Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Audi A3 Sportback 1,8 TFSI: méně je někdy více
22.10.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Nová A3 i jako Sportback dokazuje, že je vrcholným dílem na MQB. Špičková specifikace a dvoje dveře navíc ji ale vždy nepomáhají.
Přehled kapitol
Test nové A3 se na našem webu poprvé objevil už loni v prosinci. Tehdy šlo alespoň pro nás o docela významnou událost, neboť se jednalo o vůbec první pořádnou zkušenost s autem koncernu Volkswagen stojícím na nové platformě MQB. Ta se později stala nebo v budoucnu ještě stane základem mnoha dalších modelů většiny koncernových značek, a tak tento test docela dobře naznačoval, co můžeme od Koncernu v dalších letech očekávat. Musím říci, že auto na mě tehdy udělalo skvělý dojem, až na jeden faktor - poměr výkonu a ceny.
Od té doby jsem vyzkoušel řadu dalších aut stojících na stejné platformě, používající mnohdy stejný motor, převodovku i části palubní výbavy, přesto mohu odpovědně říci, že celkovými kvalitami se A3 nepřiblížilo jediné. Naladění či spíše sladění jinak často opravdu stejné techniky bylo u A3 na daleko nejvyšší úrovni a dělalo citelně lepší dojem z hlediska jízdních schopností, komfortu, ovladatelnosti i uživatelské přívětivosti. A nakonec též jakési „jízdní svobody” - A3 je jediné auto na MQB, které vám dovolí plně (tedy plně tak, jak to dnes obvykle jde) vypnout ESP. U ostatních kompaktů to nejde buď vůbec, nebo je k dispozici nejvýše režim Sport, u kterého A3 při vypínání ESP začíná.
A3 měla vážně jediný problém - prakticky v základní výbavě se základním motorem stála 555 tisíc Kč, což je skoro o 70 tisíc více než za kolik dnes pořídíte Leon SC s nejlepším motorem (1,8 TSI) v nejvyšší výbavě (FR). A věřte, že zase takovou cenu lepší sladění A3 nemá a čtyři kroužky na přídi už vůbec. Rozdíly mezi jednotlivými auty na MQB jsou sice patrné, přesto nakonec relativně drobné a Audi A3 musíte chtít, aby vám investice do něj třeba vedle velmi podobného Leonu dávala smysl.
Nedělal jsem si tedy iluze o tom, že by Sportback v druhém testu s cenovkou blížící se jeden a čtvrt milionu korun mohl dělat touto optikou jakkoli lepší dojem. Doufal jsem ale, že by v jedné ze špičkových specifikací mohl předvést skutečně výjimečné představení z hlediska svého funkčního projevu. Jak to dopadlo? Přesně na to se dnes podíváme.
Vzhled prťavosti částečně pozbyl, prostor vzadu ani ne
Statické záležitosti můžeme tentokrát odbýt celkem stručně, neboť rozdílů mezi třídvířkem a Sportbackem není zvenku ani zevnitř příliš. V druhém případě se chce dodat, že překvapivě, ale k tomu se dopracujeme.
V recenzi třídvéřového provedení jsem konstatoval, že vůz působí zvenku velmi drobným dojmem. Je to na pohled takový automobilový prcek, děcko na kolech, ačkoli rozměrově za konkurenty stejné třídy nezaostává. Všem zmíněným hodnocením si prosím přidejte plusové znaménko, mně se něco takového líbí. Neberte to jako projev automobilové pedofilie, prostě mě neoslovuje, když na autě cokoli přetéká a svou mohutností se marně snaží dát najevo svou výjimečnost. Třídvéřová A3 se jako „velké auto” netváří, nemá to zapotřebí, ona jím prostě je.
Sportback tento dojem pochopitelně mění, ale ne zcela. Na auto už nekoukáte jako na kandidáta pro mateřskou školku, zároveň ale nemáte pocit, že by se jednalo o něco velkého. Prostě běžný kompakt, chce se mi říci s dodatkem, že zepředu působí stále poněkud subtilněji a zezadu mohutněji. Co bych přesto jednoznačně popřel, je občasné označování tohoto modelu za kombi. Ačkoli záď svým tvarem k podobnému vnímání pochopitelně svádí, je tohle prostě normální pětidvéřový hatchback trochu nestandardních tvarů - kombi je vlastní jiná délka, jiný zadní převis a řekl bych, že ani označení typu „polokombi” si nová generace nezaslouží. Ta předchozí jako kombi trochu působila, nová dělá znovu kompaktnější dojem, třebaže ne tak kompaktní jako provedení s chybějícími zadními dveřmi.
A k čemu že ty zadní dveře jsou? Až se mi chce říci, že k ničemu, ale to bych autu trochu křivdil. Přesto je třeba říci, že pokud byste od A3 Sportback očekávali vnitřní prostor Octavie III v „prémiovém” balení, budete zklamáni. Ano, vepředu je místa dost a dost, tady žádný problém nebyl ani u třídvířka a není ani zde. Ale vzadu? Tam měl Sportback nadělovat - má o citelných 58 mm delší rozvor, místo pro nohy zadních cestujících se pak mělo prodloužit o 35 mm. Věřím, že se to stalo, ale když k nule přičtete 3,5 cm, máte ve výsledku jen 3,5 centimetru a takhle nějak to dopadá se Sportbackem.
Pokud se vepředu uvelebí člověk mého vzrůstu (2 metry), nevejde se za něj prakticky nikdo se všemi končetinami a/nebo věkem nad 3 roky. Pokud se uskromní, dospělý se dozadu vejde a čtyři průměrně vzrostlí jedinci se do auta také nějak poskládají. Žádné prostorové orgie to ale nejsou a Audi tady jednoznačně hraje na jinou strunu než třeba Octavie, což nakonec i dává smysl. Vsadím se, že v marketingovém oddělení Audi sedí někdo, kdo kdysi budoucí Sportback definoval jako auto pro „dynamické mladé rodiny s dětmi” (populární to cílová skupina, docela rád bych tu „dynamickou rodinu” viděl...), pak i výsledku rozumím.
Přední část interiéru se oproti třídvířku podstatně nezměnila, a tak mohu jen zopakovat slova o tom, že z mého pohledu jde o jeden z nejlepších interiérů dnešních kompaktů, pokud ne ten vůbec nejlepší. Je jednoduchý, střízlivý, materiály i zpracováním kvalitní a až na pár detailů ergonomicky přívětivý. Ve zkoušeném Sportbacku byl navíc lépe vybaven a v toto případě to určitě neškodilo. Nejsem tím, kdo by adoroval vnitřky Audi stůj co stůj, tohle se mi ale líbí a paradoxně spíš proto, že Audi zde překonalo samo sebe. Žádná mohutnost, žádná opulence. Interiér výjimečnost vizuálně jen naznačuje (třeba ty drobné obklady z hliníku), více dělat nemusí.
MMI s Audi Connect je online, ale ne dokonale
Vlastně je tu ještě jedna věc, která mě v nitru Sportbacku zaujala. Testovaný vůz bylo vybaven nejlepším provedením palubního systému MMI doplněným o tzv. Audi Connect. To možnosti MMI značně rozšiřuje, mj. to dovoluje navigaci pracovat s průběžně aktualizovanými daty ze systému Google Earth a tedy i zobrazovat mapu v prostředí satelitních záběrů matičky Země. Z interiéru auta také dokáže udělat pojízdný WiFi-hotspot a především umožňuje i jistý kontakt se světem přímo z auta pomocí vestavěné aplikace, která dokáže zobrazovat třeba stav počasí v cílové destinaci, ceny benzinu a nafty v okolí, zajímavá místa, aktuální zprávy z RSS, připojit se na Facebook, Twitter... To všechno si zaslouží pár slov, i když tím trochu odbočím do hájemství testů spotřební elektroniky. Pokud o odbočku nestojíte, skokem do druhé kapitoly se můžete vrátit na správnou cestu.
Začnu-li u navigace, pak ta vás nejvíce zaujme vizuálním zpracováním svého výstupu. Dokáže ukazovat jen mírně zdeformované satelitní záběry okolí a do nich zakreslovat standardní mapové prvky jako silnice a města. Nejsem si zcela jist, jestli je to z praktického hlediska k něčemu, teoreticky to ale orientaci řidiče může pomoci - ten kravín, který vidíte vpravo, na mapě vpravo rázem je i se svou děravou střechou. Jen mi to občas trochu připomínal scénku z Černých baronů, kdy major „Terazky” říká: „Hvězdičku vidím, kostol vidím, a kdě som ja?” Některé věci na mapě zakreslené v realitě zkrátka neexistují (třeba zaparkovaná auta), nebo naopak ve skutečnosti existují a v mapě nejsou (třeba nově postavené domy). Nakonec tedy může řešení stejně dobře i mást a mám pocit, že tu šlo hlavně o to, že tento výstup prostě dobře vypadá.
WiFi-hotspot skutečně funguje, tedy pokud (to pochopitelně platí i o výše zmíněném) auto obdaříte extra SIM kartou s potřebnými datovými službami. Vůz v systému ukáže jméno připojovacího bodu a heslo a můžete nechat sebe i posádku používat mobilní telefon s připojením, jaké je zrovna k dispozici i samotnému autu. Potenciálně nejzajímavější je ale samotné nitro řešení Audi Connect umožňující komunikaci se světem internetu.
Musím říci, že coby „online-člověk” mám podobné záležitosti rád, přece jen se v autě lépe pracuje s jeho palubním systémem než s chytrým mobilním telefonem v ruce. Příjemné je, že na rozdíl třeba od BMW Online vám Audi Connect (po upozornění, jak musíte být opatrní, pochopitelně...) dovolí pracovat se všemi funkcemi i za jízdy, tím ale výhody v podstatě končí. Celé rozhraní je totiž tvořeno aplikací se značně omezeným rozsahem funkcí, jejíž nastavení navíc musíte z velké části provádět mimo auto z počítače připojeného k internetovému portálu systému. Cokoli je sice lepší než nic, tohle ale není dost dobré.
Podobnému řešení prostě chybí flexibilita, jste předem omezeni tím, co do něj někdo naprogramoval. Dnes přitom neexistuje prakticky nic, co by nebylo dosažitelné skrze internetový prohlížeč, ten ale v Audi Connect chybí. Místo něj vám aplikace nabízí jen přesně vymezený rozsah možností informačně beztak opřený o internetové služby. Zobrazíte si tak počasí, zajímavá místa v okolí, ceny paliva a podobné záležitosti, vše z existujících internetových aplikací. Jistou flexibilitu nabízí vestavěná čtečka RSS a připojení k Facebooku či Twitteru, ale je to zase odtud potud.
Předně mě zarazilo, že jsem pro definici sledovaných RSS-kanálů nebo připojení ke dvěma zmíněným službám musel zajít domů, tam se z počítače registrovat na portálu myAudi, tam nastavit připojení k daným službám nebo RSS-kanálům a poté v autě vyťukat aplikací definovaný PIN-kód. Boha jeho, zprovoznit tento systém chce přípravu jak na světovou válku. Dobře, tak to nastavíte, do RSS jsem definoval Autoforum.cz a v autě se tento kanál opravdu objevil. Co když si ale někde na cestách vzpomenete, že toužíte po troše bulváru z jiného webu? Smůla, musíte domů k počítači, přihlásit, doplnit... A příště zase.
Připojení k Facebooku nebo Twitteru funguje lépe, neboť se stačí jednou přihlásit a už vám vše v autě funguje napořád, jenže to vše je zase omezené možnostmi aplikace. Zobrazíte si tak nové stavy přátel, zprávy od nich, události, ... podívejte se sami na přiložené fotky, ale co když Facebook za půl roku něco přidá? Aplikace se bude muset aktualizovat, pokud to vůbec nějak půjde.
Tohle je podle mě zoufale zastaralý přístup k řešení podobného systému. Flexibilní palubní systém tohoto střihu potřebuje jediné: schopný internetový prohlížeč, nic více. V takovém si můžete projíždět Facebook, Twitter, počasí, ceny paliv a ještě asi miliardu dalších věcí bez jakéhokoli omezení. A když zítra přibude nová služba, máte ji od zítra k dispozici též. Ona RSS-čtečka možnosti MMI zdánlivě rozšiřuje, dokáže ale zjišťovat jen titulky a úvody zpráv, pak musíte znovu k počítači. Museli byste chtít po webech, aby dělaly pro podobné systémy zvláštní kanály, kde bude předaných informací vícero. To znovu málokdo udělá.
V době, kdy mají použitelné internetové prohlížeče i smartphony s displeji 5x7 cm by jistě nebyl problém obdařit něčím podobným i palubní systém v autě s pořádnou obrazovkou. Audi dostává plus za snahu, ale minus za realizaci - jste zkrátka příliš svázáni tím, co vám automobilka do systému nadělila. Že vám skoro cokoli z displeje přečte plechová dáma v nitru vozu možnosti systému zlepšuje, zvláště pak za jízdy, limity jeho konektivity ale neřeší.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera - Jedno z posledních opravdu dobrých BMW má na kahánku. Pokud máte zájem, objednávejte, příští rok se nad ním zavře voda
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva