Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko
12.2.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Golf kombi s motorem TDI a 4x4. Že by ideál českého chalupáře, zabiják Octavie? Tak snadné to mít nebude.
Přehled kapitol
Hned v úvodu této recenze bych vám mohl začít vyprávět cosi na téma, jakým že je Golf historicky úspěšným králem motorizovaných zvířat, jak to všem ostatním nandal a jak chtějí být všichni jako on. Něco málo z historie už jsem si ale odbyl v článku o GTI Performance a zbytek jste si už mohli mnohokrát přečíst v předchozích materiálech. Podobný úvod si tedy pro tentokrát odpustím a připomenu snad jen tolik, že Variant se objevuje s kratšími či delšími odmlkami až od roku 1992 a svou kariéru začal až na bázi třetí generace Golfu.
Už v takřka ohrané písničce všedních testů bych tedy ještě mohl zkusit přidat informaci o českých patriotech, kteří dají domácí značce přednost i kdyby snad místo zadní nápravy nakázalo vedení VW dřevěná prkna a celé bych to na závěr mohl hodit do jedné krabice se štítkem „národ chalupářů“. Jenomže ani takhle začínat nehodlám, protože Golf Variant s pohonem všech kol, věřte nebo ne, opravdu není jen prachsprostým derivátem hatchbacku s naroubovaným batohem na zádi. Co víc, on celkem reálně ohrožuje jedněmi do nebes vychvalovanou a druhými do pekelných ohňů posílající Octavii Combi.
Začít však musím mánií pohonu všech kol, která se v posledních letech extrémně rozmáhá napříč portfoliem takřka všech automobilek a to nejen v Americe. Nebavím se teď o Audi, které nápis Quattro používá už i v modelech s Haldexem, vezměme si ale třeba BMW. Ještě před pár lety bylo symbolem pravověrných aut s pohonem zadních kol, pauza a v České republice nyní prodává naprosto drtivou většinu vozů s nápisy xDrive. Zákazníci mnohdy po pohonu všech kol prahnou už jen z principu, prý je to bezpečnější. Ano i ne. S vidinou lepší trakce a nezáludného chování takové občas vídáme v kufrech před nimi jedoucích vozů - ano, čtyřkolka se sice obvykle rozjíždí krásně efektivně, ale opravdu nebrzdí lépe než jiné koncepce a zatáčkami nakonec také o mnoho rychleji neprojede.
Zápal pro pohon 4x4 nikomu přesto brát nebudu a nehodlám ani zpochybňovat nebo nějak vyvracet dosti rozšířenou oblibu kombiverzí. On se ten jejich zavazadelník přeci jen lépe nakládá a že tam častěji lezou zloději, to už je jen druhá strana mince. Možná tedy kombík s pohonem obou náprav nebude tak špatnou kombinací, když ho u nás všichni chtějí. Ať tak či onak, Češi jsou v poslední době po takové přísadách doslova lační jako saně a testovací Golf tato magnetická lákadla obsahuje. Že by to byl nový ideál české rodiny za ještě docela snesitelné peníze? Měli byste už teď zahodit ostatní alternativy a vydat se do nejbližšího showroomu VW? Ještě vydržte a poslechněte si, proč byste to měli zvážit. Úvodní otázkou, a tedy startem do recenze přece musí být, zda s sebou na zádech náhodou nevozí ošklivý uher.
Passat junior nebo Golf senior?
Nejsem žádným odborníkem na design a nehodlám si na něj ani v nejmenším hrát. Jenomže snaha o sjednocení firemního image všech modelů u Volkswagenu už nějakou dobu visí v žebříčku hitparády na předních místech a do očí uhodí i naprostého laika. Ohraná písnička? Možná, ale hraje se pořád a stále většině zákazníků lahodí. Verze kombi postavená na základech sedmé generace s platformou MQB už snad více než původní Golf připomene větší Passat Variant. Možná namítnete, že je tak maximálně jeho chudším příbuzným, ale na druhou stranu musíte uznat, že už ne tak vzdáleným, jako tomu bylo předtím.
Vypadá prostě lépe, méně usedleji, o fous zajímavěji. Jeho tvary působí po mém soudu konečně vyváženě. Pryč je ten neutěšený výjev předchozího dějství, kterému batoh na zádech už pro ta divná zadní světla zrovna dvakrát dokonale neseděl. Troufnu si říct, že mu vlastně neseděl vůbec, ale časy se mění a teď už vypadá docela k světu. Takovou proměnu bych asi nedával na roveň změn Golfu Plus vs. Golf Sportsvan, ale ledy se prostě pohnuly správným směrem.
Nové menší koncové svítilny (s LED pro brzdová světla) odvedly dobrou práci, výraznější prolisy na bocích jakbysmet. Snad bych i podezíral designéry z toho, že měli Variant nakreslený už v době, kdy navrhovali hatchback, jelikož o disproporcionalitě se tady mluvit nedá. Přesto je evidentní, že Golf Variant nadále nebude aspirovat na titul nejhezčího vozu segmentu. Musí nadále zůstat skrytý v davu wolfsburských vězňů na dvorku a nesmí si dovolovat vylézat za hranice ostře vymezené velkým koncernem. Od toho tu nakonec máme extrovertnějšího stájového kolegu z toreadorské arény, kterým není nikdo jiný než Seat Leon ST.
Pokud ale hodláte volit cestu k VW a Golfu budete chtít na vzhledu přidat maximum, pak nezapomeňte na sedmnáctipalcová kola a bi-xenony, protože bez obojího je vizuálně o poznání lacinější. Že vás to bude stát minimálně dalších 31 tisíc snad nemusím připomínat, stále to ale není maximum, které vám Volkswagen nabídne. V rámci originálního příslušenství se najdou i výraznější, byť stále celkem decentní doplňky. Překvapilo mě ovšem, že ani prostřední výbava Comfortline nemá přední mlhovky ve standardu a musí se za ně připlácet šest tisíc.
S Octavií Golf už z principu po stránce designu srovnávat nebudu, protože v rámci komplexního srovnávacího testu zaznělo, ale tajit, že mé srdce je nakloněno spíše k wolfsburskému než mladoboleslavskému ztvárnění, to zatajovat nemusím. Zajímavostí je, že zatímco GTI lehce zaostávalo za RS, může Variant ukázat Octavii Combi prostřední prstíček díky lepší aerodynamice karoserie (0,27 vs.0,287-0,311). Rozhodně je mi Golf svým designem bližší než korejský „vejtaha“ i30 kombi, nový návštěvník z jiné planety Civic Tourer či ekoterorista Auris Touring Sports. Když už jsem ale zavadil o ten Passat...
Proč by měly někoho zajímat konkrétní rozměry a neustále omílané klišé o tom, že Golf mezigeneračně zase o pár milimetrů vyrostl do délky i do rozvoru a o dva palce zalehl blíže k silnici? Vždyť už dávno nepatří mezi drobečky. Podle mého soudu je tedy jednoznačně zajímavější srovnání s aktuálním Passatem. Jistě, ten je na jednu stranu svým rozvorem stále ješto o téměř osm centimetrů jinde a jeho karoserie měří na délku o dvacet centimetrů víc. Ukažte si, kolik je dvacet „čísel“ a uvidíte, jak nepatrný rozdíl to je. Do šířky činní rozdíl už jen dva naprosto zanedbatelné milimetry.
V Passatu najde posádka samozřejmě více prostoru v podélném směru, ale zajímá to průměrnou českou rodinku když se s platformou MQB podařilo využít vnější rozměry ve prospěch vnitřního prostoru o dost efektivněji než u „neemkvébéčkového“ řešení? Řekli byste, že toho Passat také víc odveze, jenomže pravda to bude leda poloviční. Zavazadelník zánovní varianty Golfu už pobere v základu 605 litrů batožiny (o 2 litry více než Passat Variant) a to může našincům jedině imponovat. Až ve chvíli, kdy se sklopí zadní sedadla, stává se Passat o 111 litrů „lepším“ stěhovákem. Takže není nakonec zbytečné připlácet za vyšší třídu, když za ním Golf podle prvotního srovnání vlastně výrazněji nezaostává? Pojďme se raději posadit dovnitř a uvidíme.
Ukaž, kdo má větší... kufr
Nastínil jsem, že Variant není jen pouhým derivátem hatchbacku a k tomu se také ještě dostanu. Jenomže uvnitř se i kombi drží klasického pojetí nastoleného hatchbackem doslova jako klíště. Ani putování po kabině s měřící technikou žádné centimetry k dobru nedetekuje, otázkou tedy zůstává, zda to bylo vlastně třeba. V podstatě vůbec není. Nazýváme ho sice kompaktem, ale i kompakty už dneska dokážou prostorové nároky rodin splňovat bez větších překážek.
Na místech řidiče a spolujezdce je prostoru dostatek ve všech směrech a strádat do šířky nemusejí ani ti, které tíží svědomí z nedodržování nařízení dietoložky. Pokud se zaměřím na odkládací schránky a plochy, které v běžných recenzích na Autoforum.cz nevídáte, pak se v předních dveřích dají vozit bez problémů jedenapůllitrové lahve a k tomu vám tu ještě zbude prostor třeba na škrabku a peněženku. Pod sedadlem spolujezdce se nachází tajná schránka, do které se toho také dá dostat mnoho.
Zatím jsem hovořil o místu vpředu, dostojí Golf platformě MQB ale také na místech vzadu? Dostojí a to docela bez zaváhání. Při usedání tam se pasažéři nemusejí prosmýkat úzkým prostorem a snad by ani člověk neřekl, že sedí v Golfu. Na zadních sedadlech sice není v podélném směru tolik místa jako v Octavii, jenomže dvě klidně 180 centimetrů vysoké postavy zde nestrádají a za stejně vysokým řidičem zbývá před koleny ještě zhruba deset centimetrů. V podstatě ani do šířky a do výšky to není žádný problém. Cestování na dlouhé vzdálenosti tedy nemusí nutně znamenat týdenní přípravu a následnou rekonvalescenci.
Pokud dozadu hodláte posadit děti, bude pro vás možná příznivou zprávou dvojice úchytů ISOFIX pro připevnění dětských sedaček. K tomu si přidejte loketní opěrku s dvojicí držáků na nápoje, prostor na půllitrovou lahev ve dveřní výplni a fakt, že své nárty bez problémů dostanete pod přední sedadlo. Nakonec dojdete k závěru, že si tu budou naprosto rochnit junioři i dospělé děti, dvojice habánů se usadí ještě pohodlně. Pro tři dospělé to vzadu ale ani nadále nebude. Že by to v Passatu bylo jiné? Znovu musím říct, že si to tak úplně nemyslím.
Rozdíly hledejme až za zadními sedadly v 31 centimetrovém převisu karoserie, kde se nachází trumf, kterým Golf Variant dostane do kolen snad všechny nadšence čeledi stěhovavých, co nemají rádi klasické dodávky. Na posvátnou Octavii Combi ztrácí v konečném zúčtování jeho zadního převisu základního objemu jen 5 litrů objemu, což odpovídá ani ne malému balení pracího prášku. Na druhou stranu Octavia, je objemovým lídrem, takže tenhle Golf zcela zastíní bez problémů konkurenci v podobě Focusu kombi, sourozeneckého Leonu ST či Astry Sports Tourer. Může toho ale odvézt bez sklopených sedadel dokonce více než zmíněný Passat, Mondeo kombi, i40 CW a Avensis, tedy auta z vyšší třídy. Vyloženě nakopáno dostane jen od nového Civicu kombi.
Dále se může malý-velký Variant stejně jako Octavia pochlubit dělenými sedadly, sklopnými na dva způsoby (jak ze zadních sedadel, tak přímo od pátých dveří) i klasicky pojatou odjímatelnou roletkou, která nabízí dvě polohy a roluje se po stlačení oblasti jejího úchopu. Co kvituji s povděkem, to je dvojice úchopů víka zavazadelníku, kterou se Golf oproti řešení Octavie docela příjemně odlišuje a to k lepšímu. Jeho nakládací hrana je jen o tři centimetry vyšší a po sklopení sedadel testovacího vozu příjemně překvapí takřka rovnou ložnou plochou bez schodu plus schránkou v podlaze za opěradly. Nezkoušel jsem sice plné možnosti těch hektolitrů a ani nebylo třeba.
Důležitější mi přijde, že do té jámy dokážete naložit až metr široký, více než metr dlouhý a takřka půl metru vysoký kvádr a ještě přitom budete moc zatáhnout roletku, aby na něj nikdo neviděl. Pod podlahou se navíc ještě najde místo minimálně na dojezdovou rezervu a veškeré harampádí, které hodláte skrývat. Pokud se vám zamane, pak se dá převážet až 1,83 metru dlouhá tyč, či lyže. Abych vás ale úplně neznudil měřením a servírováním suchých faktů, podívejme se na to, co dělá Golfa skutečným Golfem.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 5 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 7 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 8 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva