Test Ford Mondeo 2,0 EcoBoost PowerShift: král bez koruny

V nabídce Fordu už roky nenajdeme Mondeo v ostré verzi ST, případní zájemci ale úplně zkrátka nepřijdou. EcoBoost 2,0 totiž také není pomalý.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Ford Mondeo 2,0 EcoBoost PowerShift: král bez koruny

15.7.2011 | Martin Šimek | Přidat příspěvek

Test Ford Mondeo 2,0 EcoBoost PowerShift: král bez koruny

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V nabídce Fordu už roky nenajdeme Mondeo v ostré verzi ST, případní zájemci ale úplně zkrátka nepřijdou. EcoBoost 2,0 totiž také není pomalý.

Mnozí doteď se slzou v oku vzpomínají na slavný Ford Mondeo ST220. Důvodem není nic menšího, než vidlicový šestiválec o objemu 2 967 ccm naladěný na maximální výkon 226 koní. Jak napovídá tento údaj, šlo o atmosféricky plněnou jednotku s charakteristickým a dost podmanivým projevem. Bohužel, nepřeplňované motory jsou ze stále obtížněji pochopitelných důvodů houfně nahrazovány menšími „oturbenýni“ agregáty.

Poté, co ve Fordu usoudili, že si Mondeo nezaslouží ostré provedení označené jako ST, zamířil šestiválec k ledu a pod kapotu se nastěhovala jednotka 2,5T. Tím ovšem downsizing neskončil. V aktuálním provedení se šlo se zdvihovým objemem ještě níže a na místo dvouapůllitru se můžete těšit pouze na dvoulitr. Ať se vám to líbí, nebo ne, nic s tím už asi nenaděláme. Ba co více, dokonce se během tohoto testu ukázalo, že náhražka Fordu není v mnoha ohledech vůbec marná. Čtěte dále a dozvíte se, proč si to myslíme.


Test Ford Mondeo 2,0 EcoBoost PowerShift: král bez koruny - 1 - Test Ford Mondeo 20 EcoBoost Powershift 01Test Ford Mondeo 2,0 EcoBoost PowerShift: král bez koruny - 2 - Test Ford Mondeo 20 EcoBoost Powershift 02Test Ford Mondeo 2,0 EcoBoost PowerShift: král bez koruny - 3 - Test Ford Mondeo 20 EcoBoost Powershift 03

Okořeněný facelift

Ford Mondeo prodělal minulý rok facelift. Z pohledu designu nejde o nic zásadního, to důležité se odehrálo pod kapotou. Nicméně dílčí změny na karoserii i tak patrné jsou a především jsou to změny k lepšímu. Nebudu ovšem zabíhat do detailů, faceliftované Mondeo jsme vám už představili v provedení kombi se zážehovou šestnáctistovkou EcoBoost. Tak tedy stručně - nový je nárazník, nad mlhovky se nastěhovaly pásy LED pro denní svícení a blinkry se přemístily z blatníků do zpětných zrcátek. Ano, podle mého názoru to všechno jsou změny, které tomuto odvěkému rivalu VW Passat jednoznačně prospěly.

Vůz totiž dostal díky novému nárazníku s výrazným sacím otvorem dravý vzhled, který se k vrcholné motorizaci o výkonu 240 koní výborně hodí. Jenže tím to nekončí. Testovaný exemplář dorazil ve výbavě Titanium S a její součástí je kromě zástupu dalších „maličkostí“ také sada sportovních doplňků a osmnáctipalcová litá kola. S pořízením této výbavy získáte ke svému Monedu trochu toho sportovního koření a věřte tomu, že výsledek vypadá báječně. Sice ne tak skvěle jako ST220, ale rozhodně na něj mnoho neztrácí.

Test Ford Mondeo 2,0 EcoBoost PowerShift: král bez koruny - 4 - Test Ford Mondeo 20 EcoBoost Powershift 04Test Ford Mondeo 2,0 EcoBoost PowerShift: král bez koruny - 5 - Test Ford Mondeo 20 EcoBoost Powershift 05Test Ford Mondeo 2,0 EcoBoost PowerShift: král bez koruny - 6 - Test Ford Mondeo 20 EcoBoost Powershift 06

V případě sportovních doplňků je řeč o decentním „lízátku“ na předním nárazníku, nástavcích prahů a zadním tak akorát velkým spoileru umístěném na víku zavazadelníku. A aby toho nebylo málo, nechali designéři ještě upravit zadní nárazník, který velmi vkusně kombinuje dvojici poměrně velkých koncovek výfuku s difuzorem.

Sečteno a podtrženo vypadá tohle konkrétní testovací Mondeo tak dobře, že během focení kolemjedoucí člověk na kolečkových bruslích málem naboural do lampy. Na celé věci je ovšem nejlepší to, že Ford Mondeo 2,0 EcoBoost jezdí minimálně stejně tak dobře, jak vypadá. Ale o tom až později.

