Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Ford Focus 2011 1,6 Ti-VCT: nový Focus v praxi
6.4.2011 | Michal Borský | Přidat příspěvek
Očekáváná „trojka“ amerického bestselleru je konečně tady. Jako jedni z prvních jsme ji vyzkoušeli na českých silnicích. Jaká je?
Přehled kapitol
Málokterá automobilová premiéra si v poslední době vysloužila tolik pozornosti jako nový Focus. Jak by také ne, jeden z lídrů nižší střední třídy si za 12 let svojí výroby vydobyl výtečné renomé praktického auta s velkou přidanou hodnotou ve skvělých jízdních vlastnostech, které i v jiných oblastech průběžně pouští žilou programově zbožňovanému Golfu.
Dědicové Henryho Forda přitom tentokrát publikum pěkně napínali. První odhalení nového Focusu se událo na úsvitu roku 2010 na autosalonu v Detroitu, k jednomu jedinému vystavenému kusu v loňské Ženevě se stále směli přiblížit jen vyvolení. Už dlouho ale víme, že od počátku výroby budou k dispozici tři karosářské varianty vozu (pětidveřový hatchback, sedan a kombi) osazené moderními pohonnými jednotkami v čele s přímovstřikovými turbobenzíny EcoBoost. Do nabídky se navíc nově dostávají i ve třídě dosud nevídané aktivní bezpečnostní systémy.
Ford se už více než dvě dekády snaží svůj výrobní program maximálně globalizovat a o novém Focusu nelze mluvit jinak. Výroba se proto na sklonku loňského roku rozběhla v německém Saarlouis, americkém Michiganu, ruském Petrohradu a v nejbližší době se očekává její náběh rovněž v Thajsku a Číně.
Už od dob „tuzexových“ Escortů si Fordy nižší střední třídy vedou velmi dobře i v Čechách a v zajetých kolejích neomylně pokračoval i dosavadní Focus. Na ultrakonzervativním českém trhu nelze čekat žádný zásadní výkyv ani s příchodem nové generace. U většiny zákazníků bude jako vždy rozhodovat tradice, cena, či užitná hodnota a u těch, kteří auto nepotřebují jen pro jízdu z bodu E do bodu F snad také ona proklamovaná radost z řízení. Jak tohle všechno dohromady funguje u novinky, jsme trochu netradičně vyzkoušeli na provedení, po němž sáhne velké procento zákazníků Focusu: základní benzínová jedna-šestka v kombinaci se základní výbavou Trend.
Zevnějšek jako královna koloběžka
Vnější design je zvláště u novinek natolik subjektivní kategorií, že nemá smysl v tomto směru vynášet žádné precedentní rozsudky. Ani já jsem si nestihl Focus za pár dní testu „nakoukat“ natolik, abych mohl jednoznačně říci, jestli se mi líbí nebo ne, jakkoliv pozitivní emoce převládají.
S určitostí lze vysledovat jistou nejednoznačnost nového auta. Zprvu by se mohlo zdát, že Focus ve své třetí generaci navazuje na rozevlátý odkaz prvního auta svého jména, skutečnost je ale mnohem promyšlenější a více chladnokrevná. To je trochu škoda, protože první Focus byl po stránce designu opravdu pecka, která nenechala nikoho chladným. Umírněnější styl dvojky byl velkým vystřízlivěním, které částečně pomohl zatraktivnit „kinetický“ facelift z roku 2008.
I u novinky se vše samozřejmě odehrává v duchu „kinetického“ designu. Návrháři od Fordu počítali s tím, že stejně jako se slušní muži dívají ženám nejprve na obličej, budou se zákazníci i zákaznice Focusu dívat hlavně na jeho předek. Ten je se svými elegantně-agresivními rysy silně fotogenický a už tak dost hezký si vyloženě si říká o nějakou drsnější úpravu pro model ST či RS. Definitivně opuštěny byly trojúhelníkové tvary předních světel, zůstaly jen dynamicky protažené kapky v dražší výbavě s integrovanými LED diodami pro denní svícení. My jsme jezdili s halogenovou klasikou, ani testované výbavě Trend však v základu nechybí přední mlhovky obkličující mohutné mřížoví v nárazníku.
Boční profil zaujme ladným obloukem střechy, jejíž svážnice vzadu vyusťuje v poměrně rozměrné křidélko nad zadním oknem. Svalnatý zadek auta dává na odiv výrazné vydutí podběhů, zásadní je ale hlavně fakt, že na oltář sportovnější vizáže Ford definitivně obětoval koncová světla integrovaná do sloupků. Právě to je ale zřejmě nejkontroverznější částí vzhledu nového Focusu - teď tu máme něco jako zvětšeninu Fiesty včetně pomocných bočních okének. Vtipným detailem je ovšem záklopka nádrže přizpůsobená tvaru podběhů a světel. A ještě jedna pozitivní věc - Focus je sice obligátně o fous delší a širší, zato je o 13 mm nižší.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii včera 12:07
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship včera 12:00
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
před 3 hodinami - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
před 5 hodinami (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
před 6 hodinami - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
před 8 hodinami - Jedno z posledních opravdu dobrých BMW má na kahánku. Pokud máte zájem, objednávejte, příští rok se nad ním zavře voda
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Onboard videa 12.24. 12:21 - Stepan
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch