Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak
30.10.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Leon dostal holínky, aby vydláždil cestu novému SUV. Otázkou je, zda mu bude terénní overal dobrý i k něčemu jinému než na ozdobu.
Přehled kapitol
Tehdy ještě nový šéf španělské automobilky se před rokem nechal slyšet, že konečně hodlá obrátit miliardové ztráty v zisky. Nevěděl sice, kdy by mělo k přechodu Seatu z červených do černých čísel dojít, ale už tehdy bylo jasné, že pro jakoukoliv pozitivní změnu bude potřeba nabízet „více než jen Ibizu“. Plán VW Group, který počítá, že se koncern stane do roku 2018 největším výrobcem automobilů světa, je ostatně daný a jakákoliv zátěž při jeho plnění není vítaná. Seat byl v minusu přeci jen dost dlouho na to, aby pochopil, že nad ním koncern nebude držet ochrannou ruku věčně.
Zprávy posledních měsíců však poukazují na citelné oživení zájmu o jeho produkty, což napovídá, že vyklízení pozic není na pořadu dne. Ať už vnímáte vývoj situace jakkoliv, prodeje Seatu rostou celosvětově, na mnoha trzích o desítky procent, přičemž příznačně lví podíl na tom má zájem zákazníků o třetí generaci Leonu. Nelze ale usnout na vavřínech a říkat si, že bude aktuální trend pokračovat, že to je schopen „nejlepší Seat všech dob“ celé oddřít sám. Je třeba dalšího rozšiřování portfolia při souběžném získávání nových skupin zákazníků, nejlépe těch firemních, kteří nakupují do fleetů. Obecně se ale zdá, že se opravdu začíná blýskat na lepší časy.
Podle věrohodných zdrojů se totiž zanedlouho dočkáme faceliftované Ibizy s modernějším interiérem i také podstatně zajímavější verze Cupra, která si půjčí od sourozeneckého Pola GTI techniku včetně manuální převodovky. Design exteriéru se změní až s novou generací, ale už zmíněné první kroky znějí slibně. Co víc, zbytek modelů včetně velkého MPV Alhambra se údajně dočká zavedení verzí FR (všechny, jež ji dosud nemají), což je v souladu s postupem VW dále profilovat Seat jako podstatně sportovnějšího a na zábavu za volantem orientovaného výrobce, než jakým je domácí Škoda.
Větší porce emocí se také dostaví spolu s ultimativnějším Leonem Cupra R, který zřejmě zasadí smrtelnou ránu dílu od Renaultu, taktéž se připravuje praktičtější Cupra v karoserii Leonu ST, dost možná přijde i sedan připomínající Audi A3 a bůh ví, jaká další lákadla pro nás ještě Španělé chystají. Vím, že tyto náznaky budoucnosti jsou odbočkou z dnešní tématiky, beru ho však jako zajímavé zpestření a náznak, že Seat konečně chystá velkolepý comeback se vším všudy.
Dlouho očekávané SUV, definitivně naplánované pro rok 2016, je ještě poměrně daleko, a tak se zatím musíme spokojit s posledním přírůstkem rodiny Leonů, který chce zákazníky na nový crossover postupnými kroky začít připravovat. Verze X-Perience v prosinci na našem trhu doplní stávající tří- a pětidveřový hatchback, jimž dělá velmi silnou prodejní oporu kombiverze ST. Zcela opomenout nakonec nelze ani řidičsky založenou Cupru, která se setkává s větším zájmem, než automobilka předpokládala.
Asi nepřekvapí, že se nám s bojovným názvem, plastovou zbrojí i pohonem všech kol bude snažit namluvit ledacos o univerzálnosti, kterou ani kombi ve čtyřkolce nevládne. Já se však pokusím rozkrýt, co z toho je jen marketingem, a tedy snahou o nasekání prodejních čárek, a kde jsou naopak skutky, ze kterých by měl potenciální zákazník těžit. Jistě se shodneme na tom, že by se dalo mluvit v podstatě jen o dalším dvojčeti Golfu Alltrack a mladoboleslavského Scoutu, s nimiž nový Seat v holínkách sdílí techniku.
Málokdo by si ale s takovým tvrzením vystačil, a tak je třeba celou tuto záležitost pořádně probádat, říci, v čem se liší a hlavně, co by mělo být jinak. Není to náhodou jen další pokus vydělat s minimálním úsilím? Vzhledem k nižším cenám než u Octavie se to jako pravdivé tvrzení nejeví. Dost už bylo řečí kolem, pojďme se teď na španělského skauta podívat pořádně.
Už i Leon se přihlásil do skautského oddílu
Kdo čekal, že by se snad Seatu mohlo podařit z atraktivní karoserie Leonu ST vystavět off-road nejhrubšího zrna se schopnostmi projíždět zákeřné tankodromy bez újmy na zdraví, ten spláče nad výdělkem. Pokud nohama stojíte pevně na zemi, jistě víte, že takové ambice moderní kompaktní „allroadová“ kombi na platformě MQB nemají. Jejich revírem jsou mimo běžných silnic maximálně polní cesty, spíše ale rozbité silnice a příjezdové cesty k hůře přístupným horským chatám. Důležité je, aby vypadaly jinak než jejich výchozí vzory, aby ukázaly nějakou přidanou hodnotu, za kterou si zákazník připlácí. Jaká je v tomto případě?
V první řadě se z fotografií nového Leonu lehce vyjímá plastové obložení jinak tvarovaných nárazníků s dekory - bohužel jako u Octavie jen připomínajícími hliník. Dále si jistě všimnete černých ochranných lemů prahů a blatníků, snad i nového ztvárnění kol. Ano, tenhle recept už dobře známe z domácího modelu. Ptáte se, co dál? V podstatě jsme u konce, tedy až na technickou stránku věci.
Do noty dobrodruhům dozajista může nahrát spolu se standardně dodávaným pohonem všech kol i zvýšená průchodnost terénem, přičemž nárůst světlosti lze oproti normálnímu ST vyčíslit 27 milimetry, respektive 15 přidanými milimetry ve srovnání s verzí 4Drive. Bonusem je pak už jen kryt pod motorem, pneumatiky zůstávají silniční. Ve výsledku jezdí skořápka X-Perience slibných 172 milimetrů nad terénem a že se tak Leon otevřený dobrodružství posadil o (zcela zanedbatelný) milimetr výše než Scout od domácího výrobce je už jen doplňující informací. Pokud to přeci jen někoho zajímá, co do rozměrů karoserie je Leon „všeuměl“ pět centimetrů pod Octavií a o stejnou porci je kratší i jeho rozvor...
Pokud bych měl nějakým způsobem zprostředkovat svůj názor na nový skautský kroj půvabné Španělky, kterou jsem viděl naživo, musím říci, že Leonu obnažené plasty zase až tolik nesluší a osobně bych dal přednost méně terénnímu ztvárnění. Velkou měrou se na tom jistě podílely barvy, ve kterých nám ho automobilka v zahraničí prezentovala, šedé a hnědé metalízy zkrátka nedávaly jeho brnění k táborovým ohňům dostatečný prostor se projevit.
Nápravu však slibují světlejší a barevnější laky v čele s pastelově červenou a bílou, se kterými bude X-Perience jistě mnohem výraznější i na základních sedmnáctipalcových elektronech. Zatím vím bezpečně pouze tolik, že nejatraktivnější je novinka při tříčtvrtečním pohledu zezadu, kdy dává svoje jinakosti na odiv okolí v největší míře, z jakéhokoliv jiného mě v reálu nijak dech nevyrazila. Dokáže to tedy její kabina?
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva