Home > Rubriky a sekce > Testy aut, Jízdní dojmy a další testy > Článek
První test Ford Focus RS: troufne si na čtyřkolky?
30.3.2009 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
Když s novým Fordem Focus RS vjedete do zatáčky, bude vám připadat, jakoby tohle auto zaťalo dráp do jejího středu a maso se kolem něj otočí na neviditelném laně. Jeho trakce a stabilita totiž doslova bere dech a mezi ostrými hatchbacky stanovuje zcela nová měřítka. Vážně! Horkou novinku Fordu jsme poprvé vyzkoušeli na jihu Francie.
Tip na úvod: Plný test Fordu Focus RS vč. srovnání s konkurencí najdete zde.
Na Ford Focus RS druhé generace se čekalo poměrně dlouho. Po celou dobu se spekulovalo, zda bude mít pohon předních, nebo všech kol, či jestli zůstane tak výjimečným autem, jako jeho první verze, která dokázala okouzlit nevídanou nekompromisností a agresivitou. Už je vše jasné. Koncepce zůstala zachována, nekompromisnost nikoliv. Naštěstí ale není, proč se lekat.
Silnice nad Nice a speciálně Col de Vence jsou známé svou náročností na kvalitu podvozku. Kombinace různých druhů zatáček s rozmanitými povrchy, do nichž je už z dálky vidět, důkladně prověří ladění každého vozu. Focus na tomto suchém povrchu doslova exceloval. Vynikal především prvotřídní trakcí předních kol, a to hlavně v nájezdech do zatáček. Nedotáčivost je pro něj doslova neznámým pojmem.
Velmi dobrou zprávou je, že aktuálně dostupná adheze přední nápravy se velmi snadno odhaduje a umožňuje zcela plynule, po intenzivním brzdění, přejít do zatáčení. Následná akcelerace ze zatáčky je zajