Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Rychlý test Mercedes CLA 220 CDI: Batmobil
30.12.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Originální Batmobil vyšel v aukci skoro na 90 milionů, novodobou kopii vám Mercedes prodá za milion. V případě CLA je to nejpádnější argument pro jeho koupi.
Přehled kapitol
Nemohu říci, že by ve mně Mercedes CLA vyvolával od doby svého představení jakékoli větší sympatie. Malý sedan od Mercedesu, který si hraje na kupé a disponuje primárně pohonem předních kol není zrovna autem, které by mě oslovovalo. Předpokládal jsem, že ne úplně nízkou cenu bude ospravedlňovat primárně svou věhlasnou značkou a z ní pramenícího image, a to nejsou hodnoty, které bych byl na autě schopen ocenit. Proto jsem také CLA původně vůbec testovat nechtěl, časem jsem ale názor změnil a vůz jsem naopak toužil poznat. Proč?
Důvod je prostý - nebývale velké množství novinářů na jej při různých příležitostech popsalo slovem začínajícím na písemo „s” a končícím písmenem „a”. Napovím: srnka to není, považuji ale za povinnost kavalíra vybraných mravů se původnímu označení vyhnout a použít místo něj třeba právě jména tohoto milého zvířátka. Jsem si celkem jist, že v testu CLA jako srnku zdaleka nepopsal jediný, to „hrdinové z tiskovek” nedělají, přesto tím vzbudili můj zájem.
Na jednu stranu mě takové hodnocení s ohledem na výše zmíněné a také ne zcela přesvědčivý jízdní projev výchozího hatchbacku třídy A až tak nepřekvapilo, na druhou stranu jsem toužil takovou srnku poznat. Co to může být za auto, které i jinak docela mírní recenzenti otevřeně haní? Tak jsem si jej alespoň na chvíli půjčil a mohu vám předem říci, že tak špatné to s CLA není. Ano, má své funkční limity, v některých ohledech se ale projevuje lépe než Áčko a jako celek mi alespoň optikou jisté části potenciální klientely dává větší smysl. O důvodech, které mě k tomu vedou, vám dnes povím.
Kára tak hustá, že by se dala krájet
Když jsem k testovanému CLA poprvé přišel a dodávám, že to bylo odzadu, alespoň minutu jsem udiveně kroutil hlavou. Zvlášť zkoušená verze vybavená sportovním designovým paketem, tmavě šedým lakem a černými koly je působila nesmírně drsným dojmem a podtrhovala beztak hodně křiklavý design samotného CLA. Podívejte se jen na tvarování a vnitřní grafiku koncových světel, vůbec pojetí zádě, nárazník s dvojicí výfuků, difuzorem, výdechy horkého vzduchu od brzd... A to se díváme na jednu izolovanou část karoserie, přesto je to pořádná rána do očí.
Snaha udělat vizuální dojem z takto vyvedeného provedení doslova stříká, respekt si ale u znalého automobilisty získá tak na maximálně na pár desítek sekund. Mnohé aspekty motivované touhou zapůsobit totiž nevypadají příliš věrohodně, snad se o to někdy ani pořádně nesnaží. Třeba ony výdechy chladícího vzduchu od brzd jsou kompletně falešné, difuzor je falešný, dvojice koncovek výfuků je snad skutečná, o jejich smyslu si ale u čtyřválcového dieselu udělá obrázek každý sám.
Podobné je to na boku i na přídi, některé prvky ale ani nemusí být falešné, aby budily rozpaky. Nevěřím tomu, že červená obroučka čoček xenonových světel vznikla náhodou, přesto nevím, k čemu je dobrá. Mřížku chladiče s jakýmisi šestiúhelníkovými chromovanými doplňky už ani nechci komentovat, přesto bych mohl touto cestou ještě chvíli pokračovat. Ale nebudu, ono ani není nutné zkoumat detaily, stačí se podívat na auto jako celek a všimnout si zádě jasně přetékající přes kola (třebaže neskromná, osmnáctipalcová, ve výrazném designu). Tohle je falešná zadokolka, auto vizuálně „posazené na zadek”, které má ale vepředu lautr všechno od motoru až po poloosy. A konec konců je to i falešné kupé, ta skutečná čtyři dveře nemají.
CLA je nesporně blýskavé, oslnivé auto, které dokáže udělat na pohled obrovský dojem - takový, které fotky nedokážou popsat. Vypadá jak Batmobil, který zrovna sjel z filmového plátna, něco docela neobvyklého. V obecné rovině proti tomu nic nemám, někteří lidé taková auta vyhledávají a i když se mezi ně neřadím, nemám proč je za to odsuzovat. Za způsob, který se CLA k tomuto výsledku dopracovalo, si ale můj respekt nezískalo. Je vážně „husté”, ale také falešné a místy kýčovité. Slintat hodinu nad přísně aerodynamickými, přesto nádhernými tvary některého Ferrari se všemi těmi záhyby, nádechy a výdechy lze, protože to všechno je hezké a také to k něčemu je. Slintat nad CLA vydržíte možná 30 sekund, většina jeho tvarů, záhybů, nádechů a výdechů je prostě k ničemu a opak často ani seriozně nepředstírá.
Interiér tentokrát odbudu jen stručně, neboť je přinejmenším v případě předních partií kompletně převzat z třídy A. V testované verzi se jen snažil více dojmout žluto-černým provedením, které znovu vizuálně zaujme, funkčně jej ale považuji za další omyl. Zejména světlé stehování jinak kvalitního koženého obšití palubní desky se velmi často leskne v čelním skle a ruší vás při sledování toho nejdůležitějšího - situace před autem. Jinak bych ale našel spíše přívětivá slova, většina prvků je buď dobrá (jako sportovní sedačky) nebo typicky „mercedesí” (jako ovladače). Zrovna v tomto případě může někoho zaskočit, že velká část ovladačů je stejná jako v modelech vyšších tříd, to by vám ale z pozice majitele nebo zájemce o jeden z těch nejlevnějších vadit nemělo.
A jak je na tom vnitřní prostor? Kupodivu ne až tak marně, o očekávatelné kupé 2+2 se v tomto případě nejedná. Prostor vepředu je ve všech ohledech solidní a když se přední cestující alespoň trochu uskromní, „plnotučný” dospělý se celkem rozumně vměstná i dozadu. Tady jsem čekal hlavně problémy v oblasti hlavy, ale 190centimetrový pasažér si za průměrně vzrostlým spolujezdcem nestěžoval ani při delší cestě, i když nadšením nehýkal. Tohle ale tak jako tak nemohlo být lepší, vlastně ani není důvod, aby to lepší bylo - pro rodinné cestování si tohle auto koupí leda někdo ze synů Bruce Wayna.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nejčtenější články
- Nová Škoda Elroq postrádá jakoukoli invenci. Je to špatný typ auta, které je ve špatný čas na špatném místě
2.10.2024 - Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Majitelům nových Maserati za jízdy dochází benzín, i když palivoměr ukazuje, že „šťávy” mají dost
2.10.2024 - „Zýrou emišns”? Volvo přiznalo, že jeho „nulové emise” znamenají přesně 36,7 tuny CO2, to je panečku matematika
2.10.2024 - Jeep žádá majitele téměř 200 tisíc dobíjecích aut, aby je nenabíjeli a neparkovali uvnitř, 13 už jich shořelo
2.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 12:27 - řidičBOB
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 10:43 - Twisted
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB
- Výběr krytu pod dětské sedačky 10.31. 19:15 - Lachende Bestien