Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů
2.4.2013 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
(+ video) Silnější motor, civilnější výbava, to liší tento Leon od dříve testované verze. Co to znamená pro jeho chování?
Přehled kapitol
Když jsem si domlouval zapůjčení Leonu 1,4 TSI, vůbec jsem neuvažoval o tom, že by z toho vznikl další test tohoto ražení. O rodině MQB už jste se toho na stránkách Autoforum.cz dočetli tolik, že jsem nechtěl plýtvat prostorem na opakování již vyřčených poznatků. Mou hlavní motivací bylo rozšířit si obzory, nastudovat chování koncernové techniky zabalené do španělského kabátu a případně se pustit do srovnání s některým z konkurentů.
Jenže když jsme pak mé zkušenosti diskutovali v redakci, bylo čím dál tím zřetelnější, že v určitých aspektech se testovaný exemplář liší od všeho, co jsme testovali dříve. I když slovo liší se sem zrovna nehodí, neobjevil jsem u něj nic, co by nebylo známo už z dřívějška. Spíše byly známé ingredience namíchány trochu jiným, novým způsobem. A znáte to, můžete dát dvěma barmanům stejné suroviny a dokonce i zadání, co chcete pít, výsledný mix nikdy nebude chutnat úplně stejně. Proto jsem se nakonec rozhodl, že vám tento koktejl přece jen trochu přiblížím.
Nebude to ale standardní test v takové podobě, na jakou jste si u nás už mohli zvyknout. Soustředím se na rozdíly oproti prvně testovanému Leonu 1,4TSI FR a pak se pokusím o něco, na co obvykle nezbude čas. Chtěl bych se podrobněji věnovat srovnání Leonu s autem, o němž se domnívám, že by mohlo být jeho přímým konkurentem. Mám na mysli poslední generaci Hondy Civic 1,8i. Technicky vzato mají dost společného, budou se i stejně projevovat?
Je nový vzhled opravu výhrou?
V našem prvním testu padala na adresu vzhledu třetí generace Leonu v podstatě jen pochvalná slova. Prý je hezčí, než si myslíte. Já si tím nejsem až tak jist. Možná to vychází z toho, že minulá generace mně opravdu chytla za srdce. Nízká silueta téměř jednoprostorového vozu s velmi skloněným čelním sklem, krátkou přídí a výrazně se svažující střechou mi vždy připadala atraktivní a nemuselo se vždy jednat jen sportovně zaměřené varianty FR či Cupra. Nová generace mi vedle ní, a podařilo se mi to srovnání udělat na živo, přijde jako docela obyčejný hatchbak, který se nedostatek charismatu snaží dohnat high-tech-světly.
Pokud je nedostane, nemá to své mávátko, kvůli kterému si ho každý všimne. Nechci říci, že si pak Leon s něčím spletete nebo že je bez nich snad škaredý, to vůbec ne, jen nemá ten přirozený šarm štíhlé zrzky se zelenýma očima, za kterou se každý otočí bez ohledu na to, jestli má na sobě zrovna teplákovou soupravu nebo model od Prady. Jsem zvědav, kolik Leonů s nimi nakonec bude jezdit. Obávám se ale, že v konečném důsledku velmi málo.
Docela mě mrzí, že mnou testovaný vůz nebyl vybaven standardní světelnou technikou, mohl bych posoudit, nakolik mu opravdu uškodí. Takto jen vím, že jestliže je to ve verzi FR alespoň něčím zajímavé auto, v případě civilnějšího Style mu, pominu-li ona světla, chybí výraznější prvek, kvůli kterému si ho budeme ještě dlouho pamatovat. „Ef-erko” je zkrátka atraktivnější.
Vevnitř najdete co venku chybí
Zatím je to v mých očích 1:0 pro starší Leon, nováček se ale právě napřáhl k úderu a staršího bratra trefil přímo mezi oči. Možná to u Seatu udělali schválně. Však proč se piplat s exteriérem, když řidič a pasažéři stejně většinu času tráví uvnitř? Ať už to bylo jak chtělo, tohle se povedlo. Už při prvním usednutí jsem se ohromeně rozhlédl a řekl si, tohle je Leon? A dobrý dojem přetrvával i nadále.
Grafické ztvárnění přístrojů naznačuje, že sedíte tak trochu v Audi, středová konzole natočená k řidiči zase říká, kdo je ve středu zájmu. Už to prostě není ta skulptura z kelímků od jogurtu, jejíž dominantou byla podivná plastová plocha o rozměrech papírové mapy světa, na které bylo sem tam nějaké to titěrné tlačítko. Tohle je jiný vesmír. Ale ani zde není vše bez chyby. Již v prvním testu bylo naznačeno, že plastů je v kabině přece jen více, než by nutně muselo být. Palubní deska před posádkou vytváří vysokou hradbu, přes kterou vidí jen ti vzrostlejší. Pokud má řidič(ka) pod 160 cm, nutně si musí řádně zvednout sedadlo, jinak uvidí maximálně oblohu. Designéry navíc někdo musel poslat na dovolenou dříve, než byli hotovi. Jak si jinak vysvětlit nedodělky v podobě nehezkých výdechů ventilace či fádního vzhledu spodní části středové konzole.
Sedadla byla i v tomto případě čalouněna příjemnou kombinací umělé alcantary a kůže. Chybělo jen prošití červenou nití. Kolega je pochválil, já se připojuji. Jen mi nedá nepodivit se nad měkkostí bočních polštářů opěradel. Byly ve FR tvrdší? Možná, v mnou testovaném voze jsem u nich moc podpory nenašel. Jak už bylo řečeno dříve, celkově je v interiéru vzhledem k velikosti auta dostatek místa nejen vepředu, ale i vzadu. Ani kufr se neztratí a jak vidíte z fotografie, obstál i v kočárkovém testu. Z praktického hlediska je tak škoda jen to, že sedák zadních sedadel je nepohyblivý a sklápí se jen opěradlo.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nejčtenější články
- Nová Škoda Elroq postrádá jakoukoli invenci. Je to špatný typ auta, které je ve špatný čas na špatném místě
2.10.2024 - Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Majitelům nových Maserati za jízdy dochází benzín, i když palivoměr ukazuje, že „šťávy” mají dost
2.10.2024 - „Zýrou emišns”? Volvo přiznalo, že jeho „nulové emise” znamenají přesně 36,7 tuny CO2, to je panečku matematika
2.10.2024 - Jeep žádá majitele téměř 200 tisíc dobíjecích aut, aby je nenabíjeli a neparkovali uvnitř, 13 už jich shořelo
2.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva