Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Kia Pro_Cee'd GT vs. Seat Leon SC 1,8 TSI: pomsta Ceedů
26.7.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Po letech v druhé lize má Kia konečně auto, s nímž se může pustit do boje s nejlepšími. Dokáže se GT pomstít za roky přehlížení?
Přehled kapitol
Se značkou Kia mám ve svém životě spojené hlavně tři události. První, když jsem asi tak v roce 1994 narazil na chlapíka ve fialovém saku, který u obchodního domu značky Prior předváděl kolemjdoucím Kiu Sephia. Bylo těžké jej na první pohled odlišit od člověka, jež o kousek dále šidil ostatní ve skořápkách a kvalita jím nabízeného produktu byla též podobná. Se Sephií jsem si sjel až o několik roků později a byl to zkrátka šmejd, po pár letech provozu už zcela nepochybně. Úroveň zbylých modelů v nabídce o mnoho více důvěry nevyvolávala a vlastně se ani nedivím, že Kia coby samostatná firma o pár let později zkrachovala a oddala se do náručí tehdy konkurenčního Hyundai.
Tímhle si značka udělala jméno a myslím, že jsem nebyl sám, kdo ji kvůli tomu mnoho dalších let prakticky ignoroval jako méněcennou. O to více jsem byl překvapen tím, co nabídl někdy okolo roku 2006 tehdy úplně nový Cee'd. A i když jsem po zkušenosti s ním očekával, že další generace bude přinejmenším stejně dobrá, byl jsem při jejím testu znovu zaskočen, že se najednou může srovnávat se špičkami své třídy.
Je pro mě dokola zarážející, že tyto tři události dělí méně než 20 let, to je ve vývoji automobilismu velmi krátká doba. Ona cesta na vrchol (a Kia dnes nabízí více kvalitních modelů než Cee'd) však měla jedno „ale” - Korejci dokázali vystoupat na špičku mezi běžnými vozy, náročnou klientelu výjimečných variant jinak více či méně obyčejných modelů nechávali ladem. Jestli se vědomě věnovali budování pevných základů, měli strach se do podobných soubojů pustit, nebo jen při vší té expanzi neměli čas na vývoj variant oslovujících pár procent zákazníků, nevím. Ať už to ale bylo cokoli, je to minulostí.
I u Kie si uvědomují staré známé „musíte mít dobrou M3, abyste mohli prodávat hodně 320d” a image Cee'du se rozhodli pozvednout výkonnější verzí GT. Že nešlápli vedle, víme už z jejího samostatného testu, ale jak se tohle auto jeví, když jej postavíte vedle podobně laděných produktů podstatně etablovanějších automobilových koncernů? Přesně to jsme se rozhodli zjistit přímým srovnáním přiostřeného Pro_Cee'du GT se Seatem Leon SC FR 1,8 TSI, který jsme vám kdysi též představili v samostatném testu a vlastnosti jeho produkčního provedení ještě upřesnili dvěma dojmovými články.
Předem mohu říci, že si nedovedu představit dva přímější konkurenty, obě auta mají společného velmi mnoho a typ karoserie i prakticky stejná barva to jen podtrhovaly. Vás bude ale jistě více zajímat, co je odlišuje, tak se na to pojďme podívat.
Vlka, nebo červenou Karkulku?
Postavit dvě srovnatelná auta vedle sebe je vždy velmi zajímavé. I když si myslíte, že je velmi dobře znáte, teprve přímé srovnání poukáže na jejich odlišnosti, které samostatně nevnímáte buď vůbec, nebo přinejmenším ne tak intenzivně. A v případě dnešních rivalů vyplynou takové rozdíly už na pohled.
Asi nikdy bych neřekl, že nový Leon SC je nudně vyhlížející auto. Naopak, je to sympatické stvoření, atraktivní třídvéřový hatchback s ostře střiženým šatem, kterému v případě naposledy testovaného exempláře přidávala na výrazu i vyzývavá rudá barva. Když jsem jej ale postavil vedle Pro_Cee'du GT, jako bych jej slyšel se ptát: „Co tu dělá ten korejský šašek?”
Vyladěný Pro_Cee'd zkrátka rozehrává už svým výchozím pojetím dramatičtější představení a líčidly verze GT to jen podtrhuje. Vypadá podstatně mohutněji, svalnatěji, vypadá jako vlk nasoukaný do Karkulčina šatu, vedle nějž Leon SC zůstává originálem s červeným čepcem. Jestliže teto dojem vytváří už srovnání předních partií, pak porovnání těch zadních jej posouvá ještě dále. Leon SC vypadá jako střízlík, jako o půl třídy menší auto, Pro_Cee'd jako hromotluk, který přišel seřezat to španělské štěně.
Tím vám nepodsouvám žádný závěr, daný stav lze vnímat jako vítězství kteréhokoli z obou rivalů. Znovu ze srovnání zádí je totiž patrné i to, že na Pro_Cee'du leccos tak trochu přetéká a o tento dojem se stará znovu srovnání s Leonem SC. Samostatně se Pro_Cee'd GT jeví být sice agresivně pojatým, ale jinak kompaktním celkem, vedle mimořádně střízlivého Španěla vypadá jako Arnold S. v obleku - leccos se schová, některé „boule” jsou ale pořád znát.
Sami si vyberte, co je vám bližší. Já nejsem z těch kteří jsou rádi vidět, a tak bych dal přednost Leonu, pokud ale někdo bude chtít vizuálně oslnivé kompaktní třídvířko, právem bude mít blíže k Pro_Cee'du GT. Svými agresivními liniemi dokáže jižanského soka prakticky zneviditelnit. Podobně jako kdysi u Audi A3 musím i u podobně střiženého Leonu SC říci, že to ale je pouze vizuální dojem. SC je dokonce širší a vyšší než Pro_Cee'd, pouze na délku má o trochu méně. Přesto po boku korejského působí ustrašeně.
Uvnitř vítězí jednoduchost
Slova o exteriéru by šlo částečně promítnout i do interiéru. Ale zatímco v případě zevnějšku je preference té či oné cesty hlavně věcí vkusu a mám pocit, že u většiny potenciálních zákazníků bude nakloněn směrem ke Koreji (soudě podle místní ankety to tak úplně nevypadá, nejsem si ale jist, jestli takový bude i všeobecný pohled), uvnitř už je nutné preferovat funkci. A v té má prostě Leon navrch.
Jeho interiér je jednodušší už architektonicky, ale tady se ani Kia nepouští do větších eskapád. SC ovšem sází i na prostší uspořádání ovládacích prvků a ačkoli mu kvůli tomu také pár tlačítek chybí (vypínání ESP přes menu palubního systému je vždy znakem čehosi shnilého), většinou mu nepřebývají. Ve španělském, no v tomto případě vážně spíše německém interiéru se zorientujete rychleji, na GT a hlavně pak jeho asi 372 tlačítek na volantu (ale nejde jen o volant, podívejte, na kolika různých místech nějaká tlačítka jsou - na to si musíte chvíli zvykat). K tomu je tu už dříve probíraný displej navíc a vlastně i prostřední část přístrojové desky posetá informacemi. Měně je zkrátka zase jednou více.
To ale neznamená, že Leon SC nemá své neduhy, že neexistují dílčí aspekty, v nichž dostává řádně na frak. Největší slabinou Seatu je nekulatý volant, to je u silničního auta tohoto typu něco mimořádně absurdního. Vedle Pro_Cee'du s tradičním pojetím „kormidla” to vysloveně bije do očí a hlavně do rukou. Jinak velmi obdobně pojatá řešení (tenčí věnec, dokonce i perforovaná kůže a červené obšití vypadají poodobně) se tak rázem dostávají na jinou kvalitativní úroveň - tady Pro_Cee'd jasně vítězí snahou nevymýšlet žádnou zbytečnou show.
Zdánlivě navrch má Pro_Cee'd i v případě sedadel, která si nechal ušít u Recara - to je zkušená firma, která málokdy chybuje a omyl neudělala ani tentokrát. Jenže sportovní sedačky Leonu FR jsou též velmi povedené. Nakonec není lehké vybrat vítěze - samotná Recara jsou lepší, ale jsou u Pro_Cee'du posazená výše, Leon SC dohání menší „sedadlovou ztrátu” nižším uchycením. Tady bych si vybíral opravdu těžko, nakonec bych (ale je to dáno hlavně mou nestandardní tělesnou výškou) dal přednost nižší pozici za volantem, o tolik lepší Recara v Kie opravdu nejsou.
Testovaný Leon byl vybaven automatickou převodovkou, a tak by některá srovnání mohla odpadnout, ale protože jsem dříve poznal i verzi s manuálem, mohu zhodnotit také rozmístění pedálů. Tady je to srovnání špatného z horším, u obou aut by brzda a plyn mohly být blíže. O něco dále jsou u Pro_Cee'du, ale na obě řešení si tak jako tak musíte zvykat.
Co prostor? Tady má lehce navrch Kia, alespoň vzadu. U třídvéřových aut to není klíčový faktor, ale SC je vzadu opravdu malé, s Pro_Cee'dem nebudou mít potíž alespoň děti. Vepředu jsem si nevšiml zásadního rozdílu, místa je dost pro kohokoli, kdo nebude mít 2,1 metru a 200 kg...
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch