První test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem

Nabídka Seatu dosud vždy končila na hranici nižší střední, ač se některé jeho modely snažily tvářit jinak. Tato „tradice” je dnes minulostí, do segmentu B automobilka vstupuje novým sportovně laděným sedanem Exeo. Vůz, který technicky vychází z minulé generace Audi A4, jsme měli možnost poprvé otestovat na silnicích v okolí španělské Malagy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem

3.4.2009 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek

První test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nabídka Seatu dosud vždy končila na hranici nižší střední, ač se některé jeho modely snažily tvářit jinak. Tato „tradice” je dnes minulostí, do segmentu B automobilka vstupuje novým sportovně laděným sedanem Exeo. Vůz, který technicky vychází z minulé generace Audi A4, jsme měli možnost poprvé otestovat na silnicích v okolí španělské Malagy.

V době, kdy takzvaně „není čas na hrdinství“ a kdy většina světových výrobců šetří, kde se dá přichází španělská značka Seat patřící do koncernu Volkswagen s nápadem, jak elegantně a za malý peníz přijít k novému modelu, který zaručeně přivede nové zákazníky a značce zvedne image. V případě nového Exea tak stačilo pouze přestěhovat celou montážní linku, která dosud sloužila pro výrobu Audi A4 minulé generace, z německého Ingolstadtu do španělského Martorellu a za rekordně krátkou dobu zde vyrábět sedany a kombi nazvané Exeo a Exeo ST.

Novinka Seatu tak staví především na úspěchu nejprodávanějšího modelu střední třídy automobilky Audi a zároveň přebírá všechny jeho atributy jako od technologií, přes jízdní vlastnosti až po kvalitu a použité materiály. Díky tomu nabízí španělská automobilka svým zákazníkům dobrý produkt. Tedy především těm, kteří hledají vysoce kvalitní automobil se sportovními geny s cenou začínající pod půl milionem korun (konkrétně 499 900 Kč).


První test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 1 - 001bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 2 - 002bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 3 - 003bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 4 - 006bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 5 - 007bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 6 - 011b

K základním vlastnostem 4,6 metru dlouhého sedanu patří nadčasový design, stejně jako vysoká míra pohodlí, pasivní bezpečnosti a příkladná ergonomie vyplývající z minulé generace „á-čtyřky”. Po usednutí za volant tak nemusíte nic zbytečně hledat a na ovládání vozu si zvyknete doslova po pár kilometrech.

Co se týče další vnitřní výbavy, nabízí nové Exeo poměrně mnoho. Už ve standardní úrovni Reference má španělský sedan sedm airbagů, systémy ABS, TCS, ESP a EBA, duální klimatizaci, kompletní elektrické ovládání oken a vnějších zpětných zrcátek, mlhové světlomety nebo CD přehrávač s MP3. Za příplatek lze mít i nejnovější generací navigačního systému, který zábavním systémem sdružuje celou řadu funkcí, jako například přehrávání hudby ve formátech MP3 a MPEG4, který zároveň disponuje širokým výběrem konektivity (USB, Bluetooth, iPod). Asi nejzajímavějším prvkem příplatkové výbavy pak bude střešní okno se solárními články, které zajišťují napájení ventilačního systému zaparkovaného vozu.

Pohledem pod přední kapotu se dotknu ještě jedné zvláštnosti vyplývající z konstrukčního řešení dárce z Ingolstadtu. Všechny zde uložené motory mají podélné uspořádání, které zůstalo zachováno, i když Seat Exeo pohon všech kol asi nikdy mít nebude. Na jeho zástavbu je však připraven.

Španělská novinka přichází na trh se třemi zážehovými motory 1,6 l, 1,8 T a 2,0 TSI s výkonem od 75 kW (102 koní) do 147 kW (200 koní) a třemi vznětovými čtyřválci 2,0 TDI se vstřikováním Common Rail s výkony od 88 kW (120 koní) do 125 kW (170 koní). Všechny agregáty pohánějí kola přední nápravy přes šestistupňovou ručně řazenou převodovku a k dispozici je na přání i „automat“ Multitronic .

Pro samotné testovací jízdy jsme si vybrali stopadesátikoňový motor 1,8 T. Tento pětiventilový přeplňovaný agregát se již osvědčil třeba v předchozí generaci Škody Octavia nebo VW Passat, takže i podobně velké a těžké (1,4 tuny) Exeo si s ním moc pěkně rozumí a pro nás to je jednoznačně nejlepší volba. Podobně jako pro většinu zákazníků bude i slabší z turbodieselů se vstřikováním common rail, který se může pochlubit tabulkově nejnižší kombinovanou spotřebou nafty 5,5 l/100 km. A to už je velký argument. Na plnou o objemu 70 litrů tak lze s tímto vozem snadno ujet tisícovku kilometrů.

Sportovním genům španělské automobilky nezůstává nic dlužno ani nové Exeo, když nabízí dvě pohonné jednotky s výkonem kolem 200 koní a opravdu agilní podvozek. Jeho vyváženost a stabilitu jsme si mohli vyzkoušet na vlastní kůži. Čtyřprvková náprava vpředu a nezávislé zavěšení kol vzadu tak dává řidiči dostatek sebevědomí i při ostrých průjezdech zatáčkovitých partií. Řízení a řazení pak patří k dobrému průměru ve třídě. Pokud jde o brzdy, překvapí jeden a půl tuny těžký vůz jejich účinkem a snadností dávkování.

Takže sečteno a podtrženo Seat se nemohl osvědčeným a prověřeným vozem nechat nachytat od zvědavých novinářů a co se týče zákazníků, ti budou také spokojeni.

Španělský sedan je v prodeji na českém trhu od dubna ve výbavových stupních Reference, Stylance a Sport. Na podzim dorazí na náš trh i daleko praktičtější kombi Seat Exeo ST, které potěší především rodiny.

První test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 7 - 020bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 8 - 022bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 9 - 023bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 10 - 061bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 11 - 062bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 12 - 064bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 13 - 066bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 14 - 068bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 15 - 078bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 16 - 082bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 17 - 084bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 18 - 096bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 19 - 098bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 20 - 102bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 21 - 103bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 22 - 104bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 23 - 106bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 24 - 108bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 25 - 110bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 26 - 112bPrvní test Seat Exeo: jízda s španělským sedanem - 27 - 114b

Jaroslav Vavera

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.