Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Kia Cee'd GT a Pro_Cee'd GT: nejlepší Kia všech dob
27.6.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Není bez chyb, přesto je ráznou odpovědí na otázku, co si u Kie koupit, když vám její dosavadní nabídka přišla být příliš obyčejná.
Přehled kapitol
Tip: Přečtěte si rovněž náš srovnávací test Pro_Ceedu GT se Seatem Leon SC.
Že je nová Kia Cee'd skvělým autem, vím už od loňska. Ačkoli po předchozí generaci měla na čem stavět, je to teprve její druhé vydání, které se může hrdě srovnávat ne s tím, co je v daném segmentu dobré, ale co je v něm nejlepší. Pravda, za poslední rok přišla řada nových konkurentů, kteří korejského semenáče dokáží v určitých ohledech překonat, v poměru výkonu a ceny je ale podle mě i dnes jedním z nejlepších „obyčejných” kompaktů, které si můžete koupit.
Přesto bych si Cee'd nekoupil. Proč? Protože jeho nabídka se svým charakterem doposud soustřeďovala na kousání do toho největšího koláče na trhu. Chcete-li dobré auto a netoužíte po výkonu, u Kie uspějete. Cee'd se dokáže hrdě poprat i o zákazníky modelů s přiměřeným výkonem, když zejména ve svých provedení 1,6 GDI a 1,6 CRDi přinejmenším neuráží. Ale co když chcete více, co když se vám auto líbí zvenčí, uvnitř i jízdním projevem, ale nemáte problém si cestu přes Evropu zkrátit dálniční dvoustovkou? A nebo se chcete páteční kolonou na okreskách prosmýknout s rychlostí Jackieho Chana poskakujícího mezi prádelními šňůrami? Pak jste prostě u Kie měli smůlu, podobné dynamické nároky Korejci nechávali ladem a zákazníky takových aut s úsměvem posílali ke konkurenci.
Musím říci, že právě z tohoto důvodu i mně osobně nabídka Cee'du dosud obcházela a nebyl jsem sám. Snad ani nespočítám, kolik mi od vás za poslední rok přišlo e-mailů ve stylu: „Ten Cee'd bych si koupil, ale chtělo by to trochu více výkonu.” Byly jich minimálně desítky. Tuhle situaci musela registrovat i samotná Kia, neboť se necelý rok po příchodu nové generace „Céčka” rozhodla krom velkého koláče zakousnout také do jednoho z menších vdolků okolo. Představila Cee'd GT s dosud nevídanou silou - 204 koní z přeplňované přímovstřikové šestnáctistovky.
Leckdo se zaradoval, v sobě samém jsem ale vysoká očekávání mírnil. Udělat dobré auto „pro každého” se 130 nebo 140 koňmi je jedna věc (neříkám, že jednoduchá), udělat ale dobré auto s 200 koňmi, které má oslovit pár procent zákazníků na trhu, je něco úplně jiného. Musí mít odlišný charakter, musí zvládat podstatně větší výkon, je to zkrátka úplně jiné auto a nejednou v minulosti se stalo, že pouhá snaha postavit výkonný model na základech jinak povedeného standardu skončila fiaskem. A přiznám se na rovinu - bál jsem se, že Kie se s prakticky nulovými zkušenostmi na tomto poli něco takového může snadno „podařit”.
Jak jste zřejmě pochopili už z nadpisu, Korejcům se nic takového nepovedlo. Cee'd GT je s třemi i pěti dveřmi velmi dobrý, smysl dávající a přitom hodně emotivní vůz. Na následujících řádcích se vám pokusím popsat, proč jej takto vnímám.
Drama se koná
Jak se vám zamlouvá design nového Cee'du, víte už asi nejlépe sami. Myslím, že jej budete povětšinou vnímat jako sympatický, ale ať už si o něm myslíte cokoli, těžko jej označíte za dramatický. Třídvéřová verze s intenzivněji stoupající spodní hranou bočních oken a v návaznosti na to výrazněji tvarovanou zádí je zajímavější, ani při kontaktu s ní se ale žádné drama nekoná.
Jenže varianta GT hraje docela jinou píseň a pokud zvolíte v tomto smyslu vhodnější základ (tedy třídvéřový Pro_Cee'd), drama se konat začne. Na autě se toho vlastně zase tak moc nezměnilo, stačilo ale vyměnit nárazníky agresivněji pojaté, doplnit je vepředu svérázně řešenými světly pro denní svícení a vzadu podobně zvláštními výkusy pro zadní mlhovky a „couvačky”. K tomu celý vůz trochu snížit, dopřát mu 18" kola, pár dalších detailů jako střešní spojler či přifouknuté vnější prahy a máte před sebou úplně jinak působící stroj. Zvláště v červené barvě budilo auto i na německých a rakouských silnicích plných nových a často zajímavých aut hodně pozornosti a vlastně se ani nedivím - Pro_Cee'd GT je skutečně k nepřehlédnutí a zkoumavé pohledy kolemjdoucích přitahuje skoro tak moc jako Justin Bobr (nebo tak nějak).
Tuhle vlastnost třídvéřového „gétéčka” neprezentuji jako nějaký poklad, jakkoli nepochybuji o tom, že ji řada potenciálních zákazníků bude vnímat pozitivně. Jen ji konstatuji. Pokud chcete být nápadní méně, můžete zvolit citelně decentnější pětidvířko v některé z méně křiklavých barev, třeba... v bílé. Ani tomu sice nechybí ony výrazné nárazníky, prahy nebo kola a hlavně přídí s rudou linkou podtrhující touhu dostat se na kobylku Golfu GTI si dokáže získat pozornost i respekt. Přesto je celkový dojem ze vzhledu vozu o poznání mírnější a mám zato, že by mohl být blízký i těm, kteří podobně koncipované auto chtějí, být kvůli němu na očích ale nutně nepotřebují.
Mám předem pochopení pro všechny, kteří označí design GT za příliš pouťový, minimálně některé detaily jako dvě koncovky výfuků u vozu s čtyřválcovou malorážkou pod kapotou si Kia po mém soudu mohla odpustit. Nepochybuji ale o tom, že automobilka chtěla primárně stvořit auto, které bude dělat pořádnou show a pro ty, kterým perník, střelba do špejlí ani centrifuga-galaxie mnoho neříkají, udělala také pětidvéřové provedení s umírněnějším vzhledem. Hledíc na přiostřený Cee'd touto optikou mám pocit, že uspěla, názor si ale udělejte sami. Zdokumentovat všemožná zákoutí vozu jsme se s pomocí fotek pokusili, jak to jen šlo.
Kvalitní interiér s pár podivnostmi
Ani interiér standardního Cee'du není něčím, nad čím byste měli ohrnovat nos, GT je ale verze pro náročnější, a tak pochopitelně musí nabídnout ještě více. Zvládá to? Myslím, že ano, vnitřek na vás po usednutí dokáže dýchnout vizuálně zajímavějším pojetím, kvalitnějšími materiály i řadou ryze funkčních vylepšení.
Vzhledové „serepetičky” se rekrutují hlavně z řad obložení palubní desky či výplní dveří plastem hrajícím si na piáno či plastem hrajícím si na chrom. I když je to falešné, špatný dojem to nedělá, podobně jako další takové drobnosti typu log verze GT na volantu, kobercích či vnitřních prazích. Neměl jsem po ruce standardní Cee'd, abych mohl porovnat, jestli se nezměnily některé materiály jinak architektonicky stejných prvků, ale skoro bych řekl, že ano - pocit z kvality vnitřku je opravdu citelně lepší.
Starají se o něj nakonec i novinky, které více cítíte než vidíte. A teď nemluvím o vůni, ale pocitu z jejich fungování. Tím nejzajímavějším uvnitř jsou sedadla od Recara, která jsou přesně taková, jaká bych u auta tohoto typu očekával - relativně rozměrná a pohodlná, zároveň ale výrazně tvarovaná a tedy dostatečnou oporu skýtající. Sedí se bohužel trochu výše, než by se muselo - nepoužil bych slovo vysoko, minimální výška sedáku je spíše „normální”, jenže autu s jistými sportovními ambicemi by neuškodilo, kdyby se za volantem bylo možné sesunout i o něco níže.
Velmi dobrý dojem dělá nový volant s tenčím věncem, kulatým tvarem a přiměřeným průměrem. Nášlapy pedálů z hliníku jsou v pořádku, ale brzda a plyn by mohly být blíže u sebe - pracovat s oběma najednou může být pro jedince s menšími chodidly složitější a i já jsem musel volit trochu nestandardní pozici pravé nohy, abych s autem mohl pracovat, jak je třeba. Menší modifikace se pak dočkala i řadička, ke které nemám výhrad, samotné řazení probereme později.
Má interiér nějaké neduhy? Nevím, jestli to nazvat přímo neduhy, ale podivnosti to jsou. Nezmínil jsem zatím fakt, že na rozdíl od standardního Cee'du tvoří u GT prostřední ukazatel přístrojové desky čistě LCD-displej. Grafické řešení dvou přepínatelných ukazatelů tachometru, kdy jeden zobrazuje i pár údajů navíc (prohlédněte si fotky) s palubním počítačem uprostřed je fungující řešení, úplně jsem ale nepochopil, proč toto hypermoderní rozhraní okupují ohromný ukazatel palivoměru vpravo a klasický otáčkoměr vlevo. I tahle kombinace sice funguje, působí ale dojmem, jako byste k létajícímu kolu Jana Tleskače přivázali navigační systém z Boeingu Dreamliner. Prostě to k sobě nějak nepasuje.
Podobně zvláštně pak působí malý displej vzor mikrovlnná trouba na vrchní části palubní desky. Před sebou máte LCD přístrojovku s neomezenými možnostmi, po pravé straně palubní systém s neomezenými možnostmi a nad tím primitivní displejíček zobrazující čas, teplotu, kdo je v autě připoután či kdo má otevřené dveře a dál... dál nic. Všechny tyto údaje (snad krom toho připoutání, ale i to může svítit kdekoli jinde, nebo taky nikde) jsou přitom souběžně k dispozici přes jiná rozhraní. Chápu, že každá verze nemusí mít dva další displeje, ale když už se Kia tak snaží, tenhle třetí mohla u vybavených verzí vypustit - je k ničemu a dojem z vnitřku akorát poškozuje.
Co prostor? Vepředu, navzdory zmíněné vyšší pozici sedadla, žádný problém v jakémkoli směru ani pro člověka s dvěma metry na výšku, vzadu se situace pochopitelně liší podle typu karoserie. Pro_Cee'd je takové kupé 2+2, i když místa vzadu není na třídvířko úplně málo. Děti projdou, menší postavy také, jen cestu v plném obsazení standardně vzrostlých dospělých bych nedoporučoval. Standardní Cee'd je i jako GT plnohodnotným kompaktem pro čtyři dospělé, tady není co řešit.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024 - Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
25.11.2024 - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
25.11.2024 - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch