První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem

Seat nám v okolí Barcelony představil novou verzi modelové řady Exeo. Kdo chce tento osvědčený vůz v kombinaci s turbodieselem a samočinnou převodovkou, má nyní možnost. Jak tato kombinace funguje?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem

7.2.2011 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek

První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Seat nám v okolí Barcelony představil novou verzi modelové řady Exeo. Kdo chce tento osvědčený vůz v kombinaci s turbodieselem a samočinnou převodovkou, má nyní možnost. Jak tato kombinace funguje?

Exeo se světu představilo už před dvěma lety, kdy se přestěhovala montážní linka pro výrobu minulé generace Audi A4 z německého Ingolstadtu do španělského Martorellu a za rekordně krátkou dobu se zde začaly vyrábět sedany a kombi této modelové řady. Nedlouho poté jsme se s ním mohli i poprvé svézt a od té doby se celosvětově prodalo na 42 tisíc vozů a podle slov zástupců výrobce tento automobil naplnil očekávání zákazníků. Pod značkou Seat je v něm ukryta osvědčená technika s podélně uloženými čtyřválci, které pohánějí výhradně přední kola. Zmizelo tedy quattro a šestiválce, zůstala ale čtyřprvková náprava vpředu a nezávislé zavěšení kol vzadu, což je technika stále špičková a dodává řidiči dostatek oprávněného sebevědomí i při ostřejší jízdě.

Dosud bylo Exeo nabízeno výhradně s mechanickými převodovkami, přičemž verzi se bezstupňovou převodovkou CVT u koncernu nazvanou Multitronic byl vyhrazen pouze motor 2,0 TSI o výkonu 147 kW. Zvláště firemní zákazníci, pro které je Exeo určeno asi nejvíce, tak ocení kombinaci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 143 koní, jehož vyšší výkon v nižších a středních otáčkách dokáže daleko lépe překonávat přirozené ztráty tohoto typu převodového ústrojí.

To jen mohu potvrdit, protože už při prvních kilometrech, se Exeo 2,0 TDI CR Multitronic projevilo jako velice příjemný společník nejen na dálnici, kdy počítač ukazoval průměrnou spotřebu kolem šesti litrů nafty na každých sto kilometrů, ale také v zatáčkovitých partiích, kdy si lze díky sportovnímu módu a řazení pod volantem jízdu opravdu vychutnat. Převodovka umí díky svým virtuálním sedmi stupňům bezezbytku využít výkon pramenící z točivého moment motoru nejméně 350 N.m., který je k dispozici v rozmezí 1750 a 2500 otáček. Tabulkově jsou přesto obě nově nabízené verze Exea o něco pomalejší než varianty s klasickými ručně řazenými převodovkami. Novinka svým určením charakterem převodového ústrojí tak vyhoví především klidnějším povahám nebo v případě praktického kombi ST rodinám, jejichž prioritou je především pohodlná a dalo by se říci i bezstarostná jízda.

Tím se dostáváme i ke změnám, které jsou součástí průběžné modernizace této modelové řady. Seat Exeo modelového ročníku 2011 má kromě dynamický a nadčasového designu nově zadní koncové svítilny s LED technikou a cestující na zadních sedadlech mají o 44 milimetrů více místa na nohy. V poměrně bohaté nabídce výbavy pro tento vůz dále nově nalezneme elektrickou zásuvku mezi předními sedadly, BOSE audiosystém s deseti reproduktory (výkon 190 W) a za příplatek lze mít i nové čalounění sedadel v kombinaci kůže/acantara či nový design litých kol.

Španělská novinka je v prodeji na českém trhu od února ve výbavových stupních Reference a Style. Základní cena turbodieselu s převodovkou Multitronic je 639 900 Kč, což je o 44 tisícovek více než za stejný motor s šestistupňovým „manuálem”. Český importér hodlá letos prodat přes stovku těchto elegantních vozů.

Co je to Multitronic?

Multitronic je bezstupňová převodovka, vyvinutá německým Audi, která v sobě spojuje vlastnosti samočinných a manuálních převodovek. Z konstrukčního hlediska je tato převodová skříň vlastně elektronicky řízeným variátorem, u kterého je přenos výkonu uskutečňován pomocí speciálního článkového řetězu.

Vzhledem k tomu, že toto ústrojí dokáže plynule měnit převodový poměr mezi otáčkami motoru a otáčkami kol, nabízí z pohledu řidiče jakoby jediný převodový stupeň, který se v průběhu jízdy nemění. Přesto je toto řešení je schopno nabídnout i virtuální převodovové stupně, kdy je převod měněn skokově a převodovka tak svým chováním připomíná klasickou automatickou převodovku, v tomto případě s osmi stupni. Oproti ní však nabízí rychlejší a komfortnější změnu převodu, na druhou stranu je obvykle o něco méně efektivní a na svou práci tedy spotřebuje větší část dostupného výkonu motoru.


První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 1 - SEAT_EXEO_Multitronic_01První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 2 - SEAT_EXEO_Multitronic_02První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 3 - SEAT_EXEO_Multitronic_03První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 4 - SEAT_EXEO_Multitronic_05První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 5 - SEAT_EXEO_Multitronic_06První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 6 - SEAT_EXEO_Multitronic_07První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 7 - SEAT_EXEO_Multitronic_08První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 8 - SEAT_EXEO_Multitronic_09První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 9 - SEAT_EXEO_Multitronic_10První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 10 - SEAT_EXEO_Multitronic_15První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 11 - SEAT_EXEO_Multitronic_16První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 12 - SEAT_EXEO_Multitronic_18První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 13 - SEAT_EXEO_Multitronic_19První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 14 - SEAT_EXEO_Multitronic_20První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 15 - SEAT_EXEO_Multitronic_21První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 16 - SEAT_EXEO_Multitronic_23První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 17 - SEAT_EXEO_Multitronic_24První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 18 - SEAT_EXEO_Multitronic_31První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 19 - SEAT_EXEO_Multitronic_33První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 20 - SEAT_EXEO_Multitronic_36První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 21 - SEAT_EXEO_Multitronic_42První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 22 - SEAT_EXEO_Multitronic_43První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 23 - SEAT_EXEO_Multitronic_45První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 24 - SEAT_EXEO_Multitronic_48První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 25 - SEAT_EXEO_Multitronic_51První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 26 - SEAT_EXEO_Multitronic_52První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 27 - SEAT_EXEO_Multitronic_53První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 28 - SEAT_EXEO_Multitronic_54První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 29 - SEAT_EXEO_Multitronic_57První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 30 - SEAT_EXEO_Multitronic_58První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 31 - SEAT_EXEO_Multitronic_59První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 32 - SEAT_EXEO_Multitronic_60První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 33 - SEAT_EXEO_Multitronic_61První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 34 - SEAT_EXEO_Multitronic_62První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 35 - SEAT_EXEO_Multitronic_65První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 36 - SEAT_EXEO_Multitronic_66První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem - 37 - SEAT_EXEO_Multitronic_68

Jaroslav Vavera

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.