Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Lexus LS 460 AWD: konečně čtyřkolka
20.4.2009 | Miroslav Hlaváč | Přidat příspěvek
Prestižní japonská značka Lexus přišla na evropský trh v minulém roce s verzí AWD u limuzíny LS. Kombinace osmiválcového motoru, osmistupňové převodovky a pohonu všech je tedy hlavní zbraní proti ostříleným vozům německé konkurence.
Přehled kapitol
Objektivní úvod
Lexus LS patří k tomu nejlepšímu co můžeme na světových komunikacích potkat. Ve všech ohledech stojí na samém vrcholu a ačkoliv měří 5030 mm a v prodloužené verzi L dokonce 5150 mm, řídit by ho zvládlo snad i dítě. Veškerá technologická podpora totiž spěje k jedinému, co nejméně zaměstnávat řidiče. Na dálnici to pak může dojít tak daleko, že soubor technologických prvků vůz zcela ovládá za vás. V „eLeSu“ prostě zjistíte jak daleko už konstruktéři z automobilového průmyslu došli.
Samozřejmě si je potřeba za něco tak „vpředu“ zaplatit, cena modelové řady LS se totiž pohybuje zhruba mezi 2,2 až 2,9 miliony korun a ve výbavě na přání pak ještě nalezneme prvky v hodnotě malého vozu. Ale tak to na světě prostě chodí…
My jsme sáhli po úplné novince z nabídky této řady, po modelu LS 460 AWD s pohonem všech kol. Oproti zcela základní verzi LS 460, jenž má hnanou pouze zadní nápravu připlatíte za čtyřkolku „pouze“ 120 000 Kč, což je při celkové hodnotě vozu 2 289 000 korun pakatel a myslím, že čtyřkolka svého kolegu určitě zastíní. Ovšem za dalších 320 tisícovek navíc už můžete získat hybridní verzi LS 600h, která bude zřejmě i nadále leaderem prodejů.
Výhody pohonu AWD
Ale zpět k naší permanentí čtyřkolce. V krajích kde umí být zimní měsíce někdy hodně nehostinné, může být zadní náhon v zimní období velkým trápením. Co naplat, že za ideálních podmínek vám tlak ze zadní nápravy dodá nádherné sportovní svezení, první milimetry sněhu dají na vaše zážitky rychle zapomenout a pytle cementu v kufru nejsou pro vozy tohoto druhu příliš důstojné. Já osobně bych tedy nepřemýšlel ani vteřinu a při koupi tohoto japonského sedanu bych sáhl po čtyřkolce, která zásluhou několikaletého vývoje samosvorného diferenciálu Torsen (ten je přibližně o 30 % menší a lehčí než ostatní diferenciály tohoto druhu) vozu neubírá na prostornosti vnitřní části.
Model AWD prozrazuje jen decentní označení na zádi. To ovšem asi většině pozorovatelům unikne, protože budou mít již tak dost práce vstřebat kouzlo hladkých linií prestižního sedanu. Na druhou stranu konstruktéři nijak nešokovali a vytvořili karoserii s jasným cílem, bez okázalých prvků dodat jeho majiteli vysoký společenský kredit. Snad jen chromová dvojice vyústění výfuku, efektně zakomponovaná do zadního nárazníku může evokovat sportovnější náladu, jinak elegance a zase elegance.
Magie high-tech interiéru
Zapomeňte na klíček, všechny modely LS jsou standardně vybaveny kartou, která umožňuje zcela volný přístup do vozu. Stačí mít jen tento elektronický prvek kdesi u sebe a vzít za kliku, vůz se automaticky otevře, zamyká se pak decentním tlačítkem zakomponovaným do každé dveřní kliky. Uvnitř vozu už je na první pohled jasné, že tady bude příjemně a o kvalitě zpracování či použitých materiálech by bylo zbytečné se zmiňovat, vždyť je to Lexus.
Také odhlučnění kabiny je fantastické. Řada LS nabízí až šest barvených kombinací interiéru, když vždy zde hraje prim kůže a zdobení dřevem. Nezasvěcenému řidiči se po usednutí za volant asi z přehršle tlačítek a ovladačů na chvíli zamotá hlava. Zde by určitě neuškodilo zauvažovat o zapracování, u konkurence i v níže postavených modelech obvykle používaném, centrálním multifunkčním ovladači. Velké startovací tlačítko a elegantní volič automatické převodovky, na výrazně vzhůru položeném středovém panelu však nelze přehlédnout a základní rozjezdové úkony tak nevyžadují „vysokou“.
Přístroje LS jsou optitronového schématu, takže jsou za každých podmínek dokonale čitelné. Mezi nimi se pak nachází trojúhelníkový displej palubního počítače, jehož grafika vyšlechtěná tématickými obrázky, zaslouží podtrženou jedničku. Dozvíme se zde nejen klasické provozní informace, ale také třeba tlak vzduchu v jednotlivých pneumatikách či, které dveře jsou právě nedovřené. Vyhřívaný multifunkční volant zdobí dřevo a je elektricky stavitelný ve dvou osách, což společně s široce stavitelným křeslem umožňuje dokonalé nastavení pracoviště řidiče - k dispozici jsou navíc až tři paměti, a to i u sedadla spolujezdce.
Hlavní komunikační centrum nenachází ve středu palubní desky, jenž může být i koženě čalouněná. 8“ dotyková LCD obrazovka hostí řadu funkcí včetně absolutně dokonalé navigace. Popisovat všechny její funkce by zabralo hodně řádků, proto zmiňme alespoň rychlost, grafickou vyspělost (POI jsou znázorněny v 3D technice) a také fakt, že ve vybraných evropských městech vás dokáže vést i ve správném jízdním pruhu. Na obrazovce je též výstup z parkovací kamery, která je součástí automatického systému parkování. Zde je potřeba zastavit za vyhlídnutým parkovacím místem, aktivovat podélné či příční stání a vybrat místo pro parkování - elektronika na vás opak nechá pouze regulaci rychlosti. Ovšem než vyberete na dotykovém displeji ideální parkovací místo a správně připravíte vůz k parkování může vás řada „vlčáků“ čekajících na projetí vámi zablokované komunikace pořádně znervóznit.
Deset reproduktorů a 290 W výkonu audiosystému je standardem a už to dělá z vozu skutečně koncertní sál, ale za příplatek je možné dovybavit vůz na míru šitým systémem Mark Levinson s 19 reproduktory. My jsme měli k dispozici další příplatkový zábavní systém pro zadní sedadla s DVD a 9“ ze střechy výklopnou širokoúhlou obrazovkou a multifunkční středovou opěrkou. Zde s potvrzuje, že vůz je určen především pro pasažéry vzadu, dálkový ovladač tohoto systému je totiž hlavním určovatelem toho co se bude ve voze hrát. Systém sice dopřeje i řidič možnost sledování DVD, ale pouze do doby než se vůz rozjede, v tu chvíli se z bezpečnostních důvodů jeho displej zatmaví. Po vyklopení zadní obrazovky však řidič směrem vzad nevidí prakticky nic.
Úroveň pohodlí
Přední i zadní dokonale tvarovaná křesla mají k dispozici dle výbavy el. polohovatelné opěry i opěrky hlavy, vyhřívání, ventilaci i klimatizaci s infračerveným čidlem teploty těla a pro modely LS 600h je dokonce pro zadní osazenstvo nabízen také masážní systém či výklopná opěrka nohou. Zadní sedadla mají též integrované elektrické naklápění opěry a čtyřzónová klimatizace nemůže udělat nikoho ze čtyřčlenné posádky nepřátele. Okna zadní části jsou vybavena el. ovládanými roletami s nimiž lze manipulovat jak zezadu tak i z místa řidiče.
Přestože jsme testovali „krátkou“ verzi, jenž má o 110 mm kratší rozvor (2970 mm), nebylo ani na jednom ze čtyř míst těsno. Ve všech ohledech je to luxus nejvyšší třídy s absolutním pohodlím. Posádka vzadu má pak dokonce na boku sedadla předního spolujezdce, připraveny dobře dostupné ovladače, pro případné posunutí či sklopení tohoto sedala. Ačkoliv je řízení Lexusu radostí, „panská“ zadní sedadla mě zde lákala více. Za nimi se pak ukrývá velký kufr elektricky ovládaným víkem s kapacitou 565 litrů, zde LS výrazně předčí svého hybridního kolegu, jemuž baterie ubírají plných 175 litrů objemu.
Následující >1 / 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 20:51 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus