Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Ford Mondeo 2,0 EcoBoost PowerShift: král bez koruny
15.7.2011 | Martin Šimek | Přidat příspěvek
V nabídce Fordu už roky nenajdeme Mondeo v ostré verzi ST, případní zájemci ale úplně zkrátka nepřijdou. EcoBoost 2,0 totiž také není pomalý.
Přehled kapitol
Mnozí doteď se slzou v oku vzpomínají na slavný Ford Mondeo ST220. Důvodem není nic menšího, než vidlicový šestiválec o objemu 2 967 ccm naladěný na maximální výkon 226 koní. Jak napovídá tento údaj, šlo o atmosféricky plněnou jednotku s charakteristickým a dost podmanivým projevem. Bohužel, nepřeplňované motory jsou ze stále obtížněji pochopitelných důvodů houfně nahrazovány menšími „oturbenýni“ agregáty.
Poté, co ve Fordu usoudili, že si Mondeo nezaslouží ostré provedení označené jako ST, zamířil šestiválec k ledu a pod kapotu se nastěhovala jednotka 2,5T. Tím ovšem downsizing neskončil. V aktuálním provedení se šlo se zdvihovým objemem ještě níže a na místo dvouapůllitru se můžete těšit pouze na dvoulitr. Ať se vám to líbí, nebo ne, nic s tím už asi nenaděláme. Ba co více, dokonce se během tohoto testu ukázalo, že náhražka Fordu není v mnoha ohledech vůbec marná. Čtěte dále a dozvíte se, proč si to myslíme.
Okořeněný facelift
Ford Mondeo prodělal minulý rok facelift. Z pohledu designu nejde o nic zásadního, to důležité se odehrálo pod kapotou. Nicméně dílčí změny na karoserii i tak patrné jsou a především jsou to změny k lepšímu. Nebudu ovšem zabíhat do detailů, faceliftované Mondeo jsme vám už představili v provedení kombi se zážehovou šestnáctistovkou EcoBoost. Tak tedy stručně - nový je nárazník, nad mlhovky se nastěhovaly pásy LED pro denní svícení a blinkry se přemístily z blatníků do zpětných zrcátek. Ano, podle mého názoru to všechno jsou změny, které tomuto odvěkému rivalu VW Passat jednoznačně prospěly.
Vůz totiž dostal díky novému nárazníku s výrazným sacím otvorem dravý vzhled, který se k vrcholné motorizaci o výkonu 240 koní výborně hodí. Jenže tím to nekončí. Testovaný exemplář dorazil ve výbavě Titanium S a její součástí je kromě zástupu dalších „maličkostí“ také sada sportovních doplňků a osmnáctipalcová litá kola. S pořízením této výbavy získáte ke svému Monedu trochu toho sportovního koření a věřte tomu, že výsledek vypadá báječně. Sice ne tak skvěle jako ST220, ale rozhodně na něj mnoho neztrácí.
V případě sportovních doplňků je řeč o decentním „lízátku“ na předním nárazníku, nástavcích prahů a zadním tak akorát velkým spoileru umístěném na víku zavazadelníku. A aby toho nebylo málo, nechali designéři ještě upravit zadní nárazník, který velmi vkusně kombinuje dvojici poměrně velkých koncovek výfuku s difuzorem.
Sečteno a podtrženo vypadá tohle konkrétní testovací Mondeo tak dobře, že během focení kolemjedoucí člověk na kolečkových bruslích málem naboural do lampy. Na celé věci je ovšem nejlepší to, že Ford Mondeo 2,0 EcoBoost jezdí minimálně stejně tak dobře, jak vypadá. Ale o tom až později.
Interiér pro sportovní management
Na rozdíl třeba od nedávno testovaného kompaktního MPV C-Max uvnitř Mondeo nepůsobí zdaleka tak futuristicky. Palubní deska obložena měkkým plastem je jednoduše tvarovaná a maximálně jednoduchý je také středový panel. Ten bych na jednu stranu chtěl pochválit za malé množství tlačítek a ovladačů (spoustu funkcí totiž obsahuje multimediální systém s dotykovou obrazovkou), ale na druhou stranu například kolečka klimatizace by nemusela být tak titěrná. Nejfuturističtějším (to je strašné slovo) je tak přístrojový štít s doslova obřím displejem zobrazujícím všechno možné počínaje údajem palubního počítače a naladěným rádiem konče. Menu je stejně složité jako česká reforma zdravotnictví. K jeho zvládnutí bude potřeba jistá dávka studia knihy zvané návod k použití.
Jeden můj kolega nazval kabinu Mondea obývákem a musím uznat, že tedy daleko od pravdy rozhodně nebyl. Mondeo nabízí prostornou, hodnotně působící a kvalitně zpracovanou kabinu. Vzhledem k pořizovací ceně testovaného exempláře blížící se k milionu korun je vyloženě povinnost, aby tomu tak bylo. V opačném případě by si vybíraví manažeři dobře rozmýšleli, jestli třeba nesáhnout po něčem alternativním a jak známo, do střední třídy se stěhuje jedna alternativa za druhou (např. Peugeot 508 nebo Hyundai i40).
O místo pro posádku si určitě starost dělat nemusíte. Strádat nebude vůbec nikdo. I za vyšším řidičem zbývá pro vyšší postavy před koleny rezerva a nouze nepanuje ani kolem hlavy, byť je kombi v tomto ohledu logicky lepší. Zavazadelník liftbacku pojme 486 litrů a nabídne velký vstupní otvor. Pod jeho dnem se ukrývá dojezdová rezerva, což je chvályhodné, neboť konkurence velmi ráda používá lepící sady a s těmi si můžete po trefení velké díry lepit leda tak papírové modely během čekání na odtahovku.
Výbava Titanium S opět, stejně jako na vnější karoserii, přidává k povedenému základu špetku sportovního koření. Tak například čtyřramenný volant obšitý červenou nití má rozumné rozměry a hlavně jeho věnec je přímo ideální tlustý. Červenou nit pak najdete také u voliče automatické převodovky. Dobře vypadají kovové sportovní pedály a výborná jsou sedadla kombinující kůži s Alcantarou. Působí luxusně a člověk v nich nejezdí jak na klouzačce v aquaparku. Je jasné, že se v kombinaci s vrcholným motorem taková sedadla budou na okreskách hodit. Na můj vkus jsou ovšem trochu moc široká. Nabídnou sice výrazné boční vedení, ale pokud jste hubenější, zas až tak vás neobejmou. Asi je Mondeo konstruované pro „pořádné chlapy“.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 (4) - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025 (3)
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
před 10 hodinami - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
před 11 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva