Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Peugeot 308 2014: vítaný krok zpět
17.10.2013 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Po pokusech koketujících až s MPV se Peugeot v kompaktní třídě vrací ke kořenům. Poprvé jsme zkusili novou 308 a víme o ní kde co.
Přehled kapitol
Hned zkraje mohu říci, že nový Peugeot 308 je mnohem přímější nástupce klasické a svého času velmi úspěšné třistašestky, než kterými se staly předchozí modely se jmény 307 a opět 308. Cílem tohoto návratu ke kořenům je nesporně jediné - postavit lepší konkurenci etalonu nižší střední třídy, Volkswagenu Golf, neboť právě ten se tradičních řešení vždy držel. Peugeot navíc v tomto boji nehodlá zůstat jen u výchozího hatchbacku, za dveřmi je kombi tradičně označené SW, které přijde na jaře i sportovně laděné verze GTi a R, které mají shodné označení jako podobně laděné hatchbacky z Wolfsburgu. Ani to jistě není náhoda, ale nepředbíhejme.
První kontakt s novým autem nesoucím znovu číslici 308 na zádi je v příkrém rozporu s tím, co by zachování stejného označení mělo naznačovat. Tohle je docela jiné auto, než na jaké jsme dosud byli zvyklí. Ostatně totožné jméno jako u dosavadní generace francouzského kompaktu žádnou faktickou kontinuitu značit nemá - jeho poslední dvě třetiny budou od nynějška vlastní všem „nelevným” modelům automobilky, ať už jejich název bude začínat jedničkou, nebo devítkou.
Novinka tak navzdory svému jménu od pohledu slibuje doslova malou francouzskou revoluci - dá se říci, že oproti dosavadnímu provedení 308 nezůstal kámen na kameni. Konstruktéři se kromě běžného vzhledu hatchbacku segmentu C vrátili také k nízké hmotnosti (do 1,3 tuny), kompaktnějším rozměrům (délka 4 253, šířka 1 804 a výška 1 457 mm), delšímu rozvoru (2 620 mm) a snažili se o dosažení lepší aerodynamiky (součinitel odporu vzduchu Cx činí 0,28). To všechno má vést k atletičtějšímu vzhledu, lepšímu jízdnímu projevu a vyšší provozní efektivitě. Funguje to? Podívejme se na to.
Jen pětidvéřová, přesto atraktivnější karoserie
V souladu se záměry Peugeotu se nová 308 zcela vzdala ambic stavět na platformě kompaktního hatchbacku „něco víc” a vrátila se „pouze” k co nejlepšímu zastávání pozice klasického hatchbacku své třídy. Novinka chce být po vzoru Golfu a spol. znovu obyčejnější, paradoxně ale vypadá atraktivněji než přinejmenším dva její předchůdci.
Platí i to navzdory faktu, že až do konce dnů této generace 308 bude v nabídce pouze pětidveřová varianta, třídveřové provedení se do výroby prý už nevrátí. Auto se ale i v této, řekněme usedlejší formě vizuálně zbavilo své nadměrné výšky a působí zkrátka kompaktně. V detailech zejména přídě se pokouší inspirovat designovými prvky představenými studií Onyx a být líbivější a modernější, což podtrhují i dnes už běžná světla s LED.
„Ledky” najdeme i ve světlech na zádi, která se z prvních fotek zdála být oproti přídi poněkud nenápaditá a příliš mohutná. V praxi ale působí naopak sympaticky drobně a smysluplně zakončují některé dynamické linky, které karoserie rozehrává svou přídí či bočními partiemi.
Osobně se domnívám, že střih klasické karoserie pětidveřového hatchbacku se bude líbit, výsledek ale i s použitím nových fotek posuďte sami. Ostatně totéž platí také o interiéru, kde se ovšem najdou i zásadní funkční novinky.
Jednoduchý interiér téměř bez tlačítek
Vnitřek nové 308 kráčí svým základním uspořádáním ve stopách menší 208, přidává ale více designové i ergonomické jednoduchosti. Přesto má tak trochu dvojí tvář - ani 308 se totiž nevzdává kontroverzního řešení přístrojové desky, na kterou se musíte dívat přes volant a nikoli tradičněji skrze něj. Peugeot toto řešení obhajuje posunem přístrojovky blíže silnici a dále od očí, což by zásluhou snadnějšímu přeostřování mělo snížit zátěž řidiče. Zní to rozumně, v praxi se ale spíše než s domnělými výhodami potýkáte s následky nestandardnosti celého řešení.
Něco podobného pak lze říci o vpravo umístěném otáčkoměru se zrcadlově otočenou stupnicí, i ten vypadá jako specifikum za každou cenu. Jistě, zvyknout si lze na vše, otázkou ale je, zda v těchto případech existuje rozumný důvod si zvykat na něco nového - jasné výhody daných řešení se neprojevily ani v 208, ani v 2008 a nejinak tomu bylo ani v tomto případě s „obráceným otáčkoměrem” navrch.
Tohle je ale nakonec jediné už částečně známé specifikum 308, palubní deska jinak sází na prostší tvary a zcela nové ovládání. Tak málo tlačítek jsem v žádném Peugeotu ještě neviděl a je otázkou, zda jich dnes tak málo najdeme v jakémkoli jiném autě. Pokud si budete chtít nastavit klimatizaci či naladit rádio, budete se (alespoň u lépe vybavených verzí, základ vypadá trochu jinak - viz závěrečná fotogalerie) muset kamarádit s dotykovým displejem o úhlopříčce 9,7 palce. To má své výhody i nevýhody - mezi ty druhé patří zejména složitější nastavování některých funkcí, že systém zatím neumí česky. Na náš rodný jazyk si bude většina zákazníků muset počkat až do příchodu praktičtějšího kombi, tedy až do příštího jara. K dalším vymoženostem modelové řady 308 nyní patří třeba standardně dodávané bezklíčové startování tlačítkem nebo elektronická parkovací brzda. Za příplatek je možné mít i tempomat, head-up displej, panoramatickou střechu či sportovní sedadla.
A prostor uvnitř? Pokud neměříte více než 180 centimetrů, nebudete mít na žádném z pěti sedadel vážnější problém. I vzadu je místa docela dost, přesto se na zadní lavici budou nejlépe cítit děti. Vůbec nejvíce místa má k dispozici nikoli řidič, ale spolujezdec, který si díky „vykousnuté“ přístrojové desce opravdu nemůže stěžovat. Co ocení asi všichni, je u francouzského vozu dosud nevídaná kvalita zvláště horní části přístrojové desky s měkčeným plastem a zpracování výplní dveří, špatně na tom nová třistaosmička není ani v nabídce odkládacích prostorů.
Rozměrově se nový Peugeot 308 ve srovnání se stejnojmenným předchůdcem zmenšil, ale vnitřní prostor zůstal zachován. Nakonec i základní objem jeho zavazadelníku vzrostl o čtyřicet litrů na slušných 420 litrů.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 3 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později 14:44
- Pátek v Sepangu 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejčtenější články
- Britové si půjčili všechny Golfy R pro srovnání na letišti. Zdálo se být jasno, VW ale přitáhl šestiválcová překvapení
1.10.2024 - Zemřel legendární designér nejlepších Mercedesů posledních dekád, z práce svých nástupců se bude obracet v hrobě
1.10.2024 - Tohle auto ještě víc podtrhuje tragičnost nového BMW M5. Má víc výkonu, a přesto je skoro o 600 kilo lehčí
1.10.2024 - Němci srovnali možná poslední „normální” velké dieselové kombíky od BMW a Mercedesu, bitvu rozumu rozhodla cena
1.10.2024 - Tento moderní ostrý kombík schopný vozit rodinu až 300 km/h je tak přehlížený, že sotva použitý stojí míň než Škoda Octavia RS
1.10.2024
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.01. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB