Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Kia Cee'd 2012 1,6 CRDi: trochu jiná i30
22.4.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Poprvé jsme lépe vyzkoušeli novou Kiu Cee'd a zdá se, že má jedinou podstatnou vadu - zatím se nedá koupit.
Přehled kapitol
Ještě před uvedením nového Cee'du na český trh jsme dostali možnost najet s tímto vozem skoro tisícovku kilometrů a celkem důkladně vyzkoušet, co od něho po uvedení do prodeje můžeme čekat. Něco podobného se samozřejmě neodmítá a už proto, že koncernová i30 nás v nedávném testu velmi zaujala, jsme byli zvědavi, jestli nový Cee'd míří stejně vysoko. A pokud ano, zda je tímtéž autem v jiném balení, nebo zda se vydal trochu jiným směrem. Nyní je čas si na tyto otázky odpovědět.
Ještě než se k tomu dostaneme je třeba říci, že zapůjčené auto nebylo zcela sériové, ale pouze předprodukční. Můžete se ptát, proč automobilka „nehotový” vůz představuje novinářům, ale myslím, že odpověď je pouze jedna - je si tak dobře vědoma jeho kvalit, že věří tomu, že i s drobnými nedodělky udělá dobrý dojem. A ten skrze média přesvědčí zákazníky o tom, že pokud zrovna uvažují o koupit nového vozu, na tento si má smysl ještě chvíli počkat. Nerad jsem prodlouženou rukou PR oddělení automobilek, ale mám obavu, že v tomto případě záměr Kie tak úplně nepokazím.
Přesto prosím neberte následující řádky jako zcela klasický test. Jednak jsme s vozem nemohli vyzkoušet úplné vše, co je obvyklé, a tak některé informace v textu nenajdete, ale co je podstatnější - nemohu dát ruku do ohně za to, že sériové auto bude vypadat přesně tak, jak jej popíši níže, neboť některé záležitosti ještě mohou projít změnou naladění. Zároveň se vzhledem k jistým nedodělkům v určitých případech (třeba v interiéru ještě neměly některé plasty konečné provedení) zdržím konečného verdiktu a počkám si na skutečně sériové auto, které by se nám mělo dostat do rukou někdy v průběhu května.
I tak jsem ale přesvědčen, že tento test má svůj smysl, neboť většina aspektů Cee'du se za pár týdnů jen těžko změní. Tak se pojďme podívat, jaký je.
Sexy hraběnka von Schreyer
Jméno Petera Schreyera je v poslední době skloňováno hlavně kvůli modelu K9 a jeho podobnosti se sedmičkovým BMW, v případě Cee'du ale nelze příliš diskutovat o tom, že jde o autentické dílo tohoto německého designéra.
I když na prvních fotkách vypadal nový Cee'd všelijak, další snímky a především živý kontakt s vozem nenechávají mnoho prostoru pro pochyby, zda se toto auto bude líbit. Podobně jako u i30 vypadá nejlépe zepředu a z profilu, kde výrazný klínovitý profil vytváří docela svižný dojem, i když auto stojí. Toto pojetí ale zároveň žene možná až příliš vysoko umístění koncových světel i linie zádě vůbec a to se nemusí zamlouvat každému.
Přesto jsem přesvědčen, že jakési „zakončení” auta se autorovi Cee'du podařilo mnohem lépe než jeho kolegovi s i30 a celek působí homogenně, svěže, dokonce i líbivě, což bych o předchozím, jednodušeji pojatém Cee'du těžko kdy řekl.
Zajímavé na autě, že jej celé protíná motiv, který bych nazval „Schreyerův piškot”. Na masce chladiče jej asi přehlédl málokdo, že stejné vypadá i spodní část předního nárazníku s mlhovkami v rozích už chce trochu pozornosti, ale stejný nápad se opakuje i na dalších místech. Nejbizarnější je, že stejně „vykouslé” je v horních rozích i čelní sklo, což je skutečně velmi neobvyklé.
Myslím, že když Schreyer přinesl finální skici nového Cee'du před kolegy z výroby, musel si vyslechnout pár nepěkných vět, něco ve stylu: „Petere, s tím piškotem ve skle si děláš pr..., viď?” Jenže nedělal a evidentně byl schopen své okolí přesvědčit o tom, že auto musí vypadat právě takhle, aby působilo náležitě sexy. A myslím, že měl pravdu - jsou to detaily, které vytváří celek a nakonec právě i podobné záhyby, jenž z dosavadního Cee'du dělají vedle této novinky jen jakousi nenápaditou krabičku na kolech.
Navíc, a to je možná nejpodstatnější, působí už zvenku novinka kvalitněji, robustněji, řekl bych i vypiplaněji, což nakonec dokazuje také svým faktickým fungováním. Nevím, čím to je, ale předchozí Cee'd se vedle toho nového najednou najednou jeví jako Favorit vedle Octavie - působí levněji, i když bych svého času neřekl, že ten dosavadní působí levně. Nehněvejte se tedy na mě prosím, že vám pomlouvám váš současný Cee'd, to bych si nedovolil. Berte to tak, že ten nový je zase o pořádný kus dál. Vše je zkrátka relativní.
Prostší interiér s báječnými sedadly
Interiér nového Cee'du je zřejmě tím místem, kde budu v hodnocení nejzdrženlivější. Ne proto, že bych od Kie dostal pár tisícikorun, abych to udělal, ale proto že vůz právě v těchto místech nebyl hotový. Byly to jen detaily, pár plastů, ale i takové věci si při celkovém hodnocení dokážete jen těžko zcela odmyslet.
I přesto si troufnu říci, že vnitřek je trochu prostší než v případě i30. Jistě to bylo také nižší testovanou specifikací (ale ne zas tak nízkou, však vůz měl ve výbavě třeba i vyhřívaný volant...), nicméně bez ohledu na to bylo na dojmu ze všeho, co bylo možné vidět, dotknout se toho nebo to uchopit, patrné, že to všechno nechce být až tak výjimečné jako u i30. A řekl bych, že design s tím jde ruku v ruce.
Na druhou stranu se mi ale interiér ze stejného důvodu zdál být jaksi lehčí, vzdušnější, prostě méně orientovaný na to, abyste civěli na palubní desku, jak pěkně chromovaný knoflík z pravé arabské gumy tam máte. Tohle auto uvnitř svým způsobem nerozptylovalo a ani třeba ono mnou v testu i30 zmiňované otevírání přihrádky na brýle nebylo pohybově tak „půvabné”, abych měl tendenci si s ním jen tak cvakat. Zkrátka interiér Cee'du je zaměřen trochu racionálněji, více funkčně a řekl bych, že tím ctí odlišný charakter auta (opět oproti i30) jako takového. A nevadí mi to, i když s tou přihrádkou na brýle jsem si cvakal rád...
I přesto, že si v Cee'du připadáte trochu více jako v korejském autě (pardon, ale je to tak), oslňuje kvalitou montáže. Dočkat se od něj nějakého pazvuku nebo jiného podobného projevu nebylo možné ani pořádně zbořené silnici a to považte - některé plasty, které zatím nebyly hotové, vypadaly jak fixou přebarvený obal od jogurtu. Ale znovu opakuji, že své dojmy zde pouze naznačuji a s konečným verdiktem si ještě počkám.
S čím ale nemohu čekat je hodnocení kvality sedadel. Na první pohled vypadají... no vypadají úplně normálně, ale jsou opravdu skvělá po všech stránkách. Snad to nebylo tím, že jsem pro vůz přijel Škodou Octavia druhé generace, která má pro lidi poněkud širší tělesné stavby snad nejtragičtěji ztvárněný sedák (úzký, vepředu tlačící do stehen) vůbec, ale v Cee'du jsem se i přes své neskromné dispozice cítil výbobrě. Sedadla jsou široká, zdá se, že nemají bůhvíjak výrazné boční vedení, ale v zatáčkách opravdu podrží a jejich výplně jsou tuhé tak akorát na to, aby neunavovaly při dlouhé jízdě a přitom nabízely dostatek komfortu.
Je to kompromis, jistě. Ale v této třídě jeden z nejlepších, co jsem kdy poznal.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 31 minutami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 2 hodinami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 3 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 5 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva