Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Fiat 500X 1,6 MultiJet: neboduje jen vzhledem, bez chyb ale není
30.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
500X je šik, má příjemnou kabinu a ani jako předokolka není k zahození. Také je ovšem malý, drahý a vrže.
Přehled kapitol
Moderní vlna různých crossoverů a SUV, jejichž podíl na trhu v poslední době rychle roste, šla dosud tak trochu mimo mě. Z valné části proto, že nemám rád falešné věci - když na autě vidím nějaký prvek, musí fungovat, ne být jen na parádu. A moderní SUV jsou celkově tak trochu falešná, protože se tváří, jako by před chvílí vyjela na Mt. Everest, ve skutečnosti ale stahují kalhoty kilometry před brodem. Když už nic jiného, měl by takový crossover mít pohon všech kol a světlou výšku dost velkou na to, abyste se nebáli s ním vyrazit mimo asfalt.
Když jsem tedy měl na týden dostat Fiat 500X, doufal jsem v pohon všech kol a také v nový devítistupňový automat. Ovšem, automatická převodovka u nás nebude tvořit většinu prodejů, ale devět stupňů je vážně hodně, pokud auto zvládne sotva 200 km/h. Chtěl jsem si tolik kvaltů vyzkoušet. Jak už ale asi tušíte, dostal jsem vůz s manuálním šestikvaltem a náhonem pouze na přední kola.
SUV ale mají i bez ohledu na koncepci pohonu své výhody, i jako předo- či zadokolky poskytují řidiči alespoň trochu více volnosti. Nemusíte jí třeba ani využívat, samozřejmě můžete zůstat v bezpečí asfaltových silnic, ale je tam. Nevadí neuklizený sníh, pokud ho není něco jako půl metru, nemusíte se obávat o hranu nárazníku u trochu vyššího obrubníku a na spoustě míst můžete prostě sjet se silnice na louku nebo se vydat polní cestou, aniž byste předtím strávili deset minut obhlídkou terénu.
Tedy jsem se do zkoumání schopností a kapacit Fiatu 500X pustil s chutí, že vyzkouším něco nového, něco, na čem dost velké procento zákazníků nových aut vidí něco tak přitažlivého, že za to jsou ochotni slušně připlatit. I když to nemusí mít pohon všech kol.
Zvenčí boduje
Fiat 500X chce bodovat hlavně vzhledem, stejně jako běžná „pětistovka“. A nutno říci, že se mu to docela daří. První dojem může být, že 500X působí trochu nafouknutě, jako by někdo vzal normální Fiat 500 a výfukem ho nafouknul jako balónek. Nebo - pamatujete si na tu reklamu s Viagrou, spadnuvší do 500, jak auto bobtnalo? Byla docela trefná. Najdete ji pod fotkami úplně na konci, pokud nevíte, o čem je řeč.
Na první pohled to není vidět, ale i na masce chladiče 500X najdeme prolis, kterým se standardní 500 snaží přiblížit svému někdejšímu předchůdci. Je to velmi zajímavý detail, třebaže v bílé barvě tolik nevynikne. Všimněte si ale log „500“ po stranách předních světlometů, není to nový nápad, ale zajímavý je rozhodně. Tohle auto patří k Opening Edition, jak říkají znaky na B-sloupcích, a je ve verzi City Look. To znamená mimo jiné přední nárazník, který toho od pohledu nebude s terénem chtít mít moc společného.
Po stranách vidíme ohromná kola, čtvery ne zrovna velké dveře a také to, že kabina končí C-sloupkem, není tu už žádné další okno. Větší kus auta je před B-sloupkem, a to nejen opticky. Zezadu člověka zaujmou světla a také absence jakékoliv viditelné koncovky výfuku, což může být trochu škoda. Povedl se však kšilt střešního spoileru, který nepůsobí nepatřičně a zcela schovává třetí brzdové světlo, a také chromovaná lišta nad registrační značkou.
Interiér potěší...
O vnějším vzhledu řeknou nejvíce fotografie a také na něj bude každý mít vlastní názor, mě si Fiat 500X vzhledově rychle získal. Zásluhu na tom měl i interiér, proto pojďme dovnitř. Palubní deska se vážně povedla; to bílé je sice plast, nikoliv plech, ale po designové stránce je kabina velmi příjemné místo k životu, a to i díky tomuto „retro“ prvku. Před spolujezdcem je v bílé liště přihrádka, jejíž víko se otvírá nahoru a vůbec to nepůsobí jako ve Favoritu; není velká, ale dole má ještě sestru.
Ovladače klimatizace mají tři velké obruče pro teploty a rychlost větráku a tlačítka, která jsou na stisk velmi příjemná. Škoda, že se to stejné nedá říct o oněch obručích, ty při používání působí trochu lacině - na rozdíl od všeho ostatního v interiéru 500X. Nepotkal jsem tlačítko s nepříjemným chodem, od ovládání oken na dveřích přes tlačítka na stropě pro střešní okno po rádio a právě klimatizaci.
Čalounění i palubní deska jsou na omak velmi příjemné, snad až na šedé horní části opěradel a části loketních opěrek, které působí jako pogumovaný ubrus. V sedačkách se jinak sedí pohodlně, boční vedení je slušné, ne dokonalé, ale jsme v crossoveru, ne v hot hatchi. Ujet čtyři stovky kilometrů není v tomhle autě po stránce sedadel žádný problém.
Zmiňoval jsem, že větší kus auta je před B-sloupkem, ne za ním. To je vidět zejména v kabině, kde je vpředu docela slušná porce místa, ovšem vzadu to už je horší. Sednu si „za sebe“, ale prostoru tu vážně není na rozdávání. Stejně tak zavazadelník je tak akorát, bagáž se sem vejde, ale nesmíte jí mít zbytečně moc. A nemá dvě patra, pod podlahou je hned rezerva, snad aby zbylo místo na zadní diferenciál.
… až na přístrojový štít
Volant, jak je v poslední době z nějakého důvodu zvykem, není kulatý, snad aby působil „sportovněji” - jenže sedíme v crossoveru se slabým dieselem a předním náhonem, tady na podobnou přetvářku není místo. V rukou se drží velmi dobře, tlačítka na něm jdou možná trochu ztuha, ale na to si zvyknete. Na co se zvyká trochu hůře, je jejich velikost. Nemám zrovna malé ruce, a přesto jsem musel věnec volantu pouštět, abych dosáhl na vnitřní tlačítka, o klaksonu nemluvě.
Budíky jsou správně pod volantem, ovšem bez vady také nejsou. Snad u všech aut na světě s analogovým přístrojovým štítem přesahují hroty ručiček stupnice. Ne tak ve Fiatu 500X. U otáčkoměru to tolik nevadí, u tachometru už více, dost špatně z něj přečtete, jestli jedete 52 nebo 55 km/h. To, že je dost malý, také nepomáhá.
Přitom by nebylo tak těžké to vylepšit, např. tak, že tachometr přestěhujete do velkého kola uprostřed přístrojovky. Displej tam také může zůstat, Mercedes to tak dělá už roky a není sám. Digitální kostičky stavu paliva a teploty chladicí kapaliny klidně můžou být v místě tachometru. Pokud je tohle moc složité, dost by pomohly i jen delší rafičky, aby sahaly až na čísla a nekončily centimetr před nimi.
Výsledkem tedy je, že většinu času budete mít na displeji uprostřed zobrazenu rychlost. Tu je možno zvolit v kilometrech nebo v mílích a je čitelná skutečně velmi dobře. Na analogový tachometr tak můžete zapomenout, dokud se nerozhodnete si na displeji zobrazit něco jiného.
A že tu je možností hromada; nebudu je vypisovat všechny, protože jsou všude stejné, ale pár jich stojí za vypíchnutí. Je tu ukazatel nejlepší spotřeby, nevím za jaký časový úsek, ale je u něj efektní pohár a vavřínový věnec. Co je však mnohem přínosnější, je ukazatel teploty oleje a napětí elektrického systému. Jsou tu čtyři velké kostičky, takže se nic přesného stejně nedozvíte, ale je to lepší než nic a dá to aspoň hrubou představu.
Nepříliš velký displej infotainmentu může vzbudit otázku, jestli tu vůbec je navigace. Odpověď asi tušíte - není, alespoň v aktuální výbavě, takže jste odkázáni na telefon či přenosnou navigaci. Ovládá se tu rádio a spousta dalších funkcí auta včetně třeba zámků a světel, jak je obvyklé. Displej dobře reaguje, grafika je jednoduchá a přehledná, není moc velký na to, aby se dal ovládat za jízdy, v pořádku.
Trochu složité je nastavování hodin. Nezmiňoval bych to, protože hodiny se v ideálním případě seřizují dvakrát do roka, ale mám pro to důvod. Věřím, že to byla vada konkrétního kusu, že tohle nedělají všechny 500X Opening Edition, ale - vždy, když auto stálo třeba pár hodin, jsem do něj nastoupil a vidím čas o několik hodin a minut jinde, než by měl být. Fotky nebyly pořizovány ve 20:55, ale asi v pět odpoledne, jen mě přestalo bavit hodiny pořád znovu a znovu štelovat.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
dnes - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 6 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 7 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 9 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva