Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Ford Mondeo Combi 1,6 EcoBoost: svěží vítr
6.5.2011 | Michal Borský | Přidat příspěvek
Postavení klasika střední třídy přijel v loňském roce vylepšit lehký facelift. Co nového přináší v kombinaci s turbobenzínovou malorážkou?
Přehled kapitol
Nedávno jste měli možnost se na našich stránkách seznámit s nejaktuálnějším vydáním Passatu Variant, dnes došlo i na jeho letitý stín se stejným provedením karoserie. Ford však lehký facelift svého tahouna rozumně nedoprovodil žádným velkým humbukem, koneckonců nový Focus ho teď logicky nadělá až až. Kromě těch nemnoha viditelných změn mě tak zaujalo především místo jejich prezentace - Moskevský autosalon.
Když už přijmeme hru na tzv. prémiová (zaměstnanci s prémiemi) a neprémiová (bez prémií) auta střední střídy, jsou to právě Passat s Mondeem, kteří se bez ohledu na svoje stáří k průniku do nepočetné množiny vyvolených přibližovadel alespoň psychologicky ponejvíce přibližují. Je nasnadě, že za úspěchy obou rohovníků stojí z velké části obratná a vytrvalá marketingová masáž, ale i to je umění aneb štěstí přeje připraveným.
S Mondeem čtvrté generace se na silnicích setkáváme od roku 2007 a v druhé třetině jeho odhadovaného výrobního cyklu přišel nejvyšší čas na nějakou tu dlouho dopředu promyšlenou inovaci. Kromě menšího výbrusu vrásek provedeného na karoserii a v interiéru se pozornost soustředila hlavně pod kapotu, kde se v souladu s dnešními trendy tlačenými sílícími evropskými regulacemi stále více prosazují turbem přifouknuté benzíňáky, které pomalu ale jistě vytlačující atmosférickou klasiku - to bude zanedlouho nejspíš i osud stávajícího dvoulitru už beztak seříznutého normou Euro 5.
Ford svým nadopovaným požíračům naturalu vykouzlil označení EcoBoost, konkrétně v případě Mondea jde o dvoulitr a nejnověji také jedna šestku, se kterou jsme jezdili my. Jak zamávala s velikým kombíkem?
LEDové osvěžení
Otázku na to, jak vypadá Mondeo combi z venku zodpovídalo už asi tak 12 953 motoristických novinářů přede mnou a aktuální omlazení na tom vůbec nic nemění. Se svými 4 837 mm jde bezesporu o pořádný kus auta, který svými rozměry velmi zblízka nahlíží o třídu výš. Zatímco New Edge design aplikovaný na třetí generaci Mondea oplýval strohými hranami a spoustou ostrých úhlů, současné kinetické provedení má mnohem přívětivější a ladnější tvář. Vedle krabicoidního a ryze prakticky vypadajícího kombíku předchozího vydání tak působí o pár centimetrů delší současný typ paradoxně subtilnějším dojmem. Tak jako tak se prvoplánově líbivá karoserie okoukala rychleji než u předchůdce. Aktuální facelift tedy přispěchal právě včas, aby předešel okamžiku, kdy si kradmého zastarávání vzhledu všimnou i početní zákazníci.
Omlazení se z velké části soustředilo na modernizaci osvětlovací soustavy. To se týká dnes už „nezbytných“ LED pro denní svícení vpředu a stejným zdrojem osazených koncových světel. Nové jsou taky oba nárazníky, z nichž ten přední zaujme mnohem větším nasávacím otvorem dodávajícím Mondeu tolik potřebnou dávku zřetelnějšího výrazu. Odlehčeněji nyní působí maska před chladičem s jedinou horizontální příčkou místo původního hustého mřížoví. Pozměněná je i kapota, jejíž profilování by nyní mělo být vstřícnější k nebohým údům nabraných chodců. Jinak jsou tu nezměněné konstanty proporcí karoserie, které zdařile kombinují sportovní nádech s předpoklady k dobrému využití obestavěného prostoru. Výsledek snah designerů každopádně působí dospěleji i důstojněji než v případě předchůdce.
Doladěný obývák s malými nedostatky
S interiérem Mondea je to podobné jako s jeho zevnějškem - prvotní sázka na efekt z atraktivního ztvárnění už poněkud vyšuměla a lidé si začali všímat některých neoddiskutovatelných nedostatků v ergonomii a zpracování resp. v použitých materiálech. Ne, že by to bylo o moc horší než jinde, auto s nejvyššími ambicemi ale musí s drobnohledem počítat.
Nově provedené úpravy nejsou až na výjimky moc patrné na pohled, po krátkém svezení však budete mít jasno. Testovaný kousek byl nadit akční výbavou Enterprise s několika málo příplatky - metalíza (+16 500 Kč), zadní boční tmavá okna (+5 900 Kč), systém BLIS (+10 000 Kč), bezklíčový přístup do vozu KeyFree (+12 500 Kč), navigační systém (+41 100 Kč) a 18“ kola (+9 000 Kč). Snadné nastupování je u aut střední třídy samozřejmostí a beze zbytku to platí i pro Mondeo. Nám navíc zpříjemňovalo život bezklíčové odemykání a zamykání, které je dnes u všech lepších Fordů standardem. „Lezelezepoželeze“ nemusíte vytahovat ani při startování, tlačítko Start obstará vše potřebné. Dříve jsem se podivoval, že u Mondea bylo narozdíl od jiných aut s podobným systémem při startování nutné knoflík přidržet do doby, než motor opravdu naskočí. To se nyní změnilo, stačí jednou krátce kliknout.
Ve Fordech se trochu v kontrastu s jejich „sportovní“ pověstí sedí tradičně o něco výš a i přes vědomí této skutečnosti jsem se v nejnižší poloze sedadla v duchu tázal, jestli už to opravdu níž nejde. Výsledný dojem z posezu tak nikdy nebude podobný jako v Insignii nebo 159, jejichž interiéry člověka doslova obtékají. V Mondeu se na druhou stranu necítíte tolik utopeni a máte slušný rozhled do kraje, s orientací při couvání navíc zdatně pomáhala zadní parkovací kamera s „úhloměrem“. Ve střední třídě potkáte i auta s o něco lepšími sedačkami, ty přední v Mondeu si nicméně drží svůj vysoký standard, snad jen sedák by mohl být delší. V našem případě jsme si navíc hověli v příplatkovém koženém čalounění, pochopitelně s pětistupňovým vyhříváním (i vzadu), jehož ovládání je zrakům skryto pod krytem malé přihrádky na středovém panelu.
Dynamické proporce přístrojové desky podle mne sice nejsou vzorem nadčasovosti, ani po čtyřech letech však neurazí zvláště, když se zde objevilo několik vítaných inovací. Předně zmizelo do očí bijící stříbrné obložení opovážlivě imitující jakousi kovovou slitinu a lýtka řidiče nejsou ohrožována žádnými tvrdými výstupky. Stejně mrňavá bohužel zůstala některá tlačítka ovládání topení. Velký (7“) multimediální displej s integrovanou navigací potěší dobrou přehledností, méně už nedomyšleným faktem, že nelze vypnout rádio a dál používat navigaci. Druhý pětipalcový displej Convers+ najdete tradičně uprostřed přístrojového štítu, přičemž do jeho spletitých komnat se ukryl palivoměr a ještě hlouběji i teploměr chladiva, což mi nepřijde jako úplně dobrý nápad. Tento displej na rozdíl od kolegy nejde úplně vypnout, ale jen hodně ztlumit. Zůstala mu docela hezká grafika, stejně jako nehezky nekonečná menu - najít napoprvé vypínaní ESP je docela kumšt. Palubní počítač se stejně jako rádio a tempomat snadno ovládá z klasického čtyřramenného volantu optimálních proporcí. Věc, ze které u nových Fordů zrovna nadšený nejsem, se jmenuje vnitřní diodové osvětlení. Nevlídné zářivkové světlo vycházející variabilně z jednoho bodu navozuje v autě mrazivý dojem ordinace MUDr. Cvacha.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 3 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 6 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva