Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Rychlý test Audi R8 V10 plus 2016: turbo? Ne, děkuji
4.12.2016 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Nová R8 dokáže zaujmout i jinými aspekty, přesto ukazuje hlavně to, že turbo není univerzálně dobrým řešením pohonu dnešních aut.
Přehled kapitol
Někteří budou říkat, že je to pouhý klon Lamborghini. Jiní budou tvrdit, že jde o marnou snahu napodobovat přístup Porsche ke stavbě jeho 911. A další vám poví, že jde o nejrychlejší ztvárnění toho, co stejný výrobce dělá ve všech třídách - možná rychlé, ale řidičsky zcela nezáživné auto. Pravdou ale není ani jedno a ti, kteří podobné věty pronášejí, buď s Audi R8 nejeli vůbec a nebo jen tak krátce, že se pouze utvrzovali v klišé nošených ve svých hlavách už dávno předtím.
Neříkám, že vše výše zmíněné je vycucané z prstu, faktem ale je, že R8 si navzdory pojítkům s jinými auty dokázala najít vlastní tvář a loni přišla na trh ve své druhé generaci. Vyzkoušeli jsme její vrcholnou verzi V10 plus s řadou příplatkových prvků a povíme vám, jaká je ve skutečnosti.
Zvenčí podivná, uvnitř uspokojivá
Čím více se nějaké auto snaží být zajímavé svým jízdním projevem, tím méně mi přijde být důležitý jeho vzhled. Jenže u nové R8 je těžké o něm nehovořit. Jinak sice bez nadšení, ale obecně přijímaný přístup Audi ke ztvárnění nových generací svých modelů (stará generace + skalpel + pudr + rtěnka) tady příliš nezafungoval. První R8 byla designově specifickým autem, které se líbilo a pravděpodobně ještě bude líbit dlouho po své premiéře. Ta druhá se na tom snaží stavět a nejde jí to.
Málokdo vám tak na ulici řekne: „Hezké auto!” Působivé, oslnivé, svalnaté, nepřehlédnutelné, to všechno ano, zvlášť v testované červené barvě, o kráse a eleganci si toho ale moc nevyslechnete. Nová R8 není ošklivá a bude se vám pravděpodobně líbit tím více, čím méně se vám vryla pod kůži ta starší, vypadá ale opravdu jako výsledek poněkud násilné snahy dát starým nápadům moderní pojetí. A jako celek působí nehomogenně.
Příď je velmi ostře řezaná, profil díky klenutí střechy i blatníků zakulacený, záď něco mezi tím. Každý dílčí pohled je uspokojivý a zejména ty zepředu a zezadu respekt vytvářející. Když si ale vše dáte dohromady, asi vám to nebude pasovat dohromady tak moc, abyste bez otálení dávali palec nahoru. Ale třeba se mýlím, sami budete vědět lépe.
Uvnitř je to ovšem jiná písnička, zde Audi chybuje málokdy. Každému sice nemusí být po chuti komplikované tvary palubní desky či výplní dveří, i ty ale mají daleko k nesmyslným kudrlinkám. Tento interiér jednoduše funguje a v trochu emotivnějším balení je především příjemným místem k životu ne zase tak vzdáleným méně ambiciózním autům. I když vás ona palubka trochu pohlcuje, nepřipadáte si po nasednutí do vozu jako byste usedali do stísněného kokpitu formule jakéhokoli typu.
A ony drobné věci, které se tu zdají být navíc? I ony mají svůj účel - „kšilt” nad přístrojovou deskou, měkčeným materiálem pokrytý předěl mezi prostorem pro nohy řidiče a středovým tunelem nebo divně vykouslé výplně dveří jsou k něčemu - první stíní, druhá vám nedovolí otlačit si holeň či koleno při ostré jízdě a třetí pomáhá překvapivě efektivnímu fungování ventilace, která po bocích už musí být vedena dveřmi. Nad tímto někdo přemýšlel a platí to i o čistě digitálním řešení přístrojové desky, která je též zdrojem kontroverzí.
V případě Audi je to skutečně zcela nový přístup k řešení palubního systému. Výsledek není odrazem úvah ve stylu: „Budíky nebyly dost cool, tak jsme tam plácli displej zobrazující totéž,” nový displej nahrazuje i jinak ve středu palubní desky umístěný výstup informačně-zábavního systému MMI. Výhodou tedy skutečné není jen možnost volit X stylů zobrazení přístrojovky preferující tu rychloměr, tu otáčkoměr, ale mít na tomto místě prakticky cokoli. Můžete tak upozadit rychlost a otáčky ve prospěch mapy, přehrávače hudby, nastavení vozu, v podstatě čehokoli, co jinak vídáme na MMI o kousek víc vpravo. A možnosti zobrazení všelijakých jízdních informací (vč. třeba měřiče přetížení či ukazatele míry potenciálu motoru využívaného v ten který moment jízdy) jsou jen třešinkou na dortu.
Dává to pochopitelně široké možnosti konfigurace a pokud vaše datum narození značí hloubi 20. století, asi z toho nebudete na větvi. Mně to ale přes pokročilý věk neuráží a mám pocit, že to je krok vpřed, třebaže nevidím ani mnoho důvodů, proč po takové věci toužit. A neurážely mě ani jiné neobvyklé věci, jako třeba ovladače umírněné uvnitř volantu (startování motoru, nastavení jízdního režimu a podobných záležitostí). Napoprvé vás překvapí, postupem času ale zjistíte, že ničemu nepřekáží a začnete kvitovat jejich rychlou dostupnost.
Ne ze všeho jsem byl ale uchvácen - volič automatu, stejný snad ve všech posledních modelech Audi, se mi nelíbí, do R8 se po mém soudu nehodí a nedokážu si zvyknout na obtížně dostupné umístění tlačítko parkovacího režimu. Ale to je spíše drobnost, více mi vadil dole „useknutý” volant, který nemá absolutně žádný funkční smysl ani v takto stísněném autě, protože ono zase tak stísněné není - dvoumetrový řidič o 110 kg se sem sice vejde hůře než do A8, ale problém to není, toto je sporťák i pro velké. A za sedadla dáte aspoň notebook (lidi ne, ani pidi lidi) a do kufru menší cestovní tašku. Tady se na poměry podobných aut budete cítit dobře, jakkoli třeba zrovna zavazedlník není kvůli pohonu všech kol bůhvíjak objemný.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před hodinou - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 01:22 - petr_riha
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch