Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Opel Astra 2016: změna k lehčímu i lepšímu
2.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nová Astra je oproti své předchozí generaci o poznání lepší. I nadále má své chyby, její design i jízdní projev ale dokáže zapůsobit.
Přehled kapitol
Příchod nové generace Opelu Astra můžeme právem považovat za jeden z nejvýznamnějších automobilových debutů letošního roku. Novinka německé značky totiž míří do segmentu, který si každoročně z celkového evropského koláče ukousne 23 procent. Víceméně tedy můžeme říci, že každý čtvrtý prodaný vůz Starého kontinentu je rodinným (či firemním, chcete-li) kompaktem, přičemž celkově prim hraje Volkswagen Golf. Jeho registrací sice může a nemusí ublížit současná kauza Dieselgate, nicméně i kdyby se to stalo, dominance vozu je taková, že mu nikdo nesahá ani po pás.
V českých luzích a spol. to má Astra ještě o to komplikovanější, že bude muset svádět boje se Škodami Rapid a Octavia, s dopředu odhadnutelným výsledkem. I na mladoboleslavskou automobilku sice může mít výše zmíněný skandál nějaký ten dopad, v českém prostředí se ale bude limitně blížit nule - na emise se zde hledí ještě méně než kdekoli na západ od nás. Navíc problémy Volkswagenu si s českou značkou ani leckdo nebude spojovat.
Toliko ale zamyšlení na úvod, které nám ozřejmilo aktuální situaci na trhu, na který bude nová Astra vstupovat. Nyní se již budu věnovat samotnému vozu, přičemž na následujících řádcích se vynasnažím co nejvíce se vystříhat jakéhokoliv porovnávání se zmiňovaným Golfem, Rapidem či Octavií. Takové srovnání si necháme na jindy, neodpustím si ovšem porovnání s minulou generací německého hatchbacku, která pro mne byla do značné míry zklamáním.
Nebudu zbytečně chodit okolo horké kaše a rovnou uvedu, že již druhý den po převzetí klíčků novinářského vozu čtvrté generace začala haprovat obrazovka palubního menu, která během následujících hodin zcela zmizela a po zbytek testu již nenaskočila. Prakticky veškerá, byť mnohdy drobná, negativa v té chvíli začala získávat na velikosti, načež jsem ve chvíli, kdy došlo na výběr vlastního rodinného vozu, prohlásil, že „Opel Astra to tedy rozhodně nebude“. Povětšinou se však snažím nezatěžovat se předsudky, pročež jsem se na novou generaci více než těšil. Už jen kvůli designu, za nějž je zodpovědné centrum v Rüsselsheimu a které jsem měl tu čest loni navštívit. Zanechme tedy již zbytečných řečí a pojďme „testovat“.
Pohlednější tvary doprovází lepší aerodynamika
Hned v úvodu první kapitoly mi dovolte, abych své předchozí předsevzetí porušil a uvedl, že VW Golf mi především v porovnání s novým Opelem Astra přijde vlastně zoufale nudný. Ve Wolfsburgu dávno nemají revoluce na programu, jako je tomu u Renaultu, jehož Mégane je s každou novou generací diametrálně odlišný než ten předchozí. Pravda, prodeje naznačují, že správná strategie je ta německá a nikoliv ta francouzská, nicméně v tomto ohledu musím více než souhlasit se slovy šéfa Maserati a Alfy Romeo Haralda Westa, podle kterého je koupě německého vozu jako manželství, které vám po pěti deseti letech zevšední.
Astra na tom ale po důkladném okukování kupodivu není zas až tak odlišně, jak by se možná mohlo na první rychlý pohled zdát. Ano, máme tu kupříkladu zcela jiný koncový sloupek než u odcházející generace a čelní maska, jíž stál předobrazem koncept Monza, je rovněž odlišná. Nicméně když nám na prezentaci promítali jeden slide za druhým, bylo zjevné, že ani v Rüsselsheimu nehodlají příliš měnit již zažité tvary. Velmi podobné jsou zejména boční linie, což ale ve výsledku není až tak překvapivé. Přeci jen jde o hatchback, který má početnou základnu stálých zákazníků a té je třeba nabídnout, co očekává.
I přesto, že se novinka liší jen detaily, je takových celá řada, přičemž jsou navíc opravdu působivě sladěny do jednoho pohledného celku. Vše pak jen umocňuje změna venkovních dimenzí, kdy kupříkladu délka byla při 4,37 metrech oproti dosluhující generaci zkrácena o pět centimetrů. O 2,6 cm se následně snížila výška a zredukován byl o dva centimetry taktéž rozvor. Vůz tedy působí dynamičtějším dojmem, přičemž je zároveň také aerodynamičtější. Koeficient odporu vzduchu totiž poklesl na Cd 0,285, což sice není nejlepší hodnota v dané třídě (ano, Golf je lepší, pokud se na to ptáte), nicméně jakýkoliv posun v tomto ohledu lze logicky jen kvitovat.
Sluší se zároveň dodat, že nová Astra bude nejspíše jedním z mála vozů, u kterých nebudou problémem menší kola s pneumatikami s vyšším profilem. Pravda, v tomto ohledu zatím nemám osobní zkušenost, neboť testované vozy byly osazeny sedmnáctipalcovými či ještě o palec většími ráfky. Nicméně onen „dělený“ koncový sloupek opravdu nemalým způsobem redukuje vizuální zavalitost vozu v zadní části. Navíc hořejší boční linie nepropojuje čelní světlomety se zadními, ale vychází z předního blatníku. Ve výsledku byste tak skutečně mohli sáhnout po menších kolech, a tak umocnit komfort uvnitř pneumatikami s vyšším profilem.
Jak ovšem často říkám, vzhled je ryze subjektivní záležitostí, pročež to, čemu aplauduji, nemusí být ostatními shledáno za přitažlivé. A naopak kupříkladu ono možná až příliš komplikované víko zavazadlového prostoru, jehož poslední „zálom“ do zadního nárazníku mi přijde zbytečný a celek hyzdící, budete považovat za nadmíru estetický doplněk. Docela by mne přitom zajímalo, jak se budete stavět k ukrytým koncovkám výfuku, které skutečně postrádám. Bez nich mi totiž vůz připadá jako „producent sazí“, což je škatulka, do které bych jako majitel z osobního přesvědčení zapadnout nechtěl.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 3 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 10 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 11 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.01. 22:50 - jarka
- vyber motorky 11.01. 22:17 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.