Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak
30.10.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Leon dostal holínky, aby vydláždil cestu novému SUV. Otázkou je, zda mu bude terénní overal dobrý i k něčemu jinému než na ozdobu.
Přehled kapitol
Tehdy ještě nový šéf španělské automobilky se před rokem nechal slyšet, že konečně hodlá obrátit miliardové ztráty v zisky. Nevěděl sice, kdy by mělo k přechodu Seatu z červených do černých čísel dojít, ale už tehdy bylo jasné, že pro jakoukoliv pozitivní změnu bude potřeba nabízet „více než jen Ibizu“. Plán VW Group, který počítá, že se koncern stane do roku 2018 největším výrobcem automobilů světa, je ostatně daný a jakákoliv zátěž při jeho plnění není vítaná. Seat byl v minusu přeci jen dost dlouho na to, aby pochopil, že nad ním koncern nebude držet ochrannou ruku věčně.
Zprávy posledních měsíců však poukazují na citelné oživení zájmu o jeho produkty, což napovídá, že vyklízení pozic není na pořadu dne. Ať už vnímáte vývoj situace jakkoliv, prodeje Seatu rostou celosvětově, na mnoha trzích o desítky procent, přičemž příznačně lví podíl na tom má zájem zákazníků o třetí generaci Leonu. Nelze ale usnout na vavřínech a říkat si, že bude aktuální trend pokračovat, že to je schopen „nejlepší Seat všech dob“ celé oddřít sám. Je třeba dalšího rozšiřování portfolia při souběžném získávání nových skupin zákazníků, nejlépe těch firemních, kteří nakupují do fleetů. Obecně se ale zdá, že se opravdu začíná blýskat na lepší časy.
Podle věrohodných zdrojů se totiž zanedlouho dočkáme faceliftované Ibizy s modernějším interiérem i také podstatně zajímavější verze Cupra, která si půjčí od sourozeneckého Pola GTI techniku včetně manuální převodovky. Design exteriéru se změní až s novou generací, ale už zmíněné první kroky znějí slibně. Co víc, zbytek modelů včetně velkého MPV Alhambra se údajně dočká zavedení verzí FR (všechny, jež ji dosud nemají), což je v souladu s postupem VW dále profilovat Seat jako podstatně sportovnějšího a na zábavu za volantem orientovaného výrobce, než jakým je domácí Škoda.
Větší porce emocí se také dostaví spolu s ultimativnějším Leonem Cupra R, který zřejmě zasadí smrtelnou ránu dílu od Renaultu, taktéž se připravuje praktičtější Cupra v karoserii Leonu ST, dost možná přijde i sedan připomínající Audi A3 a bůh ví, jaká další lákadla pro nás ještě Španělé chystají. Vím, že tyto náznaky budoucnosti jsou odbočkou z dnešní tématiky, beru ho však jako zajímavé zpestření a náznak, že Seat konečně chystá velkolepý comeback se vším všudy.
Dlouho očekávané SUV, definitivně naplánované pro rok 2016, je ještě poměrně daleko, a tak se zatím musíme spokojit s posledním přírůstkem rodiny Leonů, který chce zákazníky na nový crossover postupnými kroky začít připravovat. Verze X-Perience v prosinci na našem trhu doplní stávající tří- a pětidveřový hatchback, jimž dělá velmi silnou prodejní oporu kombiverze ST. Zcela opomenout nakonec nelze ani řidičsky založenou Cupru, která se setkává s větším zájmem, než automobilka předpokládala.
Asi nepřekvapí, že se nám s bojovným názvem, plastovou zbrojí i pohonem všech kol bude snažit namluvit ledacos o univerzálnosti, kterou ani kombi ve čtyřkolce nevládne. Já se však pokusím rozkrýt, co z toho je jen marketingem, a tedy snahou o nasekání prodejních čárek, a kde jsou naopak skutky, ze kterých by měl potenciální zákazník těžit. Jistě se shodneme na tom, že by se dalo mluvit v podstatě jen o dalším dvojčeti Golfu Alltrack a mladoboleslavského Scoutu, s nimiž nový Seat v holínkách sdílí techniku.
Málokdo by si ale s takovým tvrzením vystačil, a tak je třeba celou tuto záležitost pořádně probádat, říci, v čem se liší a hlavně, co by mělo být jinak. Není to náhodou jen další pokus vydělat s minimálním úsilím? Vzhledem k nižším cenám než u Octavie se to jako pravdivé tvrzení nejeví. Dost už bylo řečí kolem, pojďme se teď na španělského skauta podívat pořádně.
Už i Leon se přihlásil do skautského oddílu
Kdo čekal, že by se snad Seatu mohlo podařit z atraktivní karoserie Leonu ST vystavět off-road nejhrubšího zrna se schopnostmi projíždět zákeřné tankodromy bez újmy na zdraví, ten spláče nad výdělkem. Pokud nohama stojíte pevně na zemi, jistě víte, že takové ambice moderní kompaktní „allroadová“ kombi na platformě MQB nemají. Jejich revírem jsou mimo běžných silnic maximálně polní cesty, spíše ale rozbité silnice a příjezdové cesty k hůře přístupným horským chatám. Důležité je, aby vypadaly jinak než jejich výchozí vzory, aby ukázaly nějakou přidanou hodnotu, za kterou si zákazník připlácí. Jaká je v tomto případě?
V první řadě se z fotografií nového Leonu lehce vyjímá plastové obložení jinak tvarovaných nárazníků s dekory - bohužel jako u Octavie jen připomínajícími hliník. Dále si jistě všimnete černých ochranných lemů prahů a blatníků, snad i nového ztvárnění kol. Ano, tenhle recept už dobře známe z domácího modelu. Ptáte se, co dál? V podstatě jsme u konce, tedy až na technickou stránku věci.
Do noty dobrodruhům dozajista může nahrát spolu se standardně dodávaným pohonem všech kol i zvýšená průchodnost terénem, přičemž nárůst světlosti lze oproti normálnímu ST vyčíslit 27 milimetry, respektive 15 přidanými milimetry ve srovnání s verzí 4Drive. Bonusem je pak už jen kryt pod motorem, pneumatiky zůstávají silniční. Ve výsledku jezdí skořápka X-Perience slibných 172 milimetrů nad terénem a že se tak Leon otevřený dobrodružství posadil o (zcela zanedbatelný) milimetr výše než Scout od domácího výrobce je už jen doplňující informací. Pokud to přeci jen někoho zajímá, co do rozměrů karoserie je Leon „všeuměl“ pět centimetrů pod Octavií a o stejnou porci je kratší i jeho rozvor...
Pokud bych měl nějakým způsobem zprostředkovat svůj názor na nový skautský kroj půvabné Španělky, kterou jsem viděl naživo, musím říci, že Leonu obnažené plasty zase až tolik nesluší a osobně bych dal přednost méně terénnímu ztvárnění. Velkou měrou se na tom jistě podílely barvy, ve kterých nám ho automobilka v zahraničí prezentovala, šedé a hnědé metalízy zkrátka nedávaly jeho brnění k táborovým ohňům dostatečný prostor se projevit.
Nápravu však slibují světlejší a barevnější laky v čele s pastelově červenou a bílou, se kterými bude X-Perience jistě mnohem výraznější i na základních sedmnáctipalcových elektronech. Zatím vím bezpečně pouze tolik, že nejatraktivnější je novinka při tříčtvrtečním pohledu zezadu, kdy dává svoje jinakosti na odiv okolí v největší míře, z jakéhokoliv jiného mě v reálu nijak dech nevyrazila. Dokáže to tedy její kabina?
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 21 minutami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před hodinou - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 3 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 4 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva