Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Ford Focus kombi 2012 1,6 TDCI: karikatura sebe sama
25.5.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Korejci si ze seznamu konkurentů mohou odškrtnout další známé jméno. S Focusem to šlo snadno, odpravil se sám.
Přehled kapitol
Ti z vás, kteří mě alespoň trochu znají, dobře ví, že jsem měl pro Ford Focus vždy slabost. Ne proto, že by mi někdo po narození vytetoval modrý ovál na zadek a musel jsem se s tím naučit žít nebo proto, že mě Ford k něčemu podobném jakkoli motivoval, ale prostě proto, že si to zasloužil.
První generaci Focusu považuji za zcela mimořádné auto, které ovlivnilo trh na roky dopředu. Prakticky z ničeho, ze zmírajícího Escortu vykřesali europeizovaní Američané vůz zcela nové koncepce, jenž nabídl v balení obyčejného přibližovadla jízdně bezkonkurenční auto. Fungování jeho podvozku se blížilo dokonalosti, nabízel výjimečnou ovladatelnost a dopřával řidičům nikterak vyhraněných verzí požitek z jízdy, o kterém se jim v jiných, podobně konfekčních modelech mohlo jen zdát. Pokud o něj ovšem stáli. Pokud nikoli, byl prostě jen kvalitním kompaktem, který svým jízdním schopnostem nic podstatného z hlediska každodenního ježdění neobětoval, spíše naopak i při něm z povedeného technického základu v lecčems těžil.
Nemuseli jste milovat jeho svérázný vzhled, ale já měl rád i ten a ačkoli se Focus číslo jedna nedokázal vyhnout pár nikoli nepodstatným neduhům, byla to pro mě svého času jasná volba. A nejen pro mě - stal se autem roku, několikrát nejprodávanějším autem Evropy a ukázal třeba i Volkswagenu, že se zkrutnou příčkou vzadu už jeho Golf nevydrží.
Ještě o mnoho let později jsem jej používal pro ježdění pro testovací auta podobného typu a pro většinu konkurence bylo těžké se tomuto Focusu i po konci jeho aktivní kariéry alespoň rovnat. Konec konců, problém s tím měl také sám Ford, jenž druhou generaci navlékl jen do méně nápaditého (ale jinak podobně kontroverzního) designu, přidal trochu komfortních prvků, ale jinak ji nedokázal poslat dále. Naštěstí pro něj byl náskok Focusu tak velký, že i to stačilo díky zachování výborných jízdních vlastností a jen lehce otupělé ovladatelnosti na titul nejvíce „řidičského” kompaktu. A ještě předloni bylo možné na jeho základech stvořit Focus RS, toho času zřetelně vrcholný kompaktní hot hatch.
Jenže časy Focusu číslo dva skončily a na řadu měla přijít trojka. Auta se dnes zpravidla vpřed neposouvají, a tak jsem předpokládal, že Ford zopakuje příběh přechodu z první generace na druhou, ponechá ji alespoň ono lehce otupělé naladění, přidá nějaký ten kinetický, intergalaktický nebo jinak utopicky nazvaný design, pár prvků výbavy, které bude možné propagovat v přiblblých reklamách a ono to zase nějak půjde. Třebaže s motory, jenž jsou poplatné dnešní době.
Nepřitahován podobným výsledkem jsem konkrétní podobu takového Focusu ani poznat nechtěl, a tak jsem s ním od loňského uvedení na trh nejel a testy nechával na kolezích. Změnilo se to až letos.
Vůz se mi dostal do rukou víceméně shodou okolností a docela toho lituji. Mohl jsem jinak dále žít v tom, že Focus zůstal alespoň tam, kde byl. Ale on tam nezůstal, Ford z něj udělal docela jiné auto, které pozbylo většiny svých dosavadních předností. Stal se vlastní karikaturou, která nyní ani zdaleka nereprezentuje vlastnosti, jenž byste si se jménem Focus mohli automaticky spojovat a místo nich nabízí... no nenabízí místo nich vůbec nic. Je to příběh lose-lose, dvojité prohry, prosté devastace, v němž se zrcadlí tisíc různých zájmů, jen ne snaha udělat lepší auto.
Co všechno to znamená v praxi? Přesně to se vám pokusím popsat na na následujících řádcích.
Nakonec mu to docela sluší
Dobře si prohlédněte přiložené fotky, představují totiž jednu z mála šancí si vůz oblíbit, mnoho dalších už v tomto testu nedostanete. A za sebe ji neváhám využít.
Možná jsem příliš ovlivněn všemi těmi zklamáními, ke kterým se teprve dostaneme, ale na pohled mě Focus vlastně docela příjemně překvapil. Může to být tou tmavě modrou barvou, která nedává na odiv některé příliš složité linie ani přechody mezi nimi a černými plasty, může to být i tím, že sama barva má docela líbivý odstín, může to být také něčím úplně jiným. Na každý pád musím přiznat, že když jsem toto auto poprvé spatřil na silnici, sklony ke zvracení jsem zdaleka nepociťoval
Minimálně vzhled přídě - ač je rozhodně neobvyklý - působí docela atraktivně a svou lehkou, nenucenou agresivitou dokáže i zaujmout. Asi bych si dokázal odmyslet to monstrózní logo výrobce, které brzy zabere celý prostor mezi oběma světly, ale jinak... Bijte mě, ale mně se snad i líbí.
Totéž nemohu říci o zádi hatchbacku, jehož koncová světla vypadají, jako byste ve stovce nacouvali do chobotnice a kombík na tom není o moc lépe. Docela rád bych se potkal s tím člověkem, kterého napadlo protáhnout zadní světla až někam do poloviny blatníků. Praktické to není a hezké už vůbec.
Buď jak buď mám pocit, že to, čeho se u nového Focusu lidé báli nejvíce, tedy jeho vzhledu, se v praxi nějak nenaplňuje - auto vypadá docela normálně a když vzbuzuje nějaké emoce, tak spíše pozitivní, alespoň někdy. Má to ale jeden háček, nesmíte vstupovat dovnitř.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nejnovější články
- Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 21 minutami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před hodinou - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 3 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 4 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva