Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč?
6.5.2017 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Verze RS byla vizuálně nejpřitažlivější Octavií, se čtyřmi světly je ale spíše odvážným stylistickým experimentem. Jenže, záleží na tom vůbec někomu?
Přehled kapitol
Je docela smutné, když musíte před napsáním recenze přemítat spíše o důsledcích svého názoru, než abyste si v klidu utřídili myšlenky o automobilu samotném a pak ty postřehy jednoduše dali dohromady. Jenže taková je realita. Místo abych vám stručně a co nejsrozumitelněji převyprávěl, co jsem si odnesl ze setkání s modernizovanou Octavii RS a pak v dobré víře doufal, že vám budou tyto informace při výběru příštího auta nápomocné, teď momentálně přemýšlím, jak to asi bude vypadat v diskusi pod tímto článkem.
Nemusíte mi nic vyprávět. Z vlastní zkušenosti vím, že psát cokoli o Škodě v českém mediálním rybníčku připomíná dobrovolné strkání hlavy do oprátky. Ať řeknete skoro cokoli, máte prakticky stoprocentní jistotu, že se brzy najde někdo, kdo bude vědět mnohem lépe, co si máte myslet a nadto vás nezapomene obvinit z úplatkářství a bezpáteřního oportunismu. A to stále nemluvím o případu, když si náhodou dovolíte něco pochválit.
Tím pochopitelně netvrdím, že se v naší branži nemůže najít někdo dost ohebný, aby se před nějakou značkou předklonil. I to se stát může. Nikomu ani neberu jeho vlastní názor, každý ať si píše, co chce. Myslíte si ale, že máme tohle opravdu zapotřebí? Vždyť ty klíčky od Octavií, Superbů a Golfů už nemáme kam cpát…
Dobře, teď trochu vážněji. Předně uznávám, že faceliftovaná Octavia je trochu výjimečný případ, takže se živějším než obvyklým debatám kolem ní nedivím. V redakci se nestává příliš často, abychom měli na něco diametrálně jiný pohled, vlastně si na takovou situaci ani nevzpomínám. Pravdou ale je, že kontroverzní nová příď s dvojitými předními světlomety tuhle neobvyklou názorovou shodu lehce naštípla. Zatímco kolegové rozporný vzhled modernizované Škody zrovna nechválí a spíše se přiklání ke zhruba dvoutřetinové většině hledící na čtyřokou novinku kriticky, mně osobně tohle auto tolik nedráždí.
Neberte to automaticky jako špatně maskovanou chválu. Pokud se v poslední době docela povedl design některého mladoboleslavského modelu, pak je to aktuální Superb. Při pohledu na Octavii mám nicméně skutečně daleko k tomu, abych si spěšně sypal pod jazyk celé balení nitroglycerínu ve strachu z toho, že mě samým nadšením klepne. V minulosti jsme se s kolegy mnohokrát shodli na tom, že dosavadní RS bylo vizuálně atraktivní auto, což už se dneska zkrátka neshodneme a za „vizuálně atraktivní” jej dnes asi obecně označí málokdo.
Přesto si zkrátka nemyslím, že by existoval zvlášť velký důvod nový design radikálně odsoudit, i když auto svým způsobem vybočuje z řady. Je mi líto, pokud někdo očekával, že vzhled přepracované Škody budu vynášet na rukou až do nebe anebo si o něj otřu špinavé boty, ale takhle to prostě necítím. Nicméně i kdybych měl vskutku problém, a po nocích jsem zuřivě píchal pletací jehlice do slaměné panenky s Kabaňovou fotkou, mé soukromé diagnózy sem nepatří.
Stejně jako kdykoli jindy mě nejdříve zajímá, jak auto vypadá naživo (což jsem si v lednu při prvním statickém představení ve Vídni ověřil), především bych chtěl ale vědět, co doopravdy umí a jak funguje na běžných silnicích. A tohoto prostého receptu jsem se držel také před usednutím za volant druhé nejsilnější varianty Octavie RS při následujícím výletu do Vídně. Takže je to dobré auto, u něhož vzhled rychle pustíte z hlavy, nebo vám po jeho koupi zbudou jen ty čtyři oči pro pláč?
Za stabilnější postoj může design
Podle obvyklého formálního schématu bych měl nyní podrobně rozebrat vnější design Octavie RS, mám ale za to, že právě na tohle téma bylo na naší stránce vystříleno už tolik munice, že mě nenapadá nic konkrétního, čím bych ještě mohl přispět do názorového mlýnku. I když vlastně… Dvě věci by tady možná byly.
Dělená přední světla stojí za jednu drobnou zmínku asi proto, že se k eReSu hodí subjektivně více než k běžným modelům. Proč? Přesně nevím, možná lépe ladí s jiným předním nárazníkem anebo tohle auto vylepšují standardně dodávaná LED v kombinaci s možností poručit si černou mřížku masky chladiče. Více bych to nerozmazával. Podívejte se na fotky a udělejte si názor sami, pokud jste tak dosud náhodou neudělali.
Druhý detail se týká rozšíření zadní nápravy o třicet milimetrů úpravou nábojů kol. Ne, tahle změna opravdu nesouvisí s nutností vylepšit stabilitu či jízdními vlastnostmi. Zvětšení zadního rozchodu bylo iniciováno kvůli designu a nikoli lidmi přes podvozky.
Potvrdilo to hned několik lidí najednou. Vývojáři neshledali v ovladatelnosti eReSa nic, co by potřebovali nutně změnit, někomu evidentně důležitému se však nelíbila zadní kola zapadlá do karoserie, takže nastoupili návrháři.
Mohli samozřejmě použít širší disky, případně kola s nižším zálisem (znáte pod označením ET), místo toho ale přepracovali ony náboje. Co přesně pak bylo nezbytné doladit na zadních pružinách i tlumičích, mi nikdo neprozradil, každopádně jejich kalibrace stejná nezůstala. K tomu se ale ještě dostaneme.
Uvnitř jen pár novinek
S faceliftem se toho uvnitř mnoho nezměnilo, úpravy jsou nicméně nepřehlédnutelné, byť je diskutabilní, jestli některé posunuly Octavii k lepšímu. Ambientní osvětlení interiéru je něco, co bych k životu nutně nepotřeboval, pokud ale právě vy máte dojem, že některý z deseti dostupných odstínů bude schopen vyvolat na palubě příjemnější atmosféru a máte na barevná světýlka rozpočet, není to nic proti ničemu.
V případě kompletně dotykového ovládání displeje multimediálního rozhraní na středové konzole je to trochu složitější. Nemůžu popřít, že infotainment má velmi dobře vychytaný software. Reaguje bez prodlev, rozlišení obrazovky je výtečné, grafika i menu jsou srozumitelné, virtuální tlačítka dostatečně velká. Pokud jste se ale někdy pokoušeli nastavit kupříkladu hlasitost s rukou pohupující se ve vzduchu kvůli zvlněné silnici, pak mě snad pochopíte, když řeknu, že mi zrovna v takové situaci přijde obyčejný otočný ovladač jako mnohem lepší řešení.
Lze určitě namítnout, že podobný knoflík má řidič na volantu, spolujezdec na něj ale jistě sahat nebude a někdo zkrátka může preferovat ovládání rádia tradičním způsobem a na obvyklém místě. A navíc nemusí mít chuť každou chvíli čistit ohmataný displej. Tohle v budoucnu částečně vyřeší ovládání gesty po vzoru Golfu, zákazníci Škody si však budou muset na nejmodernější technologii vyhrazenou prozatím jen pro VW počkat.
Poslední změna se týká sedadel, přesněji jejich čalounění. Nově je můžete mít i kompletně potažené alcantarou, mě ale zaujala jiná věc. Jestli vám skutečně záleží na dobré pozici za volantem a máte nějaké ty centimetry navíc, vyberte si raději manuálně ovládané sedačky. Ty s elektromotorky jsou uchyceny o něco výš a s mými téměř dvěma metry se mi sedělo o hodně příjemněji v těch jednodušších.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii včera 12:07
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship včera 12:00
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
před 4 hodinami - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
před 5 hodinami (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
před 7 hodinami - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
před 8 hodinami - Jedno z posledních opravdu dobrých BMW má na kahánku. Pokud máte zájem, objednávejte, příští rok se nad ním zavře voda
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Onboard videa 12.24. 12:21 - Stepan
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch