Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Toyota Prius Plug-In Hybrid: hvězda prvních dvaceti kilometrů
4.10.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Více akumulátorů Priusu prospělo. Nejenže ujede až 25 km čistě na elektřinu, při krátkých jízdách je i uživatelsky příjemnější a řidičsky zajímavější.
Přehled kapitol
Zkoušeli jste již někdy projít psychotesty, jejichž základem je vůbec první myslitelná odpověď na podnět psychologa? Že ne? Možná byste byli překvapeni, jaké věci máte asociovány třeba s automobilem. Nebo s řízením a rychlostí. Na druhou stranu ale počítám, že v jedné záležitosti bych se ve většině případů dočkal naprosto identického výsledku. Ostatně, odpověděli byste jinak na otázku týkající se značek spojených s hybridním ústrojím, než slovy začínajícími na písmena T či L?
Zřejmě ne, i když hybridními automobily se v poslední době zabývá kdejaká značka od BMW přes Hondu, Peugeot či Citroën až po Volvo. Současné zelené nálady si ale prostě žádají zapojení alternativních technologií, vedle nichž klasický benzin a diesel vypadají jako mnohem větší zabijáci nevinných občanů než metanol. A je nutné dodat, že japonská automobilka v tomto ohledu skutečně kraluje. První generaci Priusu totiž představila již v roce 1997. A od té doby nejznámější hybridní model světa průběžně vylepšuje.
Také díky tomu bylo prodáno již více než milion exemplářů třetí generace (na trh přišla v roce 2009), což znamená jednu čtvrtinu z celkových prodejů hybridních modelů Toyoty a Lexusu. Tento poměr asi změní letošní příchod Priusu+, Yarisu Hybrid a GS 450h. Na druhou stranu, prodeje Priusu dále podpoří příchod Plug-In verze, na jejíž slavnostní představení nás Toyota pozvala přímo do „hlavního města Evropské unie”, tedy do Bruselu.
S elektromobily ven, s hybridy sem
Než se ovšem vydáme na extrémně náročnou, 17 km dlouhou cestu z bruselského letiště do centrály japonské značky, měli bychom si novou verzi Priusu trochu představit. Vidět v něm pouze model s delším elektrickým dojezdem je totiž chybou, jakkoli fakticky lze vůz definovat i těmito slovy. Plug-In představuje i něco navíc. Toyota ostatně posledních 5 let nesbírala jen tak zbůhdarma data od celé řady uživatelů, kterým zapůjčila na 600 prototypů. A zároveň nevydala miliony Eur jen na vývoj o trochu většího akumulátoru, s nímž byste si po ránu „bezemisně” zajeli pro rohlíky do kilometr vzdálené samoobsluhy.
Ne, nic takového. S Priusem Plug-In přichází i zajímavé sdělení, které by již mělo mít svou váhu, pokud jej vysloví takový průkopník na tomto poli, jakým je Toyota. Známe jej samozřejmě již dávno, nyní však přichází podpořeno výzkumem, který probíhal rovněž na území České a Slovenské republiky. Řeč je o elektromobilech, které se sice stávají evropskými vozy roku, ovšem v showroomech o ně nezavadí ani pes.
Co tedy Toyota zjistila? Prvním faktem bylo, že denní jízdní dosah 25 km pokrývá potřeby zhruba 70 procent motoristů. Tuhle písničku už známe, druhá zásadní informace ale byla ta, že 42 % řidičů vyrazilo jednou týdně na cestu přesahující 100 km. Rozhodnutí o dalším vývoji tak bylo jasné. Pokud byste totiž čistě na elektřinu chtěli dojet na chatu vzdálenou třeba 150 km a pak zase zpátky, potřebovali byste zhruba alespoň 50 kWh kapacity akumulátorů. To představuje cca půltunové břemeno a obrovské pořizovací náklady. Něco takového není řešením.
Navíc by tu ani nebyla jistota, že byste vůbec takovou cestu zvládli. Když jsem se třeba za volantem Tesly Roadster nechal unést rychlostí a zašlapával pravou nohu až pod podlahu, smrsknul se udávaný dojezd 393 km na pouhou osminu. Toyota tedy zůstává u hybridů a snaží se maximálně o to dodat jim trochu větší dojezd na baterky. Prius Plug-In na ně má zvládnout nějakých 20 kilometrů, i zde jde ovšem hlavně o řidičský styl. Sešlápnete-li na šesti křižovatkách plynový pedál jen trochu silněji, baterie o kapacitě 4,4 kWh (ekvivalent necelých dvou litrů benzinu) vyčerpáte značně dříve.
Následující >1 / 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nejčtenější články
- Chevrolet teď říká, že není dost hloupý na to, aby dělal některá auta elektrická jen proto, aby byla elektrická
1.10.2024 - Podívejte se, jak Tesla při záplavách během chvíle shořela v garáži majitele, ač se voda sotva dotýkala podlahy
1.10.2024 - Stellantisu se na skladech válí spousta až roky starých, neprodaných aut, nevyhnutelný výprodej bude bolet
1.10.2024 - Celých 50 nových Volkswagenů Golf GTI pro policii je vážně neobvyklá smečka honicích psů
1.10.2024 - Britové si půjčili všechny Golfy R pro srovnání na letišti. Zdálo se být jasno, VW ale přitáhl šestiválcová překvapení
1.10.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 07:59 - jerry
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 07:54 - jerry
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB
- Výběr krytu pod dětské sedačky 10.31. 19:15 - Lachende Bestien
- BMW Divize 10.31. 17:14 - pavproch
- Kudy do Dolomit 10.31. 13:28 - plutocannonball