Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Seat Leon ST 1,0 TSI 2017: funguje sňatek z rozumu?
15.1.2017 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Tříválce si díky nižší papírové spotřebě razí cestu vpřed, takže ani nepřekvapí, že se jeden dostal i pod kapotou faceliftovaného Leonu. Jak v něm funguje?
Přehled kapitol
Nevím, jestli to chápeme stejně, ale mám za to, že mezigenerační modernizace automobilu by měla podle jakési nepsané definice odrážet průběžný technologický a designový pokrok značky. Zkrátka jejím primárním cílem má být sladění konkrétní typové řady se zbytkem novějších modelů, i když výjimkou nemusí být, ani když přepracovaný vůz naznačí vzdálenější budoucnost výrobce, jako je tomu kupříkladu u poněkud kontroverzní Škody Octavia s dělenými předními světly.
Že jsou některá faceliftovaná auta ve skutečnosti pouze odrazem bezcílné samoúčelnosti a snahy udělat alespoň něco než nic, aby měl zákazník přinejmenším dobrý pocit, že se cosi změnilo, není ale zase tak výjimečné. Poznáte to tak, že tisková zpráva k danému vozu nemá kromě zmínky o kvalitnějším čalounění či nových typech kol co říct, každopádně abych byl konkrétnější - přepracovaný Seat Leon, o kterém bude v příštích několika odstavcích řeč, příliš nezapadá ani do jedné z uvedených škatulek.
I bez toho, abych to nějak zvlášť zdůrazňoval, vám musí být od pohledu zřejmé, že se inovovaný vůz od svého předchůdce téměř neliší. Zástupci španělské divize koncernu Volkswagen se při prezentaci své novinky nicméně netajili tím, že byli s dosavadním vzezřením svého nejdůležitějšího modelu i zájmem o něj spokojeni a to natolik, že se rozhodli držet zaměstnance stylistického oddělení na hodně krátké uzdě a neriskovat, jako to udělala již zmiňovaná mladoboleslavská koncernová dcera.
K zemětřesení ostatně nedošlo ani po technické stránce. Konstrukce pyrenejského Golfu stavící na modulární platformě MQB je pořád víceméně stejná a za zásadní lze považovat patrně jen dvě věci. Pouze okrajově zmíněné zlepšení zvukové izolace mezi motorovou přepážkou a kabinou včetně výměny laminování předního okna a pak úpravy přímo pod přední kapotou vyplývající z větší části z nutnosti dále snižovat průměrné emise oxidu uhličitého.
Leon proto v souladu s očekáváním dostal přeplňovaný litrový tříválec nahrazující prozatím nejsilnější provedení dvanáctistovky s turbodmychadlem, stejně jako se mezitím stalo v případě konstrukčně spřízněného Volkswagenu Golf, Škody Octavia a Audi A3. Nutno ovšem podotknout, že na některých evropských trzích byla tato varianta s označením Ecomotive k dispozici už od poloviny roku 2015, takže se nedivte, pokud potkáte Leon 1,0 TSI v karoserii před faceliftem.
Další novou motorizací je lehce předělaná naftová šestnáctistovka s výkonem zvýšeným ze 110 na 115 koní a poslední, tou nejzajímavější verzí je Cupra, která posílila z 290 na rovných 300 koní a v kombíku je nově k mání i s pohonem všech kol. Nejostřejší model v rámci prezentace na silnicích kolem Barcelony k dispozici ještě nebyl, takže asi není těžké uhodnout, které motorizace jsem měl nevyhnutelně v hledáčku.
Změny převážně kosmetické
Jak už jsem naznačoval o pár řádek výše, cílem Seatu nebylo šokovat, změnit upravenými detaily celkové vyznění auta, ale naopak udělat zvnějšku pouze drobné retuše poplatné SUV Ateca. Můžete to samozřejmě vnímat jako nedostatek invence, přílišnou opatrnost či extrémně konzervativní přístup dosud bližší spíše mateřskému Volkswagenu, dá se ale předpokládat, že Španělé věděli, co činí. Navíc vynášet rychlé soudy už nyní a říkat v době uvedení auta na trh, jestli jde o správné či špatné rozhodnutí, by byla zbytečná spekulace.
Každopádně z vlastní zkušenosti můžu říci, že rozpoznat modernizovaný Leon naživo není tak snadné a vnější změny postřehnete pouze v případě, že budete vědět, na co se zaměřit. Opravdu jich není mnoho. Třeba nová o pár centimetrů širší mřížka chladiče s několika typy rastrů, trochu jiné nárazníky či tři nové odstíny karoserie a dva typy kol. Pak jsou tady nová, kompletně diodová přední i zadní světla, pokud je ale chcete na svém autě mít, musíte si za ně připlatit.
Jinak asi nemá dále smysl design Leonu rozebírat. Na trhu je už nějaký ten pátek, známý je po všech stránkách a čistě subjektivně patří k tomu nejhezčímu, co bylo na tomto šasí postaveno. Samozřejmě záleží ale také na tom, jakou konkrétní verzi si zrovna vyberete. Jestli auto ve zcela nové výbavě Xcellence v kombinaci s tmavě fialovým metalickým lakem, která má být luxusnějším protipólem sportovněji zaměřené verze FR anebo velmi decentní a nenápadný model Ecomotive na obyčejných šestnáctkách ve snad nejnudnějším odstínu pod sluncem.
Zděděno po Atece
Něco obdobného platí také pro interiér. Popisovat vám podrobně notoricky známé místo by bylo ekvivalentem pověstného dříví tahaného do lesa, takže by mělo stačit, když se zaměřím na to skutečně důležité a zároveň nové. Předně stojí za zmínku nahrazení klasické páky ruční brzdy elektro-hydraulickým systémem od provedení Style, novinkou je také bezdrátové nabíjení pro kompatibilní mobilní telefony, bezklíčové odemykání a startování a ambientní osvětlení s možností výběru z osmi dostupných barev. Jestli vám právě tohle dosud ve vašem Seatu chybělo, zpívejte aleluja, Leon tohle všechno přebírá od novější Atecy.
Přepracováno bylo též multimediální rozhraní dodávané v dražším provedení s osmipalcovým dotykovým displejem, v seznamu elektronických obezliček se objevil asistent pro jízdu v koloně a Seat slibuje ještě přesnější rozpoznávání dopravních značek a navíc i schopnost protikolizního systému rozpoznat chodce.
Na rozborku dalších detailů v kabině tady není důvod, takže pouze telegraficky pro ty v posledních pěti letech vegetující v kómatu - Leon má velmi přehlednou, účelnou, snadno pochopitelnou i uchopitelnou architekturu stavící na kvalitních materiálech a velmi dobrém zpracování. Na stejné úrovni jako Audi to asi není, v žádném případě to ale nechápejte jako druhou třídu jakosti.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 3 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 6 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva