Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Citroen C4 2011 1,6 HDI: malá francouzská revoluce
26.4.2011 | Martin Šimek | Přidat příspěvek
Jaký je nový Citroen C4? Odpověď na tuto otázku jsem hledal v testu modelu s naftovou jedna-šestkou. V lecčems mě příjemně překvapil.
Přehled kapitol
Citroën C4 dospěl. Přesně to byla první myšlenka, která mě napadla během našeho prvního setkání a která se potvrdila po ujetí prvních pár úvodních kilometrů. Předchozí generace byla v některých ohledech velmi odvážná. Vzpomínám si, jak jsme v redakci obdivovali odvahu designérů, kteří stvořili třídveřovou verzi označovanou jako kupé. Celý svět se také posadil na zadek z netradičního volantu využívajícího pevný střed. Nic z toho ale nová generace nemá. Možná že ji budete chtít označit za usedlejší, podle mě je ale daleko výstižnější hodnocení typu dospělejší nebo elegantnější.
Design kráčí ve stopách C3
S příchodem aktuálního vydání řady C3 nastartoval Citroën svou obměnu. Objevilo se nové, modernější logo a především se na motoristický svět znovu navrátil vůz nesoucí legendární písmena DS. Design jak nové „cétrojky“, tak jejího luxusnějšího derivátu si hodně rychle našel spoustu příznivců, takže není divu, že stylisté vycházeli z osvědčených tvarů také při vývoji nové generace hatchbacku C4.
Zapomeňte na avantgardně tvarovanou karoserii, novinka je střižená hodně dynamicky. Přední část jasně odkazuje na model DS3, přičemž přimhouřené světlomety jí skutečně sluší. Přední nárazník obdržel rozměrný otvor pro přívod vzduchu do motoru a menší takzvané „lízátko“. O tom, jak moc je výsledek sportovní, svědčí mimo jiné také fakt, že výše posazená DS4 je při pohledu zepředu téměř identická.
Z boku je nejvýraznějším prvkem kulatá střecha, která se plynule svažuje až k zadnímu nárazníku. Obdobně jako tomu bylo u menší „trojky“, i C4 dostala na karoserii různé chromové lišty. Ve výsledku tedy vyvolává dojem dražšího a hodnotnějšího automobilu. Zadní části pak dominuje především rozměrné logo automobilky pro jistotu doplněné o nápis „Citroën“. Můj názor na novou generaci francouzského hatchbacku je jasný: líbí se mi.
Design samozřejmě není jedinou změnou. Nová „cé-čtyřka“ narostla do všech směrů. Na délku přibrala rovných 50 milimetrů, je o 20 mm širší a výška povyrostla o 30 mm. Pětidveřový Francouz dostal míry 4 330 mm / 1 790 mm / 1 490 mm (délka / šířka / výška). Nápravy jsou od sebe vzdáleny 2 610 mm, což představuje nárůst o dva milimetry.
Revoluce v interiéru
Citroën C4 je napohled ve spoustě věcí oproti svému předchůdci jiný, ale také na něj mnoha prvky odkazuje. Mluvit tedy můžeme „pouze“ o výrazné evoluci. Nejvíce změn ovšem proběhlo v interiéru. Zde je zkrátka všechno jinak a použití slova revoluce je v souvislosti s kabinou zcela na místě. Zmizela veškerá netradiční řešení, zlepšila se kvalita zpracování a použité materiály jsou už na první pohled hodnotnější. Výsledek se povedl tak moc, že by se za něj... Zní to jako klišé, ale přesto řeknu: že by se za něj nemusely stydět ani modely postavené minimálně o třídu výše.
Jednoznačně nejdůležitější novinkou je již zmíněná absence pevného středu volantu. Těžko říci, co přesně automobilku vedlo k tomuto kroku. Někdo na pevný střed neustále nadával, jiný si jej nemohl vynachválit. Já jsem nakonec dospěl k závěru, že se jedná pouze a jenom o otázku zvyku a vzhledem k tomu, kolik tlačítek Citroën instaluje řidiči pod ruce, je snad dobře, když se neotáčí. Svou roli zde nakonec asi více než nevole některých zákazníku sehrály výrobní náklady. Klasická varianta je určitě výrobně jednodušší. Na každý pád patří pevný střed minulosti. Zastáncům původního řešení to nejspíše vadit nebude, všichni ostatní začnou jásat a automobilka ušetří na výrobě. Tento krok přináší samá pozitiva.
Z čeho se ale Citroën nepoučil, je množství ovladačů instalovaných na volantu. Je to snad jediná věc, za kterou bych novou generaci hatchbacku C4 pokáral. Čtyři skupinky tlačítek vyžadují zvyk a ač jsem se sebevíce snažil, stejně jsem si po týdnu stráveném za tímto novým volantem tu a tam některý ovladač popletl. Kromě klasických funkcí typu ovládání audia nebo telefonu připojeného přes bluetooth jsou zde ještě dva „čudlíky“ navíc. Jedním si můžete rozsvítit vnitřní osvětlení, což se hodí, ale neřekl bych, že se jedná o kdovíjaké terno, tím druhým si zhasnete celý přístrojový štít a displej navigace.
Na konto druhého zmíněného už budu pouze chválit. Svítit totiž zůstane jen prstenec rychloměru, jinak je před řidičem kompletní tma. Při nočních jízdách po neosvětlených komunikacích vás nic neoslňuje ani se nic neodráží v přední skle. Je to maximálně praktické a užitečné.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 (4) - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025 (3)
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejčtenější články
- Žena ve svých 80 letech vrátila automobilce manuální sporťák, který po 25 letech vlastnictví musela přestat řídit
1.1.2025 - Sběratel po dvou letech vydělá na prodeji jednoho z pouhých deseti vzácných Bugatti až 176 milionů, tomu se říká dobrý kauf
1.1.2025 - Číňané dokončují nejdelší dálniční tunel světa, monstrózní stavba mizí v horském masivu na dlouhých 22 km
1.1.2025 - Jeden z největších držáků moderních aut nezabije jako ojetinu skoro nic, prvních 100 tisíc km je pro něj jen rozcvička
1.1.2025 - Tesla Cybertruck explodovala před Trumpovým hotelem a zabila nejméně jednoho člověka, Musk nikdy nic takového neviděl
2.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva