Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test VW Passat B8 2015: dále králem
26.10.2014 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
(+ videa) Passat je už léta prodejním lídrem své třídy. Po prvním testu je jasné, že jím i zůstane, neznamená to však, že by vše bylo dokonalé.
Přehled kapitol
V Čechách se automobilová scéna zajíkne pokaždé, když je na trh uváděna nová Škodovka. Co je to ale ve srovnání s příchodem takové ikony, jakou je Volkswagen Passat? V tu chvíli se v celosvětovém automobilistickém éteru zvedne přímo bouře, která mine jen Robinsony na opuštěných ostrovech. Jeden z nejdůležitějších modelů druhé největší automobilky světa je prostě těžkou váhou, která ovlivňuje dění na trzích ve všech koutech Evropy a i na řadě dalších míst celého světa.
Právě v Evropě je postavení Passatu přímo výsadní. Na mnoha trzích kraluje svým segmentům, ve Velké Británii vede prodeje sedanů i kombíků, v Turecku představuje sedan 70 % všech registrovaných aut svého druhu a třídy a zmiňovat domácí píseček Volkswagenu, Německo, snad ani netřeba. Také u nás se mu daří a nebýt Superbu, neměl by konkurenci. Passat je dlouhodobě lídrem tzv. standardní části trhu, kde si konkuruje s Mondeem, Insignií či Mazdou 6. Současně ale pokukuje po prémiovém segmentu, který rok od roku roste právě na úkor toho standardního. Ponechme stranou otázku, zda roste jen proto, že prémiové značky prodávají stále obyčejnější zboží za stále nižší ceny, na kterém bude brzy výjimečný jen znak na přídi, faktem ale je, že se objem výroby BMW, Mercedesu a Audi opravdu každoročně zvyšuje.
Dalším faktem je, že auta prémiových značek přicházejí o znaky, které je vydělovaly nad konfekci. Šestiválce či dokonce i, ve výjimečných případech, osmiválce pod jejich kapotami postupně vymírají a nahrazují je maximálně čtyřválce ověšené různým počtem turbodmychadel. Ani jejich kabiny už automaticky nedýchají luxusem, i tam už dorazil všeobecný trend snižování nákladů. To čím dál tím více otevírá dveře, do kterých se v první řadě tlačí právě Volkswagen s Passatem. Už nechce jen pokukovat, chce být plnohodnotným členem elitní společnosti.
Navzdory těmto plánům ale nemůže Volkswagen hodit za hlavu odkaz 22 miliónů dosud prodaných exemplářů. Passat je a i nadále zůstane hlavně masovkou, jejíž prodeje se aktuálně počítají na milióny za rok. Údělem osmé generace primárně je navázat na své předchůdce a pak teprve může uvažovat o expanzi. Náš první test na krásných sardinských cestách ukázal, že nový Passat je výborným kompromisem, který bude slušně fungovat se základní dieselovou šestnáctistovkou na straně jedné, a současně, je-li správně vybaven, dát pocit výjimečnosti majiteli verze s pořizovací cenou za hranicí miliónu českých korun. Co to konkrétně znamená? Přesně o tom si dnes povíme.
Ráj technologického nadšence
Asi je to poněkud netradiční začátek, ale ze stejného místa startovala i oficiální tisková konference. Ne pokročilý podvozek, ne moderní motory, ale přítomnost a funkce asistenčních a multimediálních systémů jsou dnes prezentovány jako jedny z hlavních trumfů nových aut. U nového Passatu je jich k dispozici tolik, že jen seznam jejich názvů dá na odstavec. Park Assist, Trailer Assist, Side Assist, Traffic Jam Assist, Emergency Assist, Front Assist, Lane Assist, Dynamic Light Assist.... pokud si je objednáte všechny, raději si dopředu zařiďte nějaký „Assist” na telefonu, který budete moci požádat o pomoc v případě, že si s některým systémem nebude vědět rady.
Příkladem je Trailer Assist, který slouží jako pomocník při couvání s přívěsem. Naivně jsme se domnívali, že stejně jako u parkovacího asistenta řidič na displeji označí, kam chce zacouvat a elektronika se postará o zbytek. Bohužel, řidič stále musí řídit, jediný rozdíl je v tom, že pomocí ovladače zrcátek nastavuje úhel, pod kterým bude vůz s přívěsem couvat. Jásot těch, kteří jednou za rok vyrazí s přívěsem a couvání s ním je pro ně noční můra, je tak předčasný. Ano, je to jednodušší, ale ne tak, aby to bez praxe zvládl každý.
Další z nových asistentů je Traffic Jam Assist, tedy asistent jízdy v zácpě. Je postaven na systému udržování jízdních pruhů a adaptivním tempomatu, který už zvládá i samostatnou jízdu včetně úplného zastavení a opětovného rozjezdu. Pokud se dostanete do zácpy, stačí aktivovat Traffic Jam Assist a asi si můžete dát kafe a číst noviny, o zbytek už se až do rychlosti 60 km/h postará Passat. Absurdní? Možná, známe ale lidi.
Vedle všech možných asistentů se nový Passat chlubí mnoha dalšími technologickými vychytávkami. Pro „ajfounovou generaci” bude asi největším lákadlem plně digitální přístrojový panel založený na LCD o úhlopříčce 12,3 palců a rozlišení 1,440 x 540 pixelů. Jak demostruje video, umožňuje volbu motivů zobrazujících dostupné informace v několika formách. Prozatím zklamu příznivce individualizací. Vlastní „skin” si naprogramovat či stáhnout nelze a ani se taková možnost zatím nechystá. Sám jsem jednoznačný příznivec klasiky, tyto softwarové budíky mě nikdy neoslovovaly, jenže překvapivě rychle jsem je přestal vnímat jako rušivý vliv a naopak, na zobrazení mapy přímo před očima jsem si zvykl velice rychle.
Aby byl výčet úplný, nelze nezmínit, že od příštího roku bude možno do Passatu objednat head-up displej a že už nyní zahrnuje informačně-zábavní systém technologii Mirror-Link umožňují částečnou integraci chytrých telefonů s Androidem, kterou jsme blíže popsali v testu nové Fabie. Volkswagen plánuje zveřejnit vlastní aplikace, které tuto integraci ještě prohloubí. Na podrobné zkoumání ale nebyl čas, tomuto se na zoubek podíváme až při standardním redakčním testu.
Následující >1 / 6
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před hodinou - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva