Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Rychlý test Škoda Octavia RS TDI 4x4: některá přání je lepší neplnit
26.2.2016 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Nejnovější verze Octavie RS připomíná, že napůl splněná přání bývají zdrojem rozpaků.
Přehled kapitol
Pakliže jste dětství netrávili nacvičováním chůze ve špercích po drahých kobercích, museli jste to zažít. Něco jste si přáli, něco, co tak úplně nebralo ohledy na reálné možnosti vašich rodičů či vás samotných. Mohlo to být něco zcela nového, výjimečného, obtížně dostupného, pořádně drahého nebo prostě jen nepříliš dětského. Rodiče vám i takové přání splnit chtěli, ale zkrátka nemohli - nebylo reálné to sehnat, nebylo v jejich finančních možnostech vám takovou věc pořídit nebo zkrátka nebylo v danou chvíli možné vám něco takového svěřit. Nechtěli vás ale zklamat, však vás milují, a tak vám darovali něco „trochu jiného”. Zrovna dostupnou verzi, levnější ekvivalent, „dětskou alternativu” nebo v nejhorším případě něco, co pro vás považovali za vhodnější.
Pokud jste jako děti nebyli zcela flegmatičtí, muselo vás to rmoutit. Vytoužená věc se zdála být tak na dosah, tak blízko, už jste měli pocit, že ji máte v rukou. Jenže výsledkem byl stav, ze kterého jste prostě nemohli být šťastní a ze slušnosti to museli dusit v sobě. Že je něco lepší než nic? A jste si jistí? Něco nedostat, to se může stát, ale vyrazit místo na střelnici se vzduchovkou do hudební školy se stojanem na noty, to není příliš pěkná vyhlídka.
Proč o těchto věcech mluvím, asi už tušíte. Přesně výše zmíněné pocity se mi vybavily, když jsem usedl za volant Octavie RS 4x4. Ano, toto auto mnozí chtěli a i když já jsem po něm nevolal, pohnutky dotyčných dokážu pochopit. Tak jej dostali, jenže jen s motorem TDI a automatem DSG a předem vám mohu říci, že výsledek má s tím, co očekávám od písmen RS, společného docela málo. Škoda zkrátka nadělovala a v první moment jsem měl pocit, že by bylo lepší, kdyby si to nechala pro sebe. Vypadalo to na tričko „Adidas” se čtyřmi pruhy, přesto jsem se pokusil podívat se na vůz podívat bez předsudků a zjistit, jaký je. Toto jsou mé závěry.
Zdánlivě RS, reálně ZC
S nikým jsem tuto teorii nekonzultoval, jsem ale přesvědčen, že RS TDI 4x4 vzniklo jako jediná schůdná reakce Škody na reálně existující poptávku po špičkové Octavii s pohonem všech kol. Pamatuji si, jak často probíraným tématem byla už na někdejším představení nového RS varianta 4x4 a jak tehdy lidé ze škodovky říkali, že takovou verzi vyvinuli, testují a že se možná dostane do prodeje. Dnes už víme, že se do prodeje nedostala a je docela pravděpodobné, že se do něj v této generaci Octavie ani nedostane.
Přijde vám to v testu RS TDI 4x4 jako protimluv? Ne, tehdy rozhodně nebyla řeč o dieselu s automatem, ten ke slovu musel přijít docela jinak. Předpokládám, že Škoda došla k závěru, že Octavii RS - tu „skutečnou”, klidně i s benzinovým motorem a manuálním řazením - má smysl vyrábět, z centrály mateřského koncernu ale přišlo prosté: „Nein.” Golf GTI takovou verzi nemá, Leon Cupra také ne a i když v rámci koncernu modely s touto technikou existují (VW Golf R, Audi S3), jsou situovány o něco výše a není důvod, aby něco takového nabízela i Škoda. Hotové, vyřízené.
V Mladé Boleslavi ale takové auto vyrábět chtěli, a tak jistě vyjednávali dále. „Standardní” Octavia RS 4x4 neprošla, někoho ale muselo napadnout, že do RS se montuje také motor 2,0 TDI s výkonem 135 kW a do jiných verzí Octavie se montuje rovněž 2,0 TDI s výkonem 135 kW, pohonem 4x4 a automatem DSG (Scout, později Laurin&Klement, dnes i pouhé vyšší výbavy). Tak co to spojit? Zda může Škoda nabízet „takovou Octavii RS”, už snad ani nebylo nutné se někoho ptát, automobilka na to nepotřebovala nic nového, stačilo „slepit” techniku Scoutu s designem RS a trochu doladit. A i když předpokládám, že se přece jen někdo zeptal, přesně výše naznačené se také stalo. Však proč Škodě nedovolit vyrábět jen další slepenec toho, co už beztak má v nabídce? To by nedávalo smysl.
Nechápejte mě špatně, nejsem z těch, kteří by vyprávěli pohádky o tom, jak geniální čeští konstruktéři pod bičem německého otrokáře sypou své fantastické vynálezy do skartovačky. Tak to není a je logické, že pokud jste součástí koncernu sdružujícího ještě několik dalších automobilek, musí v něm existovat lidé starající se o to, aby se nabídka celé mateřské firmy vhodně doplňovala. Musí zasahovat co nejširší spektrum zákazníků, není možné, aby se pět značek pralo o jedny a ty samé klienty podobným produktem. Nebylo by to efektivní a ačkoli od mládí z duše nesnáším tuto propagandistickou píseň, chce se mi zanotovat: Ten dělá to a ten zas tohle a všichni dohromady udělají moc.
Nic to ale nemění na tom, že právě díky tomuto jinak racionálnímu přístupu se v nabídce Škody objevila spíše Octavia ZC 4x4 (Z nouze Ctnost) než RS 4x4. Jediným technickým pojítkem mezi dosavadními verzemi RS a novým RS 4x4 je motor 2,0 TDI o stejném výkonu, nic více. Pohon 4x4 přibyl, protože mohl, automat DSG, protože kvůli Scoutu a spol. musel. To se mi zdá jako docela malé pojítko u auta, jehož dobré jméno a náplň oněch dvou písmen obstarává především motor 2,0 TSI s manuální převodovkou. Asi nemám nic proti tomu, aby Škoda nabízela klidně i RS s motorem TDI, pohonem 4x4 a automatickou převodovkou. Však pokud o to někdo stojí... Ale chce-li seriozně nabízet RS 4x4, musí začít u benzinu a manuálu a dnes jedinou dostupnou verzi přidat jako další alternativu, nikoli z tohoto pahýlu v nabídce udělat „RS 4x4” a tvářit se, že se nic zvláštního neděje. Tohle opravdu neberu. A nebo beru, ale vážně jen jako z nouze ctnost.
Na pohled RS, od sklepa až na půdu
Otočme list. Pozitivní na RS TDI 4x4 (tedy alespoň z jistého úhlu pohledu) je, že jako RS vypadá, a to do posledního detailu. Nemá smysl opakovat stokrát vyřčené, je tu všechno - specifické nárazníky, kola, spojler na víku pátých dveří, znáčky, černé detaily, uvnitř sedadla, nášlapy pedálů, přístrojová deska... Zkrátka všechno.
A ano, je tu i falešný pravý výfuk (pravý ve smyslu vpravo, jinak je opravdu falešný) verze RS TDI, který potěší hlavně mládež zapomenutou někdy v hloubi minulého století. Jednak si může zpívat: „Z nárazníku na mě zírá, po výfuku černá díra, poznám tedy bez nesnází, že tam nepochybně něco schází...” a když ji to bude málo, může si do pravého výfuku zasadit třeba květiny. Ne, vážně, těmito místy žádný výfuk ani zdaleka neprochází a zavlažování i výměnu zeminy už zajistí provoz - když se podíváte do oné díry, vždy je tam trochu „bordýlku” ze silnic včetně malé loužičky vody přiletivší zřejmě od zadních kol. Fotografie vám to dosvědčí.
Žerty stranou, přes jisté otazníky a laciné přetvářky je výsledkem, že toto auto je prostě hezké. Dle mého soudu není hezčí Octavie III než RS a těch pár vizuálních změn z ní činí výraznější, atraktivnější, přesto nevtíravé a elegantní auto. Je to tak zřejmě právě design, který dává existenci RS TDI 4x4 v této podobě největší smysl, ale k tomu se ještě dostaneme
Hledáte-li vizuální specifika tohoto provedení, z těch jasněji viditelných existuje zřejmě jediné. Nezkoumal jsem tedy, jestli tento vůz nemá o něco vyšší světlou výšku, trochu specifické brzdy či jiné drobnosti, toho si na první pohled stejně nikdo nevšimne. Zvláštností je - či může být - označení 4x4 na víku kufru, které na jiných RS pochopitelně neuzřete. Nepočítejte ale automaticky s tím, že vám zajistí respekt okolí. Jeden člověk se mě zeptal: „Tu nálepku 4x4 máte od pumpy?” Ten reprezentoval lidi nepostřenuvší, že se nějaká Octavie RS 4x4 vůbec vyrábí a tušil „nálepkový tuning” předokolky. Od těch znalých ale uznání také nečekejte - ti budou tušit, že nemáte tak úplně RS 4x4, ale spíše „Scout na okruh"...
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před 2 hodinami - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva