Home > Rubriky a sekce > Testy aut, Jízdní dojmy a další testy, Jízdní dojmy a další testy > Článek
První test Tesla Roadster: jede skvěle, ale krátce
22.6.2010 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
Čistě elektrický sportovní vůz Tesla Roadster je průkopníkem ve svém segmentu. A jak je to s jeho jízdními výkony a zatížením vaší peněženky? Inu, tu budete potřebovat spíše na pořízení než na samotný provoz. Přežijete ale absenci zvuku? Na vše odpoví naše první seznámení.
Své „tenkrát poprvé” si každý většinou pamatuje, řada jedinců má dokonce tento akt navždy zakódován v mozkových buňkách. A není přitom vůbec důležité, zda se jedná o první lásku, první opití či první jízdu za volantem nebo řidítky. Každé „tenkrát poprvé” ve vás prostě zanechá hluboký dojem. Stejně jako první usednutí do vůbec prvního elektrického sportovního vozu na světě, Tesly Roadster. Na neslyšné nastartování pohonné jednotky vás může připravit řada hybridů, i na bezhlučný rozjezd, ovšem až první pořádné sešlápnutí akceleračního pedálu je mezníkem, který vám život rozdělí na dobu před a po Tesle. Důvod je prostý. Nic podobného jste doposud nezažili!
Odezva plynového pedálu naprosto přesně odpovídá tomu, co vzhled vozu slibuje - tedy dechberoucí akceleraci a famózní jízdní zážitky. Od mety 100 km/h vás dělí pouhé čtyři sekundy, rozjet se přitom můžete až na dvojnásobek, a to dokonce „nahoře bez”. Ovšem jen jízda v nižších rychlostech a mimo městskou zástavbu vám zároveň dodá to, co od Tesly očekáváte především - jízdu bez emisí a hlavně bez hluku. Se zvyšováním tempa se totiž přímo úměrně zvyšuje hukot větru a hřmot od pneumatik, které ozvěna v úzkých uličkách velkoměst ještě násobí. Doménou roadsteru by měly být klikaté venkovské okresky, kde vám dá naplno pocítit tuhé řízení, dokonalé vyvážení, nulové náklony karoserie a hmotnost odpovídající nejlehčímu Porsche Boxster v nabídce.
Jako problém se však ukazuje omezený dojezd. Při rychlostech, které v žádném případě nekoketují s odebráním řidičského průkazu, vám jedna „nádrž” vydrží na více než 350 km. Jakmile však plynovým pedálem prošlápnete podlahu, můžete za nějakých 50 km vystoupit a zbytek trasy zdolat pěšky. Odběr elektrické energie produkované bateriemi, které jsou uloženy nad zadní nápravou, je totiž v takových chvílích masivní. Nepomůže ani systém rekuperace energie, kdy se vám část elektřiny vrátí díky brzdění. Pravda, pokud máte příkon 400 voltů, můžete již po půl hodině vyrážet na další cestu. Při rychlém tempu ale budete muset opět přibližně za stejnou dobu stavět.
Náklady se sice budou pohybovat v korunách, či spíše haléřích, vše je ovšem vykoupeno tučnou pořizovací cenou. Standardní provedení vás vyjde na 84 000 eur, za plně vybavený Roadster Sport, schopný akcelerace 0-100 km/h za 3,7 s, však zaplatíte již 108 000 eur. A to stále ještě neobjednáváte příplatkovou výbavu, kdy třeba kožené čalounění a karbonové obložení navýší účet o dalších 6 900 eur. Výměna baterie po sedmi letech vás přijde na 9200 eur a prodloužení záruky o tři roky na dalších 3 850 eur. Ještě klika, že Tesla Motors prý dokáže téměř devadesát procent všech problémů vyřešit na dálku a zbytek zařídí speciální technik, který k vám dorazí jako na zavolanou, tedy jakmile ústředí nedokáže nesnáze vyřešit po telefonu.
Výše uvedený cenový horizont, odpovídající trojnásobku ceny Lotusu Elise, na jehož základech je Tesla postavena, v naprosté nahotě odhaluje její pravé poslání, kterým rozhodně není záchrana světa, jak by se mohlo na první pohled zdát. Veškeré komponenty potřebné k sestavení vozu se do USA vozí lodí nebo letecky a stejným způsobem potom hotové vozy míří za zákazníkem. Navíc elektrická energie, která vůz pohání, vzniká především spalováním fosilních paliv a vaši emisní stopu tak rovněž příliš nezmenší. Tesla Roadster však jako celek navýší váš sex-appeal, a to způsobem, jakým to nedokáže ani leckteré ferrari či lamborghini. Zná ji snad celý svět, tak jako po filmu Titanic znal Leonarda DiCapria, jednoho z jejích prvních majitelů. A stejně jako on nebo tisícovka dalších majitelů se rázem stanete hvězdou jakékoli párty či večírku hned po příjezdu.
Snad každý bude chtít slyšet, jak se jezdí ve voze, který vlastně není slyšet. Nicméně jen opravdový motoristický nadšenec vás pochopí, když prohlásíte, že si roadster berete pouze na takové akce. Zvuk motoru vám totiž po čase začne chybět. Dopřát si ho sice můžete prostřednictvím instalace speciální sady vnitřních a venkovních reproduktorů, kdy si lze zvolit dokonce i počet válců - od čtyř až po dvanáctiválec-- ale to pravé ořechové to skutečně není. Tím by se mohl stát až chystaný model Tesla S, zabalený v karoserii čtyřdveřového sedanu, který vám kromě sedmi míst k sezení nabídne i dojezd přibližně 500 km, a především poloviční číslo na cenovce.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejčtenější články
- Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024 - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024 - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024 - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch