Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Ford Focus 2,0 TDCi Powershift: lepší tvář dieselu
2.1.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Nový Focus s přídomkem globální udělal napoprvé poněkud nejistý dojem. Jak se jeví dieselové kombi s dvouspojkovou převodovkou?
Přehled kapitol
Za měsíc uplyne rok, co jsem měl možnost poprvé se svézt v aktuálním Fordu Focus. Na mezinárodních prezentacích program obvykle odsýpá příliš rychle, aby měl člověk jakou takous šanci na chvíli se zastavit a utřídit si myšlenky a nestydím se za to, že občas k tomu potřebuji tužku a kus papíru. Po dvou krátkých testovacích dnech v okolí španělského Jerezu ale nebyla externí paměť nutná. Na rozpačitě působící jízdní projev Focusu se rozhodně nezapomíná.
Zklamání z řeči těla novinky ale nebylo fatální. Jak se ukázalo, ovladatelnost benzínového hatchbacku byla více než solidní a připomínala původní sebejisté chování předchůdce. Asi jedinou vážnější chybou byla výměna hydraulického posilovače za elektrický. Protože ač jsem se za volantem docela bavil, zas tak moc komunikativní jako u minulé generace nebyl. Focus osazený dieselem se ale evidentně trápil. Přední náprava pod jeho váhou úpěla, řízení měl ještě tupější a v kombinaci s prodlevou a hlukem motoru byl zralý spíše na ránu z milosti než omluvné řeči o předsériovém kusu, které jsem později vyslechl od technika Fordu.
Mezičasem se poslední Focus zabydlel na trhu, ještě párkrát jsem ho vyzkoušel na známějších silnicích a ačkoli produkční naftový model opravdu poněkud zlepšil svůj předchozí neinspirativní kredit a z marnosti se stalo pouze slušné auto s vyhaslou jiskrou, o Focusu jako o řidičsky nejzajímavějším voze nižší střední třídy se dalo mluvit jen v souvislosti se zážehovým motorem. Od dieselu zabaleného v karoserii kombi, navíc spřaženého s dvouspojkovou převodovkou Getrag nevalné pověsti, jsem proto nečekal nic, co by mělo překvapit nebo alespoň překvapit příjemně. Měl to být prostý test praktičtějšího provedení doplněný o povinné nimrání se v číslech a srovnávacích tabulkách, zkrátka všechno, co u aut raději alibisticky přenechávám jiným.



Navenek vyváženější, uvnitř stále komplikovaný
Nejsem si zcela jist, zda má nějaký smysl opět se věnovat práci stylistického oddělení Fordu, ale myslím, že bych alespoň drobnou zmínkou neměl opomenout na Autoforum.cz premiérově testovaný typ karoserie Focusu (dosud jsme pořádné zkusili jen hatchback). Asi neřeknu nic objevného, když uvedu, že obecně vypadá z profilu hmota kombíku oproti hatchbacku vyváženěji. Nicméně ještě lépe působí, když je přední převis zásadně kratší než ten zadní, a když auto není ve všech směrech nafouklé natolik, aby k normálnímu vzhledu potřebovalo velká kola. Focus je právě tento případ, takže i sedmnáctky se zdají být malé. Příď by asi také vypadala upřímněji, kdyby neměla boční „nasávací otvory“ falešné jako protokolární úsměv, ale holt kinetický design asi nepustil. Naopak zadní světla protažená do blatníků zde tolik nekřičí, jelikož se snadněji ztrácejí ve větší boční ploše.
Pokud je exteriér Focusu experimentem pokoušejícím se zachytit pohyb (tedy kinetiku) do tvarů, pak jsou matematicko-fyzikální tabulky pouhým slabým odvarem komplikovanosti pracoviště řidiče. Kdokoli se z jakéhokoli důvodu považuje za obhájce a milovníka velkého počtu tlačítek na palubní desce, tenhle Ford jej spolehlivě vyléčí. Byl bych ochoten Focusu tolerovat strukturální i kvalitativní nesourodost materiálů a jejich povrchů v kabině. Možná bych zapomněl také na ten bezdůvodně široký středový tunel protivně omezující nejen řidiče ale i spolujezdce a nevadili by mi ani ty dva titěrné displeje místo jedné větší a nepochybně funkčnější obrazovky. Ale on patrně někdo moc dobře věděl, proč máte možnost nastavovat hlasovým ovládáním i takovou triviální věc jako je teplota klimatizace. Nemyslím si, že bych měl špatný smysl pro orientaci, ale tady zkrátka zabloudí i člověk s fotografickou pamětí a normální řidič bude muset skoro pokaždé odvrátit zrak od silnice a podívat se, co mačká.
Nepovedená kouzla s prostorem
Zbytku interiéru není moc co vyčítat. Naopak, díky prodloužené linii střechy je nad hlavami cestujících vzadu více místa než v hatchbacku. A přestože má zavazadlový prostor (navzdory protáhlému rozvoru i větší celkové délce) nepochopitelně menší objem v základním uspořádání a také po sklopení sedadel než předchozí Focus Kombi, více mi překážel způsob manipulace se zadní lavicí. Existuje dost aut, kde nemusíte kvůli rovné ložní ploše bez schodu komplikovaně sklápět nejdříve sedáky a pak opěradla. Focus k nim ale nepatří.
Takto potěší jen příjemně nízká nakládací hrana a chytře, i když ne zrovna elegantně prodloužená spodní nelakovaná část nárazníku zabraňující poškození dlouhých pátých dveří. Více finesy a vkusu by potřeboval rovněž koncept osvětlení kabiny. Chápu, že někdo možná má chuť hrát si se spektrálními barvami v prostoru pro nohy a pod stropní lampou, ale když budíky a displeje pořád svítí tyrkysově nebo modře, představu poetických nuancí vystřídá lehce pouťová atmosféra. Budíky jsou nicméně čitelné dobře a Ford zabral rovněž v logice menu displeje přístrojového panelu.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nejčtenější články
„Americkej kýbl” za 4 miliony ničí jeden okruhový rekord za druhým, je rychlejší než násobně dražší McLareny či Porsche
12.2.2025Nové Bugatti s motorem V16 naplno předvedlo svůj zvuk, při túrování štěká jako nasupený buldok
12.2.2025Ještě donedávna jen elektrický Dodge nakonec může dostat zpátky motor V8, dokonce i úplně nový
12.2.2025Francouzská komedie: Alpine zkouší za 6,7 milionu prodat speciál pomalejší než o 2,5 milionu levnější Porsche, jeho dynamiku si vymyslel
12.2.2025Tesla ve vlastních zveřejněných materiálech možná nechtěně propálila své nové modely. A možná jen hraje hry
12.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva