Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Lexus NX 300h AWD: hybridem zeď neprorazí
14.10.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Nové kompaktní SUV japonské stáje vypadá jako velká stylovka. Pohon, který jeho jinak slušnou reputaci nezkazí, ale zatím k dispozici nemá.
Přehled kapitol
Trh crossoverů, konkrétněji kompaktních SUV, patří k nejrychleji rostoucím segmentům automobilového světa. Jen za posledních sedm let se v globálním měřítku poptávka po těchto modelech vyhoupla už na sedminásobek někdejší úrovně a byla by škoda tomu jen přihlížet, obzvláště když má do roku 2015 podle predikcí dosáhnou jejich prodej úrovně milionu vozů ročně. Myslím, že to je docela slušný dort, ze kterého navzdory velkém počtu jedlíků ještě zbude dost i na později příchozí účastníky hodování. Své o tom ví luxusní odnož Toyoty, které se až dosud v Evropě tohoto obžerství nezúčastňovala, a sice kvůli přesvědčení, že se obejde i bez svého jedlíka.
Rok 2014 je v tomto smyslu pro Lexus průlomovým. Do prodeje totiž posílá nový crossover NX, který se bude primárně snažit vyždímat z naznačeného potenciálu maximum a sekundárně přesvědčit své zákazníky o tom, že nemají navzdory ambiciózním cenám odkládat nákup „Japonce na konec“. Nevím, nakolik bude novinka úspěšná a nejsem si ani po prvních jízdách jistý, zda její tvůrci uchopili premiéru za správný konec, rozhodně vám ale můžu předně prozradit, že samotné auto fiaskem není.
Lexus nikdy nestavěl špatné kusy, málokdy ale věděl, komu je chce nabízet a tomu uzpůsobit jejich charakter. Ti, kteří uskutečnili nákup rivalů, zdůvodňovali volbu konkurenčního vozu zcela minimálním výběrem pohonných jednotek, popřípadě nešťastným sladěním jinak dobrých dílčích nabídek. A víte co, ani se jim nelze divit. Do Lexusu neskáče klientela středního proudu. Vezměme si jako příklad řadu GS. Zamítnete-li hybrid, který vám z nějakého důvodu nevoní, zamítnete tak automaticky vše, na čem Japonci u všech modelů staví. Nabídnou vám tedy jako útěchu GS 250. Jenomže ejhle. Ani s jinak dobrým atmosférickým motorem nemůže kvůli předlouhému šestikvaltu prokázat skutečné kvality, protože je citelně škrceno kdykoliv ho pobídnete k akci.
Dále tedy připadá v úvahu silnější motor verze GS 350, jenomže tentokrát jedině se čtyřkolkou, která je limitovaná maximální rychlostí 190 km/h kvůli přehřívajícímu se mezinápravovému diferenciálu. Zase vedle. U nejmenšího CT si zase nelze vybírat vůbec, a tak pominu-li poslední IS (dostupné jen ve dvou verzích, z nichž jedna je přinejmenším rozpačitá) zůstane jediným modelem, co může táhnout zákazníky na showroomy univerzální crossover RX. U toho je hybrid tak nějak akceptovatelný pro každého, kdo by při ještě velmi solidní dynamice nechtěl neustále tankovat. Proč jsem se rozhodl pro takový úvod? No protože si myslím, že s novým NX by se mohlo ledacos změnit. Třeba už tím, že jde o opět SUV, tentokrát se širší potenciální klientelou, na který láká nižší cena.
V tiskové zprávě se o NX hovoří jako o „nejlepším z prémiového vybavení do města“. Co si pod tím představit? Podle mého, že bude využíváno nejčastěji na cesty do práce a při rozvozu dětí, přičemž v nejhojnějším počtu za jeho volant usedne řidič z velkoměsta, který svůj život tráví i jinak než poleháváním na kanapi. Tímto způsobem zřejmě Lexus hodlá hájit zatím jediný, znovu hybridní pohon. Nelze se ale ubránit dojmu, že to s ním rozhodně nebude mít jednoduché. Mezi úhlavní nepřítele NX 300h totiž patří poměrně populární dvojice Audi Q5 a BMW X3 vybavená širokou škálou turbodieselů, na kterou našinec slyší.
Konec ale dohadům a věštění z křišťálové koule, přišel čas na skutky. Ptám se, zda a koho může novinka zaujmout ve skutečnosti? Volbou počtu poháněných náprav, novými technologiemi? To by samo o sobě nestačilo. Na úvod vám můžu prozradit, že jedním z největších pronákupních argumentů bude háv, do kterého Lexus nové NX ohákl.
Hvězda, která září jasně
Nevím, jak u vás, ale u mě dobré. Když se koukám na novinku pěkně zblízka, musím přiznat, že se mi vážně líbí. Na fotografiích vypadal vůz tak nějak roboticky, nepřirozeně, až podivně, což mě vedlo k závěru, že v reálu bude působit jako podivný japonský paskvil poskládaný ze stávajících modelů, který bude vesměs jen zmenšeným RX. Naprosto chybná úvaha. Lexus se překonal. NX je totiž ve skutečnosti opravdový predátor hodný respektu.
Jistě si pamatujete stejnojmenný film, v němž tvor z jiné planety přistál na zemi, aby si ulovil pár nebohých lidských tvorů. Podle mého názoru by právě takhle vypadalo jeho vysněné auto, kterým by tehdy jezdil po naší planetě. Tedy agresivně a zároveň naprosto jinak než vše ostatní, co na silnicích potkáváme. Muselo by být asi schopné na povel zneviditelnit, ale pleti, respektive obličeji predátora v masce by sedělo naprosto náramně v titanové barvě Sonic, kterou vidíte na přiložených fotografiích.
Skutečně. Lexus NX musí zaujmout už tím, jak vypadá. Je mohutný, ale zároveň stylově vytvarovaný, svalnatý i moderní. Trošku přehnané mi zpočátku přišly jen ty výrazné prolisy v předním nárazníku, avšak do chvíle, než jsem zjistil, že jsou zakončeny otvory pro vzduch proudící k brzdám. Ať už se vám líbí nebo ne, neodpářete fakt, že na sebe přitahuje tolik pozornosti okolí, jako kdyby byl magnetem na oči. A přitom výrazná vřetenovitá maska chladiče není u Lexusu velkým překvapením, nýbrž zcela typickým prvkem. Zaujmou však každopádně úzké LEDkové světlomety s propracovanou grafikou, pod nimiž jsou segmenty na denní svícení ve tvaru L sloužící samozřejmě znovu LEDkovým blikačům.
Po podobných ingrediencích značka sáhla už u sedanu IS, ale až tady dostaly skutečný smysl, jako by je Japonci od začátku chystali tomuto crossoveru. LED využil Lexus také pro potkávací světla a plusem je, že dokonce už v základní výbavě. V podobném duchu se nesou zadní světlomety, složené opět ze světelných diod, kterým kazí reputaci jen žárovky pro signalizaci směru odbočování. Tím hlavním, čím na sebe novinka strhává zájem okolí nejvíce jsou vyjma přídě svalnaté boční partie. A to ani nemusí přijít k řeči verze F Sport, která ještě přitlačila na pilu agresivnější mřížkou chladiče a dodatečnými chromovými dekory. Bonusem budiž nové laky karoserie, který nečítají jen šedou a černou, ale také zářivě modrou a červenou. Zajímavě působí také ztvárnění vnějších klik bez viditelného otvoru pro klíček.
Oproti většímu modelu RX se nováček mezi kompaktními SUV vyznačuje kabinou posunutou vpřed k přední nápravě, což z něho dělá spolu s nízkou siluetou jednoznačně opticky rychlejší a modernější vůz, který pro „wow-efekt“ nepotřebuje ani větší než 18palcová kola, ani pneumatiky s profilovým číslem limitně se blížícím k nule. Vystačí si také s relativně nízkým obsahem obnažených plastů. Ve skutečnosti navíc NX vypadá robustněji než by bylo možné očekávat od udávaných rozměrů. Jen pro představu - je stejně dlouhé jako Q5 a o centimetr nižší než X3 z Mnichova. Výrazně za nimi ovšem zaostává rozvorem náprav, který s hodnotou 2,66 metru patří k nejmenším v segmentu. Že by to však mělo mít negativní vliv na prostor v kabině se vůbec nezdá. Pojďte se přesvědčit sami...
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch