Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Citroen DS3 1,6 HDi: style hatch
23.3.2011 | Adam Špaček | Přidat příspěvek
Hot hatchů známe dost, DS3 od Citroenu s motorem HDi 110 si ale zakládá hlavně na stylu. Je stejně zábavný a praktický, jak skvěle vypadá?
Přehled kapitol
Původní Citroën DS je dnes již legendou. Tento, ve své době technicky i designově revoluční vůz si po právu vytvořil své čestné místo v historii nejen značky Citroën, ale automobilů vůbec. Citroën se rozhodl legendární označení DS vzkřísit, na úvod však překvapivě nikoliv ve spojení s luxusním sedanem, jak by se mohlo nabízet. Pod názvem DS3 se v současnosti skrývá třídveřový hatchback, který nemá s původním modelem nic společného.
Označení nově skrývá slova „Different Spirit“ (odlišný duch) a tento model je prvním zástupcem řady. Citroën si v případě DS3 nevzal za cíl nic menšího, než proniknout do třídy stylových hatchbacků. Přímými rivaly se tedy staly vozy jako Mini Cooper, Alfa Romeo MiTo, nebo Fiat 500. To je tvrdá konkurence, a tak se podívejme, jak si s ní stylový Francouz poradil.
Nepřehlédnutelná vizáž
DS3 sice vychází ze současného pětidveřového modelu C3, zvenčí byste to ovšem jen stěží poznali. Se vzhledem si designéři v Citroënu vyhráli a výsledek stojí za to. Oproti původní C3 model DS3 lehce narostl (o 8 mm), karoserie je však třídveřová a je pro ni charakteristický „obrácený“ B sloupek - je netradičně namířený směrem dopředu. C sloupek je naopak ukryt pod zadním bočním sklem, které opticky navazuje na zadní okno a vytváří tak dojem nepřerušené plochy. Panoramatická střecha z C3 byla vyměněna za novou, svažující se lehce dozadu. Ta byla v našem případě doplněna decentním spoilerem. Díky tomu působí DS3 kompaktním a sportovním dojmem.
Přední nárazník je tvarovaný poněkud komplkovaný a na každé ze stran skrývá žebrování. To neslouží k chlazení brzd, ale jako úkryt LED pro denní svícení. Dominantou přídě je pak otvor sání chladiče lemovaný chromovanými lištami se znakem Citroënu. DS3 se s ní tváří lehce agresivně, tak jak se na prémiové zboží patří. Nad znakem Citroënu je pak umístěno logo DS, které vůz odlišuje od ostatních modelů značky.
Vzadu nalezneme efektní napodobeninu difuzoru doplněnou dvojitou koncovkou výfuku, specifickou pro vrcholné motorizace. Celek doplňují 17“ disky „Bellone“ s černým leštěným lakováním (v ceně vozu). Námi testovaný kousek byl vyveden v červeném odstínu „Aden“(příplatek 6 000,- Kč) v kombinaci s bílou střechou a zrcátky. Střecha byla navíc doplněna grafickým motivem „Zebra“ (za stylový příplatek 10 400,- včetně odpovídajících koberečků) a ve výsledku byl tak vůz naprosto nepřehlédnutelný. V nabídce je mnoho podobných položek individuálních úprav i barevných kombinací, a tak si můžete být jistí, že se s vozem v šedi ostatních aut neztratíte.
Když Chic, tak Chic!
Uvnitř je DS3 narozdíl od exteriéru podobná příbuzné C3 už mnohem více. Stěží bych to ale Citroënu vytýkal. Dominantou interiéru je střední část palubní desky lakovaná v barvě karoserie, doplněná výdechy v kontrastující černém provedení. Interiér díky tomu na první pohled působí elegantním a hodnotným dojmem. V praxi ale budete muset často používat prachovku, protože na lakovaných plochách je vidět každé smítko.
Přístrojový štít skrývá tři zapuštěné ukazatele (s kvalitní grafikou) lemované stříbrnými obroučkami. Ve středu je rychloměr kombinovaný s teplotou motoru. Po stranách pak nalezneme ukazatel otáček na jedné straně a grafický displej na straně druhé. Ten slouží zároveň jako palivoměr a informuje o funkcích vozu, jako jsou stěrače, tempomat, nebo poradce řazení.
Mezi středovými výdechy a přístrojovým štítem nalezneme stříbrné tlačítko neskrývající nic jiného, než interiérový parfém - příjemný typicky francouzský detail. Dále se ve středu palubní desky nachází druhý, větší displej. Ten slouží jako hlavní rozhraní audiosystému a palubního počítače. Lze na něm tedy sledovat kromě nastavení audia také informace o ujeté vzdálenosti, spotřebě vozu, nebo například vzdálenost od překážky vzadu při parkování. Vzhledem k omezenému výhledu dozadu jsem to ocenil. Užitečnou funkcí je tlačítko „dark“ díky němuž se podsvícení přístrojů může omezit pouze na rychloměr. Ruší-li vás tedy přístroje při noční jízdě, lze je jednoduše vypnout podobně jako pomocí tzv. Night Panelu v Saabech. Středová konzola dále obsahuje ovládání klimatizace a audiosystému. Pod rádiem narazíte na dvě zajímavá tlačítka. Jedno se znakem Citroënu a druhé s nápisem S.O.S. Jak už možná tušíte, slouží k telefonování na servisní středisko Citroënu, popřípadě na tísňovou linku v situaci nouze. Stačí je jen na delší dobu stisknout a automaticky se zkontaktuje operátor. V duchu jsem se musel pousmát nad představou zlobivých dětí, které tlačítku S.O.S. zajisté neodolají.
U středového tunelu na konzolu navazuje hliníkový dekor ohraničující základnu řadicí páky. Ta byla v našem případě barevně sladěná s barvou vozu, a skvěle padla do ruky. Hliníkový dekor doplňuje i příjemný kožený volant, který je po vzoru sportovních vozů dole zploštělý. Jak už to ale bývá, u řízení s několika otáčkami mezi rejdy je z podobná paráda uživatelského hlediska akorát na obtíž. V kombinaci s hliníkovým madlem ruční brzdy a hliníkovými pedály interiér na každý pád působí sportovním dojmem, v zimním období ovšem vykoupeným promrzlýma rukama. Inu, nic není zadamo...
Stejně kvalitně jako palubní deska působí i výplně dveří, které kombinují kožené čalounění s měkčenými plasty. Dalo by se říci, že až na několik výjimek je interiér kvalitní tam, kam dosáhnete. Zmiňované výjimky tvoří tvrdé plasty přihrádky před spolujezdcem, spodní části dveřních výplní a plast kolem středového tunelu. Stejně tak cestující na zadních sedadlech asi příliš neocení nepříjemně tvrdá madla na B sloupku, která budou používat při vystupování z vozu, případně pokud se při jízdě necháte unést.
Samostatnou zmínku si zaslouží již zmiňovaný audiosystém. Ten standardně nabízí 6 reproduktorů a konektor pro audio vstup. V našem případě byl vybaven ještě přídavným reproduktorem na horní části palubní desky (standardní u nejsilnější motorizace), rozhráním bluetooth/USB skrývajícím se u ruční brzdy a HiFi zesilovačem umístěným v kufru. Audiosystém díky tomu hraje opravdu znamenitě a mile mě potěšil. Ovládat ho lze prostřednictvím „pádla“ pod volantem a nehrozí tedy, že byste se přepínáním zbytečně rozptylovali za jízdy. Stejným způsobem lze na druhé straně volantu dávat pokyny tempomatu.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 (4) - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025 (3)
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
před 11 hodinami - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 20:51 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus