Home > Rubriky a sekce > Testy aut, Jízdní dojmy a další testy > Článek
První test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem
3.4.2009 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Nabídka Seatu dosud vždy končila na hranici nižší střední, ač se některé jeho modely snažily tvářit jinak. Tato „tradice” je dnes minulostí, do segmentu B automobilka vstupuje novým sportovně laděným sedanem Exeo. Vůz, který technicky vychází z minulé generace Audi A4, jsme měli možnost poprvé otestovat na silnicích v okolí španělské Malagy.
V době, kdy takzvaně „není čas na hrdinství“ a kdy většina světových výrobců šetří, kde se dá přichází španělská značka Seat patřící do koncernu Volkswagen s nápadem, jak elegantně a za malý peníz přijít k novému modelu, který zaručeně přivede nové zákazníky a značce zvedne image. V případě nového Exea tak stačilo pouze přestěhovat celou montážní linku, která dosud sloužila pro výrobu Audi A4 minulé generace, z německého Ingolstadtu do španělského Martorellu a za rekordně krátkou dobu zde vyrábět sedany a kombi nazvané Exeo a Exeo ST.
Novinka Seatu tak staví především na úspěchu nejprodávanějšího modelu střední třídy automobilky Audi a zároveň přebírá všechny jeho atributy jako od technologií, přes jízdní vlastnosti až po kvalitu a použité materiály. Díky tomu nabízí španělská automobilka svým zákazníkům dobrý produkt. Tedy především těm, kteří hledají vysoce kvalitní automobil se sportovními geny s cenou začínající pod půl milionem korun (konkrétně 499 900 Kč).
K základním vlastnostem 4,6 metru dlouhého sedanu patří nadčasový design, stejně jako vysoká míra pohodlí, pasivní bezpečnosti a příkladná ergonomie vyplývající z minulé generace „á-čtyřky”. Po usednutí za volant tak nemusíte nic zbytečně hledat a na ovládání vozu si zvyknete doslova po pár kilometrech.
Co se týče další vnitřní výbavy, nabízí nové Exeo poměrně mnoho. Už ve standardní úrovni Reference má španělský sedan sedm airbagů, systémy ABS, TCS, ESP a EBA, duální klimatizaci, kompletní elektrické ovládání oken a vnějších zpětných zrcátek, mlhové světlomety nebo CD přehrávač s MP3. Za příplatek lze mít i nejnovější generací navigačního systému, který zábavním systémem sdružuje celou řadu funkcí, jako například přehrávání hudby ve formátech MP3 a MPEG4, který zároveň disponuje širokým výběrem konektivity (USB, Bluetooth, iPod). Asi nejzajímavějším prvkem příplatkové výbavy pak bude střešní okno se solárními články, které zajišťují napájení ventilačního systému zaparkovaného vozu.
Pohledem pod přední kapotu se dotknu ještě jedné zvláštnosti vyplývající z konstrukčního řešení dárce z Ingolstadtu. Všechny zde uložené motory mají podélné uspořádání, které zůstalo zachováno, i když Seat Exeo pohon všech kol asi nikdy mít nebude. Na jeho zástavbu je však připraven.
Španělská novinka přichází na trh se třemi zážehovými motory 1,6 l, 1,8 T a 2,0 TSI s výkonem od 75 kW (102 koní) do 147 kW (200 koní) a třemi vznětovými čtyřválci 2,0 TDI se vstřikováním Common Rail s výkony od 88 kW (120 koní) do 125 kW (170 koní). Všechny agregáty pohánějí kola přední nápravy přes šestistupňovou ručně řazenou převodovku a k dispozici je na přání i „automat“ Multitronic .
Pro samotné testovací jízdy jsme si vybrali stopadesátikoňový motor 1,8 T. Tento pětiventilový přeplňovaný agregát se již osvědčil třeba v předchozí generaci Škody Octavia nebo VW Passat, takže i podobně velké a těžké (1,4 tuny) Exeo si s ním moc pěkně rozumí a pro nás to je jednoznačně nejlepší volba. Podobně jako pro většinu zákazníků bude i slabší z turbodieselů se vstřikováním common rail, který se může pochlubit tabulkově nejnižší kombinovanou spotřebou nafty 5,5 l/100 km. A to už je velký argument. Na plnou o objemu 70 litrů tak lze s tímto vozem snadno ujet tisícovku kilometrů.
Sportovním genům španělské automobilky nezůstává nic dlužno ani nové Exeo, když nabízí dvě pohonné jednotky s výkonem kolem 200 koní a opravdu agilní podvozek. Jeho vyváženost a stabilitu jsme si mohli vyzkoušet na vlastní kůži. Čtyřprvková náprava vpředu a nezávislé zavěšení kol vzadu tak dává řidiči dostatek sebevědomí i při ostrých průjezdech zatáčkovitých partií. Řízení a řazení pak patří k dobrému průměru ve třídě. Pokud jde o brzdy, překvapí jeden a půl tuny těžký vůz jejich účinkem a snadností dávkování.
Takže sečteno a podtrženo Seat se nemohl osvědčeným a prověřeným vozem nechat nachytat od zvědavých novinářů a co se týče zákazníků, ti budou také spokojeni.
Španělský sedan je v prodeji na českém trhu od dubna ve výbavových stupních Reference, Stylance a Sport. Na podzim dorazí na náš trh i daleko praktičtější kombi Seat Exeo ST, které potěší především rodiny.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 2 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nejnovější články
- Ven se dere úplně nové auto pro puristy s řadovým šestiválcem, konstrukčně zůstane vážně tradiční
před hodinou - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 2 hodinami - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
před 3 hodinami - Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 4 hodinami - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 13:37 - jerry
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 11:57 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus