Home > Rubriky a sekce > Testy aut, Testy > Článek
Test Lexus IS-F: dravý cesťák
13.5.2008 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Nejrychlejším vozům střední třídy léta kralovaly německé sedany a kupé. Do jejich souboje se nyní rozhodl zapojit japonský Lexus modelem IS-F. A začal rozhodně nebojácně, svému prvnímu „eFku” nadělil pětilitrový osmiválec, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál. Je s touto výbavou německé konkurenci důstojným soupeřem?
Přehled kapitol
Supervýkonná auta střední třídy mají již po léta jasné premianty. Mercedes C AMG, Audi RS4 a BMW M3 jsou v automobilovém světě každý ikonou svého druhu. Ačkoli byly v každé generaci důkladně srovnávány, každý nabízel něco trochu jiného. M3 byla po léta ztělesněním řidičské dokonalosti, C AMG spíše superrychlým cesťákem a Audi S či RS4 něčím mezi tím, okouzlujícím zejména velmi vysokým výkonem a špičkovou trakcí pohonu všech kol. Nyní do tohoto našlapaného subsegmentu vtrhl Lexus s modelem IS-F. Má v tomto souboji co říci, nebo je jen lacinou hrou na německou dokonalost? To dnes stoprocentně zjistíme.
Nenápadnost? Zapomeňte
Chcete luxusní premiový vůz a nechcete příliš dráždit své sousedy či obchodní partnery? Kupte si Lexus. Toto rčení dnes rozhodně platí pro všechny modely značky. I přes svou nespornou atraktivitu jsou ztělesněním relativně nenápadné elegance a jakákoli křiklavost je jim cizí. To ovšem nesmějí mít v názvu písmeno F.
IS-F vás rozhodně nenechá ani na moment pochybovat, že před sebou máte něco docela jiného. Styling vozu je poměrně agresivní a s mohunými nárazníky vpředu i v zadu, rozšířenými blatníky přecházejícími ve svalnaté prahové nástavce a čtveřicí specificky poskládaných koncovek výfuků si asi jen těžko budete myslet, že hledíte na model 220d.
V interiéru již tak razantní změny nenajdeme, ale obvyklá kvalita montáže i materiálů, doplněná o sportovní sedačky a volant, dělá z vnitřku tohoto vozu velmi příjemné místo. Navíc je třeba dodat, že IS-F si nekoupíte v jiné než plné výbavě, která příjemným pocitům na palubě rozhodně přispívá. Perforovaná kůže na sedadlech, palubní systém včetně navigace nebo špičkový audiosystém jsou zde samozřejmostí.
Pět litrů, osm válců
Inženýři Lexusu se s tím příliš nemazlili a hned do prvního sportovního modelu značky osadili mohutný osmiválcový pětilitr. Maximální výkon 423 koní v 6 600 ot. a točivý moment až 500 Nm. v 5 200 ot. jasně ukazují, na jakou kartu v Japonsku vsadili. Vyšší objem motoru dodává křivce výkonu velmi ploché tvary a maximální otáčky sotva dosáhují hranice 7 000. Realita potvrdí papírové předpoklady, velký osmiválec dominuje vysokým výkonem v téměř celém spektru otáček. Ač rozhodně nelze říci, že by s tímto vozem nemělo smysl řadit, jeho požadavky na tuto aktivitu mají daleko k nutnosti udržovat ručičiku otáčkoměru v posledních dvou tisících otáček.
Projev motoru má přesto dvojí tvář, danou především fungování výfukové soustavy. Do cca 3 600 otáček je klidný jako beránek. S chutí se sice sbírá od volnoběhu, ale těžko byste z jeho nevinného osmiválcového bublání hádali jeho skutečné možnosti. Za zmíněnou hranicí se k životu probudí výfuky a z beránka se stává zuřivý vlk. Zvuk ohromně nabere na intenzitě a ač výkon míří dále k výšinám po své ploché křivce, ze zvukového projevu máte pocit, že nyní jste osedlali japonskou formuli 1. Intenzivní baryton výfuků po čase doplní i ryk lačného sání pětilitrových plic vozu a v kabině se začne rozléhat zvuk, vedle kterého nápis Mark Levinson na středové konzole bledne jak sláva kladenské poldovky.
Ačkoli Lexus hraje svým motorem na docela jinou notu než konkurence, zejména Audi a BMW, která šla cestou také dost velkých motorů, ale přesto stále vysokotáčkových, je to dílko povedené. Svým dvojím projevem je navíc s to zaujmout jak řidiče toužící po klidném přesunu, tak nerváky hoblující asfalt opuštěných okresek.
Následující >1 / 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejčtenější články
- Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024 - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024 - Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
25.11.2024 - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
25.11.2024 - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva