Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Kia Sorento 2012 2,2 CRDi: rekonstrukce v praxi
14.10.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Facelift je obvykle spojován s kosmetickými retušemi, skutečně hloubková revize Sorenta však ke škodě Kie moc vidět není.
Přehled kapitol
Dva deriváty klasických testů s přídomky „první” a „rychlý” jsme na těchto stránkách zavedli z prostého důvodu. Ne vždycky je možné nebo úplně nutné se novému vozu věnovat tak podrobně, jak se dá. Někdy zkoušíme pouze novou motorizaci, převodovku či karoserii s jiným počtem dveří, jindy úplně žhavou novinku, se kterou si můžeme sjet jen krátce a poznat leda to nejpodstatnější.
Ani v případě nového Sorenta zatím nebylo možné strávit za volantem dost času v různých jízdních režimech, aby bylo možné vysledovat všechny změny chování, spotřebu paliva, dojmy z různých úhlů pohledu a další nezbytnosti, které by daly na klasický test. V rámci domácích prezentací automobilových novinek je zkrátka prostoru obvykle velmi málo - však obvykle je pro všechny připraveno jedno auto a za vámi přešlapuje nervózní zástup kolegů z jiných médií.
Ochudit vás o první dojmy z modernizované Kie Sorento jsem ale ani v takto bojových podmínkách nechtěl, takže jsem z tiskové konference utekl se záměrem představit vám alespoň něco než nic. Také pro výše zmíněné ale v následujícím textu nehledejte všechny informace a detaily, které by vás za jiných okolností asi zajímaly. Na více než pouhé první dojmy to ale snad dá.
Než se pustím do popisu pocitů, jenž ve mě Sorento zanechalo a které jsou v konečném důsledku pro většinu z nás mnohem důležitější než suchá čísla a pouhá fakta, rád bych nejdříve rozpletl klubíčko nejasnosti kolem tvrzení Korejců o tom, že nejde ani tak o facelift jako spíše o nový vůz. Je totiž libým zvykem automobilek tvrdit to o každém voze s vyměněným nárazníkem nebo světly.
Téměř nová platforma
Pochybnosti o takzvaném „novém Sorentu“ určitě nerozptýlí jeho vzhled. Světla a nárazníky opravdu jiné jsou, auto tak ale nevypadá. Pokud vám jedno neparkuje v garáži nebo nemáte možnost přímého srovnání, je to prostě Kia jako ta předchozí. Možná jen zadní světla tvarově odskočila od těch původních natolik, aby vám dala jistotu, že máte přes sebou vůz po faceliftu.
Interiér je naopak přestavěn docela zásadně. Pojetím se od předchůdce příliš nevzdálil, materiály a zpracování však jako v o generaci lepším autě skutečně působí. I na dotek evidentně tvrdé panely byly potažené hebkou jakoby pogumovanou vrstvou, kamkoli se podíváte, najdete geometricky přesné lícování a kompletně přepracována byla palubní deska s analogovým nicméně digitálně zobrazovaným tachometrem i středová konzole. Netvrdím, že je uživatelsky lepší nebo horší, ale kdo má raději samostatně oddělené panely klimatizace a audiosystému než souvislý sloupec tlačítek a přepínačů, mohlo by se mu modernizované Sorento líbit.
Dobře, snaha Korejců byla evidentně větší než obvyklá, ale pár jinak vylisovaných plastových panelů nový vůz ještě nedělá. Proč tedy tolik sebevědomí? Odpověď je ukryta ve skutečně novém Hyundai Santa Fe. Ačkoli obě sesterské značky vyrábí své geneticky spřízněné crossovery ve vlastních továrnách (výjimkou je pouze spojený severoamerický podnik ve West Pointu), pro koncern bylo jednodušší a levnější vzít platformu Sorenta z roku 2009, vylepšit ji a zavést současně pro novou generaci Santa Fe i facelitfovanou Kiu.
Mechanicky stejné, s papírově nižší spotřebou
Rekonstruovaná karoserie má proto o osmnáct procent vyšší torzní tuhost použitím do kostry integrované rozpěry předního zavěšení McPherson a dodatečným navařením výztuh v různých částech vozu, včetně jakéhosi zjednodušeného pseudo-žebřinového rámu připojeného k podlaze. Původní pomocné rámy náprav připomínající čtverce nahradily nosné konstrukce ve tvaru písmena H a jiné jsou také silentbloky, tlumiče, pružiny i stabilizátory.
Aby toho nebylo málo, přední kapota byla kvůli novým předpisům na ochranu chodců dovybavena pyrotechnickými patronami a je tudíž vystřelovací a konstruktérům se podařilo redukovat aerodynamický odpor karoserie Cx z 0,38 na 0,34.
Jak moc nebo málo se vylepšené obtékání vzduchu kolem karoserie podepsalo pod zlepšení průměrné spotřeby, Kia neuvádí, každopádně i bez nějakých zásadních změn na pohonném ústrojí se to podařilo u všech motorizací. Tabulková úspora se pohybuje od 0,1 do 0,8 litru, nejvýrazněji pak u dieselových čtyřválců, a když už jsme u nich, naftovým základem se nově stal dvoulitr CRDi o výkonu 150 koní při 4 000 ot./min a nejvyšším točivým momentem 382 newtonmetrov od 1 800 do 2 500 ot./min. K mání bude výlučně se šestistupňovým manuálem a tato kombinace (se systémem 4x4) stačí na maximálních 187 km/h, čas akcelerace na stovku za 10,8 sekundy a průměrnou spotřebu 6,1 l/100 km. Momentální akční cena verze 4x2 Active začíná na 690 tisících Kč, na čtyřkolku potřebujete o 50 tisíc navíc. Ostatně, kompletní ceník už jsme vám představili.
K dieselovému základu ani benzínové dva čtyřce nebyla šance se dostat, jediným přítomným Sorentem byla varianta 2,2 CRDi 4x4 o výkonu 197 koní, točivém momentu 436 newtonmetrů a se šestistupňovým automatem. Tak se na něj podívejme konkrétněji.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před hodinou - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 3 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 4 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 10:38 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus