Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Jaguar XE 2015: volba fajnšmekrů svět aut nezmění
18.7.2015 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
(+ video) XE je mezi sedany střední třídy zásadní novinkou. Je hezký a exceluje podvozkem, zavedené pořádky ale téměř jistě nenaruší.
Přehled kapitol
Není to tak dlouho, co ve střední třídě panovala celkem jasně daná pravidla a z hlediska řidičsky zajímavých aut nebylo co řešit. Na špičce sedělo BMW s Alfou a Fordem a za nimi se snažil zbytek světa. Mnichované měli řidičsky zajímavou a ne příliš praktickou E46, za Alfu bodovala podobně střižená 156 a třetí generace Mondea byla na vrcholu možností. Dnes je to jinak. Alfa téměř nic nevyrábí a zpět do střední třídy se teprve chystá, BMW dělá všechno možné, jen ne opravdového pokračovatele E46 a došlo tak daleko, že svou historicky tradiční klientelu pustilo k vodě. A současné Mondeo? To má se zmiňovaným předchůdcem společné jen jméno.
I proto vyvolala zpráva o návratu Jaguaru do vod středně velkých sedanů tolik zájmu. Sice si ještě všichni pamatovali neúspěch X-Typu, ale současně bylo nutno vzít do úvahy charakter aktuálně vyráběných modelů s kočkou na přídi. XF ani F-Type nejsou perfektní, ale jízdně byly a stále jsou velmi zajímavé. K tomu si připočtěte jistou exkluzivitu, Jaguar opravdu nepotkáte na každém rohu, přitažlivý design a aureolu osmiválcových variant. Malý sedan z Coventry tak měl o pozornost vystaráno mnohem dříve, než se loni v Ženevě ukázal světu.
Ani poté se z hledáčku neztratil. Publikované informace totiž slibovaly mnoho a naděje entuziastů na příchod opravdu řidičského auta začaly růst. Však kdo z jeho konkurentů se může pochlubit třeba předními koly zavěšenými na dvojitých ramenech? Otázkou ovšem bylo, jak se v Jaguaru rozhodli tuto techniku naladit. Nebude to zase jen další na pohodlí zaměřený tupoun? Není, jeho podvozek je z hlediska jízdních vlastností v tuto chvíli to nejlepší, co si můžete koupit. A nejen za něj získává XE kladné body.
Nenápadný jako dobře šitý oblek
První z jednoznačně kladně bodovaných aspektů je vzhled. Při mezinárodní premiéře XE se sice ozvaly hlasy, že jde jen o zmenšené XF, ale lze to Jaguaru vůbec vyčítat? Takový je obecný trend, není třeba chodit daleko a stačí si srovnat třídy C a S popř. nabídku Audi. Navíc XF se rozhodně nedá považovat za škaredé auto. Občas mu bývá vyčítána nenápaditost, jenže tento styl se velmi hodí k renomé Jaguaru jako značky historicky patřící mezi automobilovou aristokracii.
Také XE do ní zapadá. Jeho design se drží jednoduchých linií a marně na něm budete hledat zbytečné záhyby, prolisy či linky. Vše je pojato nekomplikovaně a přitom velmi elegantně. Karoserie ale nevypadá unyle, naopak, celkový dojem je spíše jako u svalů zakrytých dobře padnoucím oblekem. Jde jen o náznaky, přesto jsou dobře vytušitelné a vnímáte je na první pohled. Musíte se ale soustředit a chvíli hledat, co prozrazuje tu dobře zakamuflovanou muskulaturu.
Nejpohlednější je XE z profilu. Na dlouhou kapotu daleko za předními koly navazuje velmi skloněné přední okno, které jedinou plynulou křivkou přejde přes střechu a zadní okno do krátkého víka kufru zakončeného zvýrazněnou odtrhovou hranou. Skoro jakoby se jednalo spíše o „čtyřdveřové kupé” než klasický sedan. Škoda jen, že evropské předpisy nutí výrobce do vyklenutých kapot s prodlouženými převisy. O co lépe by (nejen) XE vypadalo, kdyby nemuselo mít bublinu nad motorem a masku půl metru před samotným chladičem. Stačí se podívat na dříve zmíněné BMW 3 E46. Přední převis jako by ani neexistoval a „objem auta” nad předními podběhy je ve srovnání s dnešním standardem poloviční.
Pokud se na XE podíváte šikmo zepředu, můžete si všimnout decentní linie, která zvýrazňuje horní okraj pontonu karoserie. Začíná na předním nárazníku, obloukem přechází okolo světla, aby pak nad klikami došla až k horní hraně víka kufru. Vytváří předěl mezi širokou základnou sedanu a subtilně působící nástavbou podobající se kupé.
Designu přídě dominuje maska a subtilními, jakoby přimhouřenými světlomety. Nárazník je ve standardní verzi prost jakýchkoliv ozdob. Ani na zádi nenaleznete dnes tak obvyklé falešné koncovky výfuků, efektní prolisy či nějaký falešný chrom. Hlavní dojem vytváří její celkové ztvárnění, ne zmíněné ozdoby. Jen světla snad mohla být menší, popřípadě členitější.
Pokud by se vám ale XE zdálo být až příliš decentní, je možno dovybavit jej paketem R-Sport. Ten zahrnuje ostřeji tvarovaný přední nárazník, prahové nástavce, spojler na víku kufru a matně chromované boční průduchy a v podstatě je shodný s paketem S, kterým je standardně vybavena třílitrová verze. Ale ani s ním nelze v XE vidět nějakého rváče, spíše je to jako když agent 007 nahradí klasický dvouřadý oblek za sportovní sako. Stále je elegánem, jen se mu v něm snáze rozdávají rány.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před 9 hodinami - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
před 6 hodinami - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
před 8 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před 9 hodinami - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
před 10 hodinami - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva