Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Škoda Octavia 2017: jaký je Kabaňův pohrobek?
10.2.2017 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Jen pro ty krásné oči si faceliftovanou Octavii asi nekoupíte. Naštěstí je tu ale ještě pár jiných důvodů, pro které byste mohli.
Přehled kapitol
Někteří říkají, že auta dnes prodává design. Že jsou vlastně všechna stejná, všechna tak dobrá, že si můžete vybírat jen podle toho, jestli se vám líbí nebo ne. Zní to chytře, ale je to blbost. Nepopírám, že existuje segment, ve kterém se tato vize naplňuje více než v jiných (ano, SUV), případ ještě racionálně uvažující klientely kompaktních hatchbacků, liftbacků, sedanů a kombíků to ale rozhodně není.
Kdyby byl, není na tomto poli už dekády k neporažení VW Golf. A co více, jeho převaha by se postupem času nestupňovala. Golf je všechno, na co si vzpomenete, ale jedno není a nikdy nebyl - krásný. Není ošklivý, je nijaký, je konzervativní, nudný, neprůbojný. Kdybyste ho postavili do šiku aut a nechali neznalé zákazníky vybírat to nejhezčí, budou si na Golf odkládat pivo a párky, protože budou mít pocit, že do soutěže vůbec nepatří. Vybrali by si ho snad ze všeho nejméně, jenže ve skutečnosti jej kupují ze všeho nejvíce.
Je to krystalický důkaz faktu, že i když rozdíly mezi dobrými auty na trhu jsou jistě pod rozlišovací schopnost určitého procenta zákazníků, dominantní skupina to není. Golf si lidé nepochybně kupují z tisíce různých důvodů a budou mezi nimi i takové jako: „Děda měl Golf, táta měl Golf, já měl loni Golf, tak co si koupím letos? Golf?” Jenže nejsou to ty jediné ani hlavní. Tím hlavním je, že kompaktní Volkswagen je z jakéhosi univerzálního pohledu s přehledem nejlepší nabídka na trhu a podle toho vypadá zájem o ní.
Proč o tom vlastně mluvím? Protože před sebou máme Škodu Octavia III po faceliftu, kterou lze dost dobře vnímat jako jakýsi experiment - pokus, který výše naznačené posouvá ještě dále. Je tu vůz, který možná není tak vypiplaný jako Golf, má k němu ale v mnohém blízko, v něčem i navrch a po léta se zákazníky snažil oslovovat hlavně racionálními faktory. Svých kvalit nikdy nepozbyl a nepřekvapím vás konstatováním, že mu je nesebral ani facelift. Zabalil je ale do hávu, který je problematičtější než u Golfu - není nijaký, je kontroverzní a pro většinu publika více či méně odrazující.
Jestli Octavii lidé budou dále „brát”, netuším. Pokusím se vám ale předestřít pár vodítek k tomu, proč by mohli. A také pár takových, proč by nemuseli.
Tenhle facelift je nesmysl
Seberte mi plat, odvolejte mě z funkce, zabte mě, udělejte si se mnou cokoli. Ale nevezmete mi přesvědčení, že takto provedený facelift Octavie je nesmysl. Nepochopil jsem ho při pohledu na první fotky, nepochopil jsem ho při pohledu na pozdější fotky a nechápu ho ani teď, když jsem s ním byl konfrontován osobně.
Jestli se mi facelift Octavie líbí nebo ne, tu není vůbec podstatné, nechápu ho především z obchodního hlediska. Škoda Octavia je konzervativní auto, má konzervativní klientelu, a tak dosud sázelo na konzervativní design. Jistě, vždy, když přišla nová generace, část publika prohlásila cosi o nudě v Brně, jenže během pár hodiny se sešly první tisíce objednávek a jelo se dál. Octavia nikdy nebodovala designem, neměla to zapotřebí, bylo to IQ + láska, kde ona láska spočívala v tom, že jste se zamilovali třeba do kufru, ne do světla. Auto mohlo být zvenku jaké chtělo, jen muselo být pro co nejmenší část publika ošklivé.
A teď je. A jsem přesvědčen, že je to prostě špatně.
Samotný humbuk kolem modernizace nevnímám jako podstatný přínos. Octavii na jejích klíčových odbytištích každý zná a fakt, že se o ni teď mluví i v USA, stejně žádné auto neprodá. Nevidím zkrátka nic podstatného, co lze takovou proměnou získat, zato vidím dost toho, co jí lze ztratit. Je možné, že ti, kteří Octavii kupují, nad tím mávnou rukou, protože kufr je pořád kufr a vepředu může svítit klidně lampión. A pak se možná o vůz najednou začnou zajímat lidé, kteří jej dosud z designových důvodů ignorovali. Nelze to vyloučit, ale nevěřím tomu. Mám z faceliftované Octavie pocit, jako kdyby někoho v Babišových pekárnách zítra napadlo dělat rohlíky ve tvaru labutě - však co je komu po moučné šišce, labuť je pěkná, elegantní... Co se asi stane? Pro labutí rohlík málokdo poběží, aby měl „designové pocity” při konzumaci svačiny. A ostatní budou prostě naštvaní, že krk a křídla se špatně mažou máslem. Šiška zas vyhraje.
Více nový design vozu nechci rozpitvávat - platí to, co zaznělo v předchozím článku. V reálu tedy dělá prakticky ten samý dojem jako na fotkách a sami posuďte, jestli se vám líbí nebo ne. Mně se nelíbí - není pro mě ošklivý, je jen divný. Jako racionálně uvažujícího člověka mě odrazuje spíše pro výše popsanou nepochopitelnost. Úchyla ve mně ovšem přitahuje představa, že budu za pomalé jízdy centrem pobuřovat okolí, které bude pohrdat mým vkusem a já se tomu ještě budu smát. Ale pohybuji, že zrovna tento faktor prodá podstatné množství aut.
Bizarní je, že auto se stalo jakýmsi pohrobkem Jozefa Kabaně, neboť automobilka oznámila start jeho sériové výroby pár hodin poté, co se provalilo, že Kabaň jako šéfdesignér značky skončil. V tomto kontextu zklamu ty, kteří věřili, že Jozef K. za design faceliftované Octavie odpovídal jen formálně a nebyl, nemohl být jeho strůjcem. Z dobře informovaného zdroje bezpečně vím, že to byl právě on, kdo stál za tímto nápadem a kdo si jej navzdory počátečnímu odporu některých kolegů prosadil. Však ono je to jasné i bez toho - Kabaň o něčem takovém mluvil už před léty a postupně nás na to připravoval. U „jeho” škodovek se jakási separátní část předních světel postupně rýsovala (Octavia III před faceliftem), rýsovala (Fabia III), až začala odpadávat (Superb III) a odpadla úplně (Kodiaq). A teď už se jen oba segmenty rozjely do stran.
Proč musela být realizace celého nápadu zrovna taková, netuším a dodám jen slova o tom, že géniové nezřídka nebyli pochopeni svou dobou. Je tedy možné, že jsem prostě jen přízemní a čas ukáže genialitu Kabaňova tahu. Upřímně, nevěřím tomu, ale vyloučit to pochopitelně nemohu.
Poslední poznámka už jen k samotnému odchodu velkého mistra K. - po důvodech jsem pátral na straně Škody i BMW a zvláštní je, že jsem se od nikoho nedozvěděl v podstatě nic. Ani vysoko postavení lidé neměli o tomto odchodu do poslední chvíle ponětí, a tak neznají ani důvody. Spekulovat o nich nechci, ale úplné nesouvislosti s problematickým přijetím faceliftované Octavie nevěřím. Tak zrovna BMW potřebovalo designéra, náhoda. Tak se ozvalo i Jozefu Kabaňovi, protože lidí, kteří připadali v úvahu, bylo po celém světě stejně jen pár. Také náhoda. Ale že by na to on kývnul znovu jen „náhodou”, bez ohledu na okolnosti? To se mi nezdá, však už jen „blbá nálada” navozená některými kolegy po ne zrovna úspěšné prvotní prezentaci faceliftované Octavie mohla stát za tím, že přijal nabídku, kterou by jinak odmítl...
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před hodinou - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva