Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test BMW X6 M 2012: známka punku
20.11.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Že je tohle auto absolutní nesmysl? A ještě k tomu je ošklivé jako noc? To je, přesně o to ale opírá přitažlivost své zvrácené osobnosti.
Přehled kapitol
Právě jsem do BMW X6 M dotankoval 75 litrů benzinu a s vidinou ujetí asi 150 kilometrů do další zastávky u čerpací stanice přemýšlím nad tím, jaký má tohle auto smysl. Co vůbec vede někoho k tomu, aby vzal skoro 3 miliony korun a pořídil si vůz, který při hmotnosti 2,4 tuny není ani pořádně prostorný, ani pořádně sportovní a už vůbec ne terénní. Leccos dokáže, v jakémkoli extrému se ale musí sklonit před konkurenty, kteří byli pro ten či onen účel stvořeni. A navíc ani jako bizarní kombinace protichůdných vlastností nefunguje tak dobře, aby to samo o sobě mohlo být silným důvodem ke koupi.
Chcete rychlost a komfort? Kupte si M5, v obojím je lepší. Chcete silniční rychlost a prostupnost terénem? Kupte si třeba Range Rover Sport s osmiválcovým kompresorem, X6 M je sice nesporně rychlejší, ale v terénu nesvede nic. A nebo chcete prostor a rychlost? Pak si pořiďte třeba Bentley Continental, v X6 M je tak málo místa, že se dvěma metry sotva vejdete dopředu, vzadu pak svezete jen děti nebo manželku importovanou zpoza Velké čínské zdi.
To hlavní, o co X6 opírá svou jedinečnost, je její kastle. Těžká, vysoká, otylá. Stylová? Podle mě spíše zvrácená. Stylové auto si představuji trochu jinak, však co je to za styl koupit si auto vysoké jak chata hochů od bobří řeky, na kterém procentní zastoupení plechu připomíná výsledky prezidentských voleb na Kubě? Které má v techničáku napsané kombi, je to SUV a říká si kupé? Pokud je to nějaký styl, pak hodně ujetý.
Ale dobře, i to beru jako argument, proč si někdo koupí X6. Ale proč X6 M? K čemu nad to ještě potřebuje 555 koní, když i spousta běžných verzí jede lépe než je pro jakýkoli normální provoz třeba? Navíc to nejsou jen koně, co má M navíc, je to celkové naladění auto pro jízdu, kterou s ním stejně nikdo nepraktikuje a která pochopitelně omezuje použitelnost auta v jakémkoli jiném režimu.
Ne, racionální argument pro koupi tohoto auta jsem nenašel, on totiž neexistuje. Ale myslím, že i to je důvod, proč si podobná auta docela dost lidí kupuje. Ono je to něco tak šíleného, absurdního, ujetého, že to prostě chcete mít. A nejde jen o to, že věci nemusejí dávat smysl, abyste je milovali, to by asi na slušné prodeje nestačilo. Především jízdní projev X6 M je v mnoha ohledech tak jedinečný, že mu můžete docela dobře propadnout. Nevítězí v žádném smysluplně měřitelném ohledu, přesto vás ale donutí přiblble se smát, kroutíc hlavou ze strany na stranu. A především o tom se vám pokusím chvíli vyprávět.
Facelift X6 na kráse nepřidal
Jistě se najde dost lidí, kteří se mnou nebudou souhlasit, ale vzhledově je pro mě BMW X6 jedno z nejošklivějších aut všech dob. Není to přitom to prvoplánovitě odporné přibližovadlo jako Pontiac Aztec, který hnus považuje za součást své image. Aztec někdo domaloval po pár nocích plných dýmek míru a v rauši si řekl, že to je auto tak hnusné, že prodávat se bude už kvůli tomu. Ostatně je to jeho jediná výrazná vlastnost, ničím jiným by svět nikdy nezaujalo.
Takto X6 zaručeně nikdo nekoncipoval, je to ve své podstatě X5, která je bez diskuze jedním z nejlepších SUV svého druhu. Krom toho, že to je SUV, proti ní vlastně nic nemám. Myslím, že tomuto autu chtěl někdo přidat něco navíc, chtěl té relativně nenápadité karoserii (nechte své dítě namalovat auto a pokud se nejmenuje Picasso, nakreslí vám buď něco ve tvaru Škody 120 nebo BMW X5, jednodušší automobilové tvary neexistují) přidat trochu líbivosti. Jen se to nějak nepovedlo.
Snížením linie střechy, jejím zakulacením a adekvátní úpravou zadních partií vzniklo něco nemístně bizarního. Je to festival disproporcí kombinovaný s funkční absurditou, však se stačí podívat do interiéru. Jestliže v X5 je alespoň místa jako v pětkovém sedanu, tady už neplatí ani to. Hlavně prostoru na výšku je velmi málo a to tím spíše, čím více vzadu sedíte - a to je prosím auto, do kterého nastupujete pomalu s pomocí štaflí. Je to prostě pokus udělat z SUV něco, čím být nemůže. SUV-kupé, koho to proboha napadlo?
Ne, X6 se mi nelíbí a letošní facelift na tom nic nezměnil. V podstatě jedinou významnou změnou je zmenšení předních světel, což dále podtrhuje slova o disproporcích. Provedení M se pak vyznačuje klasickými specifiky od jiných nárazníků přes výraznější prahy a velká kola až po čtveřici koncovek výfuků. Uděláte ze 150kilové holky Claudii Schiffer (modelový rok 1993), když ji dopřejete plastiku prsou? Asi ne.
O interiéru už padla zmínka v souvislosti s jeho prostorností, která je vzhledem k vnějším proporcím vozu leda únosná. Co jinak? Určitě je po všech stránkách kvalitní, což facelift nepokazil, přibývající roky vozu se ale kupodivu zcela zastřít ani nesnažil. Nevím, co všechno se změnilo, u X6 M je ale ve srovnání s nedávno testovanou M5 i po letošní modernizaci snad všechno o generaci starší - přístrojová deska je původní, bez částečné „digitalizace” a displejů s jemnou grafikou, uprostřed palubní desky tkví starší rozhraní palubního systému iDrive, původní zůstala třeba i grafika head-up displeje a spousta podobných drobností.
Neříkám, že to je špatné, neměl jsem s žádným ze zmíněných prvků problém, ani si v tomto směru nepotrpím na moderně za každou cenu. Pokud byste ale čekali, že facelift udělal u X6 M takovou M5 F10 na chůdách, tak prostě neudělal. To funkční zůstalo původní a měnily se hlavně vizuální záležitosti. A ani těch nebylo nějak zvlášť mnoho.
Tuto věc nezmiňuji jen proto, abyste si udělali jasněji v rozsahu letošního faceliftu. On to totiž není jediný aspekt, který je u X6 M tak trochu „pre-M5”. Vůz na mě i v mnoha technických záležitostech přišel být jako líheň techniky pro M5, která byla teprve u ni přiblížena k dokonalosti a u X6 M zůstala původní. A právě na tu je čas se mrknout.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 8 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 2 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 3 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 5 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 6 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch