Test BMW 740d xDrive: čtyřkolka i s naftou

BMW se u své vlajkové lodi dlouho výhýbalo pohonu všech kol a později i jeho kombinaci s „dieselem”. Nyní tu máme verzi 740d xDrive, jaká je?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test BMW 740d xDrive: čtyřkolka i s naftou

20.2.2011 | Martin Šimek | Přidat příspěvek

Test BMW 740d xDrive: čtyřkolka i s naftou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

BMW se u své vlajkové lodi dlouho výhýbalo pohonu všech kol a později i jeho kombinaci s „dieselem”. Nyní tu máme verzi 740d xDrive, jaká je?

Důvody, proč bavorská automobilka tak dlouho otálela s kombinací dieselu a systému xDrive budeme dnes hledat už těžko. Každopádně konkurence si byla moc dobře vědoma toho, po čem movití zákazníci touží. Jak Mercedes-Benz třídy S, tak Audi A8 už delší dobu tuto variantu nabízejí. Není bez zajímavosti, že právě naftová pohonná jednotka doplněná o pohon všech kol činí u obou případů největší procento prodaných kusů.

BMW 740d xDrive se poprvé představilo celkem v tichosti loni na jaře v Pekingu. Není se čemu divit, největší pozornost na sebe tehdy strhával příchod zbrusu nové generace modelu X3. Kromě sedmičkové řady bylo v Číně k vidění také několik dalších bavorských výrobků nově osazených systémem xDrive. Řeč je například o pětkových GT.

Kromě novinky 740d xDrive přišla v rámci modelového roku 2011 ještě jedna velká změna - v nabídce přibyl ActiveHybrid. Tomu se ale budeme věnovat jindy, dnes se pořádně podíváme na zoubek variantě 740d xDrive.


Test BMW 740d xDrive: čtyřkolka i s naftou - 1 - Test BMW 740d xDrive 01Test BMW 740d xDrive: čtyřkolka i s naftou - 2 - Test BMW 740d xDrive 04Test BMW 740d xDrive: čtyřkolka i s naftou - 3 - Test BMW 740d xDrive 03

Krásné není, sebevědomé ano

Pro BMW řady 7 platí, že čím mladší model, tím větší budou ledvinky - typický znak na přídi této německé automobilky. Hodnotit design je samozřejmě věc velmi subjektivní, nicméně když vám polovina lidí během testovacího týdne říká, že se jim vůz nelíbí, o něčem to svědčí. To však sedmičce nikterak neubírá na jejím majestátném vzhledu. Královské postavení jí doslova kouká z očí. Přimhouřená přední světla BMW Xenon vypadají velmi přísně. Zadní partie jsou pak klasické, svítilny mají optiku typickou pro současná BMW, nechybí ani dvojitá koncovka výfuku. Pomyslnou třešničkou na dortu jsou osvětlené kliky dveří, které autu dodávají za tmy patřičnou dávku luxusu.

Kdo by si chtěl design sedmičky ještě vylepšit, může sáhnout po příplatkovém M Paketu, kterým byl vybaven i námi testovaný vůz. Na přední a zadní nárazník tím dostanete více chromu, vůz bude osazen devatenáctipalcovými koly V-Spoke M, případně dvacetipalcovými Double-Spoke M (+ 102 258 Kč). Chybět nebudou ani prvky zlepšující aerodynamiku a samozřejmě se pár vylepšení dostalo také do interiéru. Vzhled je díky těmto „drobnostem” opravdu o něco lepší, majitelé se ovšem musí smířit s absencí mlhových světel a s patřičným příplatkem. Pro 740d vás tahle sranda bude stát 172 770 Kč.

Test BMW 740d xDrive: čtyřkolka i s naftou - 4 - Test BMW 740d xDrive 09Test BMW 740d xDrive: čtyřkolka i s naftou - 5 - Test BMW 740d xDrive 08Test BMW 740d xDrive: čtyřkolka i s naftou - 6 - Test BMW 740d xDrive 10

BMW řady sedm je se svou délkou 5 072 mm mezi německou konkurencí nejkratší. Mercedes-Benz třídy S měří 5 096 mm, Audi A8 je dlouhé dokonce 5 137 mm. Pro posádku je ovšem důležitější rozvor a právě v tomto ohledu je BMW 7 nejlepší (3070 mm oproti 3035 mm u Mercedesu, respektive 2 992 mm u Audi - A8 je ovšem základní koncepcí stále předokolka, a tak rozvoz není pro srovnání s německými konkurenty plně vypovídající). V našem malém srovnání bychom neměli vynechat Lexus LS, také on totiž dokáže nabídnout zajímavá čísla, ale na elitní německou konkurenci rozměrově nestačí (délka 5 060 mm, rozvor 2 970 mm), stejně jako Volkswagen Phaeton.

Zaměřeno na řidiče

Kategorie luxusních automobilů mnohdy plní funkci výkladní skříně toho, co ta která značka zvládne vyrobit. Proto nelze ani v případě BMW řady 7 očekávat nic jiného než prvotřídní kvalitu. Oproti všem konkurentům, o kterých byla výše řeč, klade interiér sedmičky (i přes své luxusní zaměření) stále důraz na řidiče a snaží se mu alespoň částečně vytvořit sportovní prostředí. Zapomenout tedy můžete na přehnaně velký volant. Ten zdejší má ideální rozměry a výborně se drží. Dalším důkazem je středový panel (který je natočen směrem k řidiči) a dobře tvarované sedačky. To vše ještě v případě našeho vozu podtrhuje už zmíněný M Paket.

Test BMW 740d xDrive: čtyřkolka i s naftou - 7 - Test BMW 740d xDrive 22Test BMW 740d xDrive: čtyřkolka i s naftou - 8 - Test BMW 740d xDrive 47Test BMW 740d xDrive: čtyřkolka i s naftou - 9 - Test BMW 740d xDrive 43

Tím nejpodstatnějším, co se díky němu do interiéru dostalo, jsou sportovní sedačky. Mají výrazné boční vedení, disponují širokými možnostmi nastavování a poskytují skvělou oporu, takže je mohu pouze chválit. Kromě nich dostanete v rámci M Paketu dekory vyrobené z hliníku, kovovou podložku pro levou nohu řidiče, plakety s písmenkem „M” a povedený, tak akorát tlustý, tříramenný a skvěle tvarovaný volant. Přístrojový štít je vcelku jednoduchý a přehledný. Obsahuje čtyři kruhové ukazatele, přičemž dominantní jsou logicky tachometr a otáčkoměr. BMW používá dvě verze štítu. Testovaná sedmička byla vybavena dražším, kdy je spodní část tachometru a otáčkoměru pouze „fikce” promítnutá na rozměrném barevném multifunkčním displeji.

Přístrojový štít ovšem není pro řidiče jediným zdrojem informací. Testovaný vůz byl vybaven také head-up displejem promítajícím další údaje přímo do zorného pole řidiče. Oproti konkurenci nabízí bavorská automobilka poměrně velké množství dat, která se na předním skle mohou objevit. Základem je rychlost a šipka navigace. Zvykat jsem si musel na situace, kdy vůz navádí k zadanému cíli a vy se přiblížíte k místu, kde máte odbočit. Head-up displej v tu chvíli začne promítat také jakousi mapu, což zabere ve vašem zorném poli až nepříjemně mnoho místa. Pokud vám to ale bude vadit, není nic jednoduššího, než displej vypnout.

Test BMW 740d xDrive: čtyřkolka i s naftou - 10 - Test BMW 740d xDrive 28Test BMW 740d xDrive: čtyřkolka i s naftou - 11 - Test BMW 740d xDrive 24Test BMW 740d xDrive: čtyřkolka i s naftou - 12 - Test BMW 740d xDrive 38

Středový panel je osazen relativně malým množstvím logicky uskupených tlačítek. Škoda pouze toho, že jsou všechna úplně stejná. Důvodem jejich nízkého počtu je multimediální systém iDrive. Na jeho ovládání je od dob jeho „audifikace” potřeba trochu cviku, protože se pohybujete v menu se spoustou úrovní a ovládáte nespočet funkcí přes řadu tlačítek. Mně testovací týden k jeho úplnému pochopení jednoduše nestačil.

Vše sledujete na obrovské, více než sedmipalcové barevné obrazovce. Ta je rozdělena do dvou částí, kdy menší, pravý díl zobrazuje téměř nepřetržitě navigaci, vše ostatní se odehrává nalevo. Dotyková obrazovka by alespoň pro statické ovládání nebyla na škodu, ale to by na ni řidič určitě nedosáhl. Trochu zarážející je u automobilu s pořizovací cenou přesahující dva miliony, fakt, že k tomu, abyste si mohli přehrát hudbu z externího zařízení, si musíte opět připlatit. Vstup USB vás bude stát 7 800 Kč. V době, kdy stejnou vychytávku nabízí kdejaký Hyundai v rámci sériové výbavy, to musím označit za ostudné.

Test BMW 740d xDrive: čtyřkolka i s naftou - 13 - Test BMW 740d xDrive 36Test BMW 740d xDrive: čtyřkolka i s naftou - 14 - Test BMW 740d xDrive 40Test BMW 740d xDrive: čtyřkolka i s naftou - 15 - Test BMW 740d xDrive 41

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.