ulicích, mu patří všechna čest.
Následující >1 / 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 5 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 8 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch