Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí
3.8.2015 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Alfa 4C je pekelně rychlé, poutavé, emocemi kypící auto. I tak je živoucím důkazem, že ideály Colina Chapmana mají své limity.
Přehled kapitol
Alfa Romeo 4C se poprvé ukázala světu už v roce 2011, přesto se nám do rukou do letoška nedostala. Jistě, Italům trvalo ještě několik let, než z původního konceptu stvořili sériovou verzi, přesto má tohle auto už skoro dva roky českou cenu a stejně dlouho si jej můžete objednat u kteréhokoli z dealerů. Pár kusů 4C se dokonce objevilo v českých prodejních statistikách, ani tak ale není snadné ji spatřit na vlastní oči, natož se k ní dostat.
Možná si říkáte, jestli to není takový automobilový Petr Kellner - všichni o něm mluví, nikdo ho neviděl, světem koluje pár fotek. Však není obvyklé, aby bylo složité dostat se k autu s cenou začínající na 1,3 milionu Kč, které se vyrábí už léta. Ptáte se na důvod? Poptávka po autě prý stále převyšuje to, co je Alfa schopna vyrobit a pokud dnes o 4C projevíte zájem u dealera, slíbí vám dodání do 14 měsíců. To je jistě pozoruhodné, nakonec i proto jsme ale byli stiženi touhou zjistit, jak se věci s tímto autem mají - jestli nějaká Alfa 4C vůbec existuje a pokud ano, tak jaká je.



Odpověď na první otázku mohu vysypat ihned: Alfa 4C existuje a dokonce i jezdí, jen jsme se za jedním z existujících exemplářů museli vypravit až do jeho rodné Itálie. Právě tam jsme hledali odpověď na druhou otázku, kterou budiž - tušíte správně - celý tento test. S ohledem na omezenou dostupnost 4C asi nepůjde o typické vodítko pro to, co si máte jít koupit, v případě neuspokojivého hodnocení se ale může stát útěchou pro ty, kteří ji mít chtěli, ale nemohli. A nebo jej lze vnímat jako prostou odpověď na otázku, zda Alfa jednou nevyvinula opravdu dobré auto... jen ho zrovna nedokáže vyrobit dostatečné množství.
Sexy, uvnitř až moc
Co je malé, to je milé, praví obvykle ženy s drobným poprsím. Nevím, do jaké míry to platí v případě těchto nebo jiných tělesných partií, u Alfy 4C ale není důvod protestovat. Pokud podobně jako já nepadáte na znak ohromeni monstrózností dvouapůltunových SUV, ale spíše vás uchvacuje jistý druh automobilového minimalismu, budete z této Alfy unešeni už napohled. Ačkoli na fotkách vypadá tak nějak normálně, ve skutečnosti je opravdu prťavá, malinkatá - je tak drobná, že vedle ní jako automobilový kolohnát vypadá i nevelký subkompakt.
Design vozu musí zhodnotit každý sám, já bych jej počastoval poněkud otřepaným slovem „sexy”. Je to takové malé Ferrari, jehož podmanivé linky vás nutí přemýšlet nejen nad tím, co budete dělat za pět minut za jeho volantem, ale i o pár hodin později po boku vaší milé. Pohled na 4C prostě umí rozproudit krev - musíte být z ledu, gumy nebo hory automobilové ignorace, aby vás nevzala u srdce. A ta přední světla? Ne, ta se vážně moc nepovedla, nemám ale pocit, že by z krásného auta dělala ošklivé. A kdyby vás příliš trápila, za příplatek mohou být jiná.
Interiér této italské fešandy už je bohužel trochu jiná pohádka. Ne, nezbláznil jsem se a nebudu hořekovat nad tím, že v něm „skoro nic není”, to se u superlehkého sportovního auta dá tak nějak očekávat. Znovu minimalistický interiér prostě nekypí nejen plasty, nekypí ani věcmi, které jsme si v autě zvykli vnímat jako standard. Výplně dveří postrádají i klasická madla, ovladačů je na celé palubce asi pět, přístrojová deska ve formě displeje má rozměry přibližně 7x4 centimetry a ovládání ventilace je vyvedeno ve stylu Škody Favorit (podobně lehké auto, že...). Dále už bych to vzal jako Svěrák s Uhlířem: autorádio s navigací jak z vietnamské tržnice? Nevadí. Takřka nulový počet odkládacích prostor omezený na pár klokaních váčků? Nevadí. A co ten volant? Jó, ten vadí, ten vadí.
Podobnému autu odpustím v interiéru jakékoli ústupky z komfortu, ty jdoucí proti „řidičské logice” ale nikoli. Začít bych mohl už u tlačítkového ovládání automatické převodovky. Nemluvím teď o pádlech, ale tlačítkách, kterými zapínáte jízdu dopředu, dozadu, neutrál, manuální režim... Řeknete si: Hm, Aston! Já říkám: Hm, nesmysl, navíc na takovém místě. Můžete protestovat, ale vzpomeňte si na mě, až budete kdesi na úzké silnici otáčet vůz několika pohyby vpřed a vzad a lidé okolo na vás budou hledět jak na přízrak z Bohnic. Na toto se nedá zvyknout, je to prostě hloupé. Jakýkoli normální „tyčový volič” by to řešil a pochybuji, že by autu přidal byť jen gram hmotnosti nebo jiného problému.
Tohle vás ale naštve zřídka, volant vás bude iritovat neustále. Kolega pravil, že jde o vrchol designu. Já pravím, že jde o vrchol demence. Můžete stokrát říci, že tohle už je přece „to sportovní auto”, nízké, kde je když už ne potřebné, tak alespoň možné a smysluplné udělat dole ve volantu výkus pro kolena. Zní to logicky, jenže v tomto autě to jednak není potřebné (více za chvíli) a především to není možné. Řízení nemá posilovač a otáček mezi dorazy tak z podstaty nemůže být málo. Volant vám tak přijde jako prima kus Formule 1, ale jen do chvíle, než se rozhodnete dát si první nájezd na dálnici bokem. Jde to, auto tomu fandí vším, krom volantu. Neříkám, že to s ním nejde vůbec, ale je to tak zbytečná komplikace... A není to zdaleka jediná chvíle, kdy musíte přehmatávat, stačí i podstatně banálnější operace jako ostrá zatáčka ve městě - volant, který nelze držet na jediném místě, tvar rybníku Brčálníku po výlovu prostě mít nemůže. Ten v Alfě 4C ho má a je to naprosto nesmyslná oběť absolutně prázdné show.
Ono totiž tohle auto, jak je malé zvenku, není vůbec malé zevnitř. Mám dva metry a kil tolik, že vahám pode mnou praskají pérka. Přesto se do ní vejdu velice dobře a i když nastupování ani vystupování přes vysoký a široký práh není jednoduché, je v autě více místa než třeba obdobně velkých Lotusech, BMW Z4 Coupe první generace a dokonce i Lamborghini Gallardo. A platí to také o sedadlech. Tím neříkám, ze si v autě můžete bůhvíjak hovět, trpět v jakémsi karbonovém závalu ale nebudete, zvlášť pokud nejste přerostlí jako já. Najde se dokonce i nějaký prostor pro zavazadla za motorem (ten je uprostřed, kdyby snad někdo nevěděl) a říkáte si, že nějaký musí být i vepředu. Možná je, ale přední kapota je k autu přišroubovaná, takže pokud nejezdíte nakupovat se sadou elektrických šroubováků a dílenskou příručkou...
Ale nechme už statiky, tohle auto chce jet.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včeraU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
12.3.2025Až bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
11.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Termas de Rio Hondo včera 16:00
- Marc Márquez v této podobě je svým kolegům z MotoGP na obtíž včera 10:00
- Termas de Rio Hondo: Časový plán GP Argentiny 12.3.2025
- Honda Vision 110 2025: v nových barvách 12.3.2025
- Testy WSBK a WSSP v Portimão 11.3.2025
Nejnovější články
Němci najeli 100 tisíc km s moderním Opelem a rozebrali ho na díly. Problémy ale našli spíš předtím než potom
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včeraElektrická party zdarma v Rakousku končí. Elektromobily budou podléhat silniční dani, majitelé zaplatí až desítky tisíc ročně
včeraVW přiznává, že svůj „levný” elektrický model nedokáže prodávat se ziskem, ztráty zmírní čínskými díly a portugalskou výrobou
včeraNa nová kola slavného úpravce se radši nedívejte moc dlouho, mohli byste se pozvracet
včera
Živá témata na fóru
- Výběr autopojištění 03.14. 04:50 - Vojta1988
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 00:16 - petr_riha
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 03.12. 11:28 - řidičBOB
- Hon na piráty 03.12. 11:27 - řidičBOB