Interiér pro sportovní management

Na rozdíl třeba od nedávno testovaného kompaktního MPV C-Max uvnitř Mondeo nepůsobí zdaleka tak futuristicky. Palubní deska obložena měkkým plastem je jednoduše tvarovaná a maximálně jednoduchý je také středový panel. Ten bych na jednu stranu chtěl pochválit za malé množství tlačítek a ovladačů (spoustu funkcí totiž obsahuje multimediální systém s dotykovou obrazovkou), ale na druhou stranu například kolečka klimatizace by nemusela být tak titěrná. Nejfuturističtějším (to je strašné slovo) je tak přístrojový štít s doslova obřím displejem zobrazujícím všechno možné počínaje údajem palubního počítače a naladěným rádiem konče. Menu je stejně složité jako česká reforma zdravotnictví. K jeho zvládnutí bude potřeba jistá dávka studia knihy zvané návod k použití.

Test Ford Mondeo 2,0 EcoBoost PowerShift: král bez koruny - 7 - Test Ford Mondeo 20 EcoBoost Powershift 16Test Ford Mondeo 2,0 EcoBoost PowerShift: král bez koruny - 8 - Test Ford Mondeo 20 EcoBoost Powershift 17Test Ford Mondeo 2,0 EcoBoost PowerShift: král bez koruny - 9 - Test Ford Mondeo 20 EcoBoost Powershift 18

Jeden můj kolega nazval kabinu Mondea obývákem a musím uznat, že tedy daleko od pravdy rozhodně nebyl. Mondeo nabízí prostornou, hodnotně působící a kvalitně zpracovanou kabinu. Vzhledem k pořizovací ceně testovaného exempláře blížící se k milionu korun je vyloženě povinnost, aby tomu tak bylo. V opačném případě by si vybíraví manažeři dobře rozmýšleli, jestli třeba nesáhnout po něčem alternativním a jak známo, do střední třídy se stěhuje jedna alternativa za druhou (např. Peugeot 508 nebo Hyundai i40).

O místo pro posádku si určitě starost dělat nemusíte. Strádat nebude vůbec nikdo. I za vyšším řidičem zbývá pro vyšší postavy před koleny rezerva a nouze nepanuje ani kolem hlavy, byť je kombi v tomto ohledu logicky lepší. Zavazadelník liftbacku pojme 486 litrů a nabídne velký vstupní otvor. Pod jeho dnem se ukrývá dojezdová rezerva, což je chvályhodné, neboť konkurence velmi ráda používá lepící sady a s těmi si můžete po trefení velké díry lepit leda tak papírové modely během čekání na odtahovku.

Test Ford Mondeo 2,0 EcoBoost PowerShift: král bez koruny - 10 - Test Ford Mondeo 20 EcoBoost Powershift 30Test Ford Mondeo 2,0 EcoBoost PowerShift: král bez koruny - 11 - Test Ford Mondeo 20 EcoBoost Powershift 31Test Ford Mondeo 2,0 EcoBoost PowerShift: král bez koruny - 12 - Test Ford Mondeo 20 EcoBoost Powershift 32Test Ford Mondeo 2,0 EcoBoost PowerShift: král bez koruny - 13 - Test Ford Mondeo 20 EcoBoost Powershift 33

Výbava Titanium S opět, stejně jako na vnější karoserii, přidává k povedenému základu špetku sportovního koření. Tak například čtyřramenný volant obšitý červenou nití má rozumné rozměry a hlavně jeho věnec je přímo ideální tlustý. Červenou nit pak najdete také u voliče automatické převodovky. Dobře vypadají kovové sportovní pedály a výborná jsou sedadla kombinující kůži s Alcantarou. Působí luxusně a člověk v nich nejezdí jak na klouzačce v aquaparku. Je jasné, že se v kombinaci s vrcholným motorem taková sedadla budou na okreskách hodit. Na můj vkus jsou ovšem trochu moc široká. Nabídnou sice výrazné boční vedení, ale pokud jste hubenější, zas až tak vás neobejmou. Asi je Mondeo konstruované pro „pořádné chlapy“.

Test Ford Mondeo 2,0 EcoBoost PowerShift: král bez koruny - 14 - Test Ford Mondeo 20 EcoBoost Powershift 39Test Ford Mondeo 2,0 EcoBoost PowerShift: král bez koruny - 15 - Test Ford Mondeo 20 EcoBoost Powershift 41Test Ford Mondeo 2,0 EcoBoost PowerShift: král bez koruny - 16 - Test Ford Mondeo 20 EcoBoost Powershift 43Test Ford Mondeo 2,0 EcoBoost PowerShift: král bez koruny - 17 - Test Ford Mondeo 20 EcoBoost Powershift 44

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.