Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Jeep Wrangler Unlimited 2,8 CRD: pan Nesmrtelný
13.3.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Říká se, že po nukleární apokalypse zůstanou na světě jen švábi a Mercedes G. Jeep Wrangler se hlásí, že k tomu má také co říci.
Přehled kapitol
Jeep Wrangler je jednoduchý a upřímný jako dětská kresbička. Prostá hranatá krabice s kruhovými světly, sedmi otvory v masce chladiče, vystouplými předními blatníky a schopností valit se vpřed s neústupností horského ledovce. Jen trochu rychleji. A dokáže věci, které jinak umí snad jen auta stvořená fantazií dítěte. Většina z nás ovšem vyrostla. A zapomněla...
Promiňte ten patetický úvod jako z pohádky o stárnoucím Petru Panovi, ale mám zato, že pokud chceme soudit vůz založený na sedmdesát let staré koncepci, dost dobře to nejde podle dnešních měřítek. Skončili bychom slovy hlučný, těžký a neohrabaný dříve, než bychom začali.
Auto stojící v přímé rodové linii původního Jeepu Willys si něco takového opravdu nezaslouží. Ne snad proto, že by se tady a teď měly záměrně přehlížet nesporné nedostatky Wrangleru, ale z toho důvodu, že to, co je častokrát považováno za chybu, je ve skutečnosti jeho přirozenost a vlastnost.
Pojďme proto od sebe odlišit ony přehmaty a charakter v testu pětidveřového Wrangleru Unlimited s dieselovým čtyřválcem 2,8 CRD.
Originál je pouze jeden
Jeep ve své nejklasičtější podobě je skoro jako AK-47 konstruktéra Kalašnikova. Byl stvořen pro vytvoření nadvlády na bojišti a nesčetněkrát kopírován. Originál ale může být jen jeden.
Jeho tvary nejsou líbivé ale spíše prosté a majestátní. Tak to ovšem chodí, když forma následuje funkci. Při zdolávání bahenního příkopu, pouštní duny nebo ostrých kamenů nepotřebujete hladké aerodynamické tvary a spoilery. Co se skutečně počítá, je světlá výška, nájezdové a přejezdové úhly, výhled do stran a odolnost podvozku vyrobeného z poctivé šedé litiny a kované ocele.
To všechno dokáže Wrangler v dostatečné míře nabídnout. Má zvednutý žebřinový rám a tuhé nápravy zavěšené na ramenech, které by se daly použít k tažení lokomotiv. Zároveň to ale znamená, že může být jen tak dobrý, jak hodně nebo málo bude využíván zamýšleným způsobem, protože kdekoli jinde než v terénu začne být jeho specifická konstrukce dříve nebo později obtěžující.
Kde je Wrangler fakticky dokonalý, je jeho design budící záviděníhodnou pozornost. Po různých experimentech použít hranatá světla nebo chromovanou masku to definitivně pochopila i automobilka a nakonec se vrátila tam, odkud vyšla. Tento vůz se prostě stal sám sobě ochrannou známkou, něčím jako devětsetjedenáctka do terénu - jen staršího původu a bez nutnosti alespoň z principu měnit s novou generací své křivky.
Pokud o otci všech offroadů skutečně přemýšlíte a máte k tomu pádné důvody, na jeho vzhledu bych doporučoval změnit jednu věc. Rozhodně jděte do bočních prahů. V terénu budou chránit boky auta před blátem a mnohem snadněji se bude vám i posádce nastupovat.
Co naopak nezměníte, je poněkud nedomyšlený přístup do zavazadelníku, který by ovlivněn jistou konstrukční zvláštností. Wrangler Unlimited je ve skutečnosti kabriolet vybavený plátěnou střechou anebo - jako v našem případě - hard-topem dodávaným za příplatek 47 až 62 tisíc (podle použitého laku). Dolní díl zadních dveří se otevírá do strany, horní skleněná část nahoru. Že nejde sklo odklopit samostatně kvůli překážející rezervě nakonec až tak nevadí. Spodní hrana okna je hodně vysoko, takže by to asi nebylo příliš praktické, navíc pořádné kolo na zádi má hlavně svůj účel. Dveře se ale otevírají doprava a při stání u krajnice vám odříznou cestu od chodníku. Možná někdo ví, proč tomu tak je, ale mimo výhody pro státy s levostranným provozem mi jaksi uniká důvod.
Retro v kabině nevadí, horší sedačky ano
Jestliže vám vyhovuje „oldschoolový” zevnějšek Wrangleru, v kabině na vás nečeká žádné velké překvapení. Jednoduché čtyři budíky a účelně nahoře umístěný panel rádia s CD mechanikou doplňují digitálkově zelené displeje s velkými pixely. Tlačítka a ovladače jsou dostatečně velké, aby se daly používat i v rukavicích a celý interiér působí dojmem, že jej v případě nutnosti můžete prostě vzít hadicí a hadrem. To je v pořádku.
Co mi ale skutečně pilo krev po litrech, byly ploché sedačky s krátkými sedáky. Kdo jednou visel na volantu při větším bočním nebo podélném náklonu a musel se zapírat koleny o tvrdé plasty, pochopí. Mít ve Wrangleru hezký tříramenný volant z Grand Cherokee je milé, hodí se tam, ale namontovat do relativně prostorné kabiny čalouněné židle, to se příliš nepovedlo.
Při offroadu si dávejte pozor ještě na jednu drobnost. Wrangleru jdou při přestavbě na kabrio vysadit dveře. Aby to bylo možné, panty nemají aretaci a krajní polohu zajištují jen popruhy. V příčném náklonu proto není zcela nezvyklé, když mají dveře přehnanou potřebu omlátit se o okolní podklad nebo se nepředvídaně vrátit a trefit vás třeba do holeně.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
dnes - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
25.11.2024 - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024 - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024 - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch