Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set
17.4.2013 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Peugeot se konečně odhodlal a po letech zkusil seriozně oživit slávu legendární 205 GTi. Po prvním testu 208 GTi víme, jak to dopadlo.
Přehled kapitol
Francouzská auta obecně neplatí za ta řidičsky nejzáživnější, bylo by ale chybou přistupovat s tímto předsudkem ke všem vozům ze země galského kohouta bez rozdílu. Stačí vzpomenout na Peugeot 205 GTi, předchozí generace Renaultu Clio RS či další vyhraněné modely a víte, že auto z Francie automaticky nemusí znamenat řidičskou nudu. Ale nejde jen o historii. Čerstvou novinkou na českém trhu je faceliftovaný Peugeot RCZ, jehož test nedávno ukázal, že jde stále o vůz, který udělá pomyšlení i těm nejnáročnějším z náročných. Nebylo tedy na místě předem zavrhovat ani nový Peugeot 208 GTi, jeho geny jej k neúspěchu automaticky neodsuzují.
Hlavní otázka byla vlastně docela snadná - je 208 GTi bratrem ostrého RCZ, nebo se drží spíše limitů 208, která se, pochopitelně, snaží více autem pro všechny i pro nikoho? Odpověď asi tušíte z nadpisu tohoto článku, zase tak jednoduchá ale není. Podrobněji vám realitu ostré dvěstěosmičky prozradí následující řádky, které odrážejí zkušenosti s vozem nabyté po ujetí asi dvou set ostřejších kilometrů v okolí francouzského Nice.
Úspěch původního GTi by ostrá 208 chtěla zopakovat
Jen jako třídvířko s 200 koňmi
Než se do toho pustíme, sluší se v krátkosti zrekapitulovat, s čím nejnovější GTi přichází na trh. Jde zatím a pravděpodobně i do budoucna výhradně o třídveřový hatchback, který ke známým liniím 208 přidává pár výrazných aerodynamických prvků, dvojitou koncovkou výfuku na zádi, efektní sedmnáctipalcová kola Carbone obouvající pneumatiky o rozměru 205/45 R17 a všudypřítomná loga GTi. Jak se takto vyvedený vůz jeví na pohled v reálném světě, si projdeme za chvíli, teď ještě pár slov k technice.
Nástupce věhlasné 205 GTi opustil původní atmosféricky plněné pohonné jednotky a přešel na přeplňovanou šestnáctistovku s výkonem rovných 200 koní. Pro úplnost se sluší dodat, že nejvyšší točivý moment, dostupný od 1 700 otáček za minutu, má hodnotu 275 newtonmetrů a sílu motoru posílá na přední kola výhradně šestistupňová, ručně řazená převodovka. Zde můžeme jen kvitovat, že Peugeot navzdory módní vlně dvouspojkových automatů, která přímo konkurenčnímu Cliu RS 2013 mnoho nepřidala, zůstává věrný klasice.
Novější francouzský hot hatch se lvem ve znaku je nakonec i díky tomu dostupnější, na českém trhu je už teď k mání od 510 tisíc Kč ve slušné výbavě. Pokud byste měli zálusk, věřte, že vaše nynější objednávka bude mít za následek dodání vozu ještě před prázdninami, kdy bychom na silnicích měli spatřit první vozy s českou registrací. Tolik povinné informace na úvod, pojďme nové GTi konečně „nakopnout”.
Design je v reálu „čistší”, posaz za volantem nebude pro každého
Nedá se říci, že by si Peugeot designem nové 208 utrhl ostudu, to spíše naopak. Víceméně jím zahodil přístup ke ztvárnění svých předchozích modelů a vsadil na přístup nový, velké tlamy i některých dalších specifik zbavený. Pokud někdo 208 něco vyčítá, pak jsou to designové kudrlinky, které zvláštnosti verze GTi spíše umocňují. V reálu ale francouzská novinka jako pouť na túře nevypadá.
Tedy alespoň ne v bílém provedení, ve němž jsem mohl vůz poprvé otestovat. Světlá barva stírá jinak viditelnější přechody mezi lakovanými a chromovanými prvky a auto staví spíše do pozice nenápadného rychlíka než křiklavého provokatéra. Lépe viditelných je naopak pár červených doplňků, znovu vlastních pouze gétéíčku (všimněte si nejen log a pár linek, ale třeba i brzdových třmenů), i ty lze ale označit za decentní. Bílému GTi bych vyčetl leda až příliš nevýrazný projev přídě, tady jsou designové jedinečnosti příliš zastřeny a těch pár rudých drobností nezvládá zaujmout tak, jako u jiných verzí už zmíněný kontrast laku s chrómem.
Uvnitř má ostré lvíče podobný nádech umírněné divokosti jako zvenčí. Základní architektura je totožná jako u jiných 208, dominantními prvky interiéru GTi jsou pak přední anatomická sedadla, sportovní volant, pedály a řadicí páka s hliníkovou hlavicí. Její tvar asi nikomu vadit nebude, otázkou zůstává, jak bude na zakončení řadicí páky mít vliv teplota -u předchůdce s označením RC jste v zimě museli řadit několik kilometrů v rukavicích, v létě pak řadičku obkládat ledem. Přesně naopak je tomu u malého volantu - jeho materiál je pro změnu příjemný na omak, divoké tvarování s vybraným spodkem a možná až příliš malým průměrem ale preciznímu ovládaní nesvědčí.
Z hlediska využitelnosti bude francouzská novinka sloužit ve většině případů jako dvoumístný vůz, vzadu se dá počítat s převozem jen dětí školou povinných (teoreticky 208 GTi pojme až tři). Přední dvě, relativně měkká sedadla s výraznými bočnicemi nabízí dostatek prostoru řidiči a spolujezdci i dostatečnou oporu při rychle projížděných serpentinách, v tomhle je novinka v pořádku. Za odvrácenou stranu téže mince lze považovat vyšší pozici za volantem, tohle už ke sporťáku moc nejde a zvláště pokud nepatříte k nejmenším, budete si muset zvykat.
Navíc je tu neduh v podobě nestandardní vzájemné pozice volantu a přístrojové desky, na palubní přístroje se díváte více přes volant než skrze něj. To je ale zkrátka dědictví civilního základu, které nemění na faktu, že vhodnou pozici za volantem, tedy z hlediska vzájemné polohy sedadla a ovládacích prvků, najdete během chvilky. Jen hledání informací za jízdy může být složitější, na rozmístění základních prvků uvnitř 208 v Peugeotu očividně sahat nechtěli.
Následující >1 / 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 5 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 7 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 8 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva