Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Renault Clio RS 2013: a bez automatu by to nešlo?
15.4.2013 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Nové Clio je od Renaultsportu je bezesporu dobré auto, ospalý automat jako jediná volba ale obhájí svou pozici jen těžko.
Přehled kapitol
Auta mám rád a ještě raději je řídím. U takto smýšlejícího člověka vás nepřekvapí, že na mě vždy dělaly dobrý dojem i Renaulty s písmeny RS ve jméně - jde, nebo přinejmenším šlo o vpravdě řidičská auta, která se svým charakterem značně vzdalovala tomu, co je u Renaultů běžné. Nikdy jsem žádný produkt Renaultsportu nevlastnil, ale několikrát jsem měl možnost si s nimi sjet a zejména malé Clio na mě dokázalo zapůsobit. Ne svou rychlostí, ale svou čistotou, ostrostí a přitom snadnou řiditelností. Takové auto ovládnete relativně snadno, přesto vás nepřestane bavit - je zkrátka zábavné mačkat tento francouzský citrón do poslední kapky. A on se nechá. Konec konců, záplava lidí, kteří s tímto vozem pravidelně navštěvují i ty nejnáročnější okruhy, hovoří za vše.
Byl jsem tedy velmi zvědavý na chování jeho nové generace, zvláště po prvních informacích o ní, které mě, přiznám se, poněkud znejistily. Nešlo ani tak o místní recenzi Clia s motorem 0,9 TCe, které jsem měl také možnost řídit. To auto až na motor a řízení nepůsobilo špatně. Překvapila mě podstatná změna Renaultu v přístupu ke konstrukci vozu, kdy točivý atmosférický motor nahradila menší přeplňovaná jednotka a výlučně manuální převodovku automatická dvojspojka. Příchod turba se tak nějak dal i čekat a u Renaultů RS nakonec není ničím novým, ale automat? Jako jediná volba? To mě zaskočilo a zároveň navnadilo nové RS poznat. Co se divné zdá, nemusí nutně divným být.
Nepředpokládal jsem, že bych se za volant auta dostal dříve než někdy v průběhu léta, ale připraveným obvykle přeje i štěstí. O víkendu jsme byli se známým vyzkoušet nové naladění podvozku, diferenciálů a brzd jeho Imprezy STi a co čert nechtěl, proti se vyřítila dvě žlutá Clia RS. Říkal jsem si, že si alespoň chci promluvit s jejich řidiči, jaké tohle auto je, nakonec mě s ním nechali i sjet. Došlo pouze na pár desítek kilometrů po technické silnici, ale i takové svezení leccos naznačí. Jak se tedy vůz jeví při ostřejší okreskové jízdě, která by mu měla být vlastní?






Pár fotek českých Renaultů Clio RS pořízených mobilem. Další, o poznání kvalitnější snímky pocházejí přímo od Renaultu
Interiér je dost vysoko, pádla pod volantem též
Neboť nejsem novinář a netrávím většinu času ani na prezentacích automobilek, ani na autosalonech, nové Clio RS jsem ještě neviděl. Pokud jste na tom stejně, říkám, že jste o dost přišli, tohle auto je v reálu docela sexy.
Oproti standardu zamířilo o něco níže a nové nárazníky spolu se spodní částí dveří postrádající inverzní zbarvení dodaly vozu na atraktivitě i švihu. Souhlasím s tím, co zaznělo v testu sériovky - přední partie, zejména pak světla a logo výrobce mohly být decentnější, ale s výraznějším předním nárazníkem s mohutnějšími vstupy pro chladící vzduch vypadá „čumák” vyváženěji. Více se mi líbilo na pár fotkách pořízených mobilem zcela nezachycené (ale na dalších snímcích dobře viditelné) provedení s černými 17" koly, ale i to se stříbrnými šestnáctkami vypadalo k světu. Tohle auto se mi líbí.
Interiér si drží svéráz standardního Clia, kolem jeho designu se ale motat nechci. Zaujalo mě pár detailů, mnohdy vlastních jen verzi RS, které ovlivňují také pocit z jízdy. A ty by vás mohly zajímat též.
Jednak musím říci, že v autě je docela dost místa a přední sedadla nebudou mít problém pojmout i hodně vzrostlého jinocha. Samotné sedačky mi ale přišly být až překvapivě měkké a nevýrazně tvarované - nedá se říci, že bych z nich padal jako kdysi kolega v Dacii Lodgy, ale sedadla sportovního modelu si představuji trochu jinak. Asi si jde připlatit za lepší a pokud to tak je, udělejte to, tohle jsou sicny pro gétéčko, ne pro hot hatch. A věřte přitom, že budou uchycené níže, na můj vkus se v Cliu, bohužel i v RS, sedí dost vysoko.
Příjemně mě překvapil tlustý volant o správném průměru bez vybrání ve spodní části, s tím se sžijete rychle. Co je horší a pro mě nepříliš pochopitelné, je blízkost pedálů brzy a plynu. Uvážím-li, že část majitelů bude dříve nebo později brzdit levou (ať ten automat alespoň k něčemu je), pak mi nedává velký smysl blízkost obou pedálů - až taková, že v normálních botách při práci s plynem tu a tam zadrháváte o obrovský obdelníkový kus materiálu, který zprostředkovává dávkování brzd.
Tohle bude možná věc nohy každého soudruha, co ale podle mě půjde snášet hůře, jsou pádla pro volbu převodových stupňů pod volantem. Mají pevné uchycení na sloupku řízení, což samo o sobě nepovažuji za ideální. Ale dobře, tohle mají i Ferrari nebo Nissan GT-R, jenže pádla jsou hodně protažená nahoru i dolu, a tak na ně dosáhnete ve všech zatáčkách krom vraceček. U Clia RS jsou vytažená jen nahoru, směrem dolů nemají od osy volantu nic a věřte, že vám tam při jízdě budou chybět. Spása je poblíž, volič řazení má i režimy plus a minus, ale chce se vám myslet na obojí? A mimochodem - někteří říkají, že vůz má voliče převodů z GT-R, ale není to pravda. Jsou jen podobné, ale ne stejné, GT-R má lepší, lépe fungující.
Následující >1 / 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
před 5 hodinamiU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
včeraAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
11.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Němci najeli 100 tisíc km s moderním Opelem a rozebrali ho na díly. Problémy ale našli spíš předtím než potom
před 4 hodinamiNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
před 5 hodinamiElektrická party zdarma v Rakousku končí. Elektromobily budou podléhat silniční dani, majitelé zaplatí až desítky tisíc ročně
před 6 hodinamiVW přiznává, že svůj „levný” elektrický model nedokáže prodávat se ziskem, ztráty zmírní čínskými díly a portugalskou výrobou
před 8 hodinamiNa nová kola slavného úpravce se radši nedívejte moc dlouho, mohli byste se pozvracet
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva