Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma”
9.3.2011 | Martin Šimek | Přidat příspěvek
BMW 5 Gran Turismo je vskutku netypické auto. V Mnichově spojili řadu segmentů a výsledek je řekněme zvláštní. Změní na tom něco přítomnost systému xDrive?
Přehled kapitol
Vzpomínáte na ohlasy, které vzbudilo představení modelu X6? Všichni se divili, k čemu by někdo potřeboval kupé křížené s kategorií SUV. U BMW zvolili taktiku vyplňovat i tu nejmenší mezeru na trhu a nutno podotknout, že s ní slaví úspěch, ať se vám to líbí, nebo ne. Právě X6 je toho dobrým příkladem.
Také při představování BMW 5 Gran Turismo panovaly menší (místy i větší...) rozpaky nad tím, k čemu takové auto vlastně je. Vůz v sobě kombinuje spoustu známých segmentů a výsledkem je mix, který nemá téměř žádnou konkurenci. Kdybych chtěl jmenovat, co všechno v Mnichově smíchali dohromady, nebyl by to krátký seznam. Automobil totiž nabízí něco z kategorie SUV, přidává tvary kupé, uvnitř to je trochu luxusní limuzína, ale zároveň také MPV. Výsledek mi přijde poněkud zvláštní, respektive mi zvláštní přišel před tímto testem. Nebojím se ale, že zde vedení automobilky experimentuje, naopak zcela jistě ví, co dělá.
Novinkou a zároveň důvodem, proč jsem jsme vzali model 535d Gran Tursimo do testu, je přítomnost pohonu všech kol. Zpočátku se zájemci museli spokojit pouze se zadní hnanou nápravou, v červnu loňského roku pak byla nabídka poprvé rozšířena o xDrive určený pro verze 550i GT a 530d GT. V průběhu podzimu se nakonec dostalo také na nejsilnější naftové provedení 535d GT. Skoro by se chtělo říci: „no konečně“. Jak známo z jiných segmentů, kombinace dieselu a pohonu všech kol je pro Evropany lákavá a platí to prakticky pro všechny kategorie od rodinných sedanů až po vrcholné limuzíny. Gran Turismo lze s trochou nadsázky označit za zvýšenou sedmičku, která se s příchodem systému xDrive změnila na sedmičku pro volný čas. I když se vůz hlásí svým názvem k menší pětkové řadě, technicky vychází z vlajkové lodi této automobilky. Oproti ní je ale 535d GT vyšší a těžší. Tabulkové rozdíly sice nejsou nijak zásadní, v praxi se ale projevují nečekaně výrazně. K těmto faktům se ale dostaneme později.
Zvláštní už na pohled
Přiznám se, že mě pětka Gran Tursimo svým vzhledem příliš neoslovuje. Přední část je téměř totožná s řadou sedm, na rozdíl od sedanu má ale celkově vyšší stavbu karoserie a hlavně mohutnou záď. Myslím, že v tomto případě zde není nutné vypisovat lecjaká přirovnání - všem zřejmě bude jasné, že se nejedná zrovna o sexy zadeček. Tedy alespoň podle mého názoru. Jak se ale říká, proti gustu, žádný dišputát a pokud se vám zrovna tento styl líbí...
Aby toho nebylo málo, automobil se zboku tváří jako „čtyřdveřové kupé“. Střecha se plynule svažuje od B-sloupku až k zadním svítilnám. Problémem ovšem zůstává, že je vyšší než by bylo žádoucí a že je záď mohutnější, než bych si přál. Výsledek působí slušně řečeno netradičně. Když jsem si auto prohlížel, říkal jsem si, že má nějaká malá kola. Omyl, jsou to „devatenáctky“, které ale v porovnání s celkovým profilem příliš nevyniknou.
Gran Turismo stojí na podvozku řady sedm. Oproti ní je o 74 mm kratší, o jeden milimetr užší a o 80 mm vyšší. Rozvor náprav mají oba modely naprosto totožný, přičemž hodnota 3070 mm dává tušit, že o místo v interiéru nouze nebude.
Luxusní uvnitř
Jakkoli zvenku vypadá GT zvláštně, uvnitř to je o něčem jiném. Zde se projevuje příbuznost s nejvyšší řadou sedm na sto procent. Interiér je precizně zpracovaný, využívá kvalitní materiály a nabídne naprosto stejnou úroveň luxusu, jako kabina vlajkové lodi značky.
Uvnitř se totiž míchá luxus řady sedm s praktickými vlastnostmi, které nabízejí automobily kategorie MPV. Konkrétně to znamená posuvná, samostatně sklopná zadní sedadla s možností vytvoření zcela rovné plochy nemalých rozměrů. V základním uspořádání pojme zavazadelník 440 litrů, po sklopení zadních sedadel se dostanete až na 1 700 litrů, i když cesta k rovné ploše a maximálnímu objemu zavazadelníku není tak jednoduchá. Nejprve musíte sklopit opěradla zadních sedaček, poté je nutné ještě odklopit jakousi přepážku, která po uvedení do vodorovné polohy překryje mezeru mezi zadními opěradly a dnem zavazadelníku. Výsledek je nadmíru praktický, zvlášť když si uvědomíme, že se zde cestuje s komfortem limuzíny.
Otázkou k zamyšlení zůstává, zda zákazníci toužící po cestovním pohodlí na úrovni luxusních sedanů zároveň využijí praktické schopnosti auta. U BMW jsou přesvědčeni, že ano, já osobně bych upřednostnil před Gran Turismem řadu sedm, a to z jednoho prostého důvodu. Je sice krásné, že se nám uvnitř automobilu po sklopení sedaček nabízí solidně využitelná a zcela rovná plocha, ale cpát kdejaké „krámy“ do luxusního interiéru není to pravé. Nějak mi nesedí kombinace drahého vnitřku s potřebami, které bych od běžného prakticky zaměřeného auta očekával. Pravdou ale zůstává, že například pro potřeby hostů dražších hotelů je to dobrá volba.
Obdobně, jako tomu je u Škody Superb lze zadní víko otevřít dvěma způsoby. Buď vyklopíte pouze jeho kolmou část, a nebo kompletně celou zadní stěnu. Samozřejmě to nebudete dělat ručně, ale pouze zmáčknete příslušné tlačítko. Navíc si můžete nastavit, do jaké výšky se zadní stěna vyklopí. Nedovedu si sice představit situaci, kdy bych tuto funkci využil (ve stísněných garážích přece nebudu nic riskovat a radši si otevřu pouze spodní díl), ale budiž.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 5 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 8 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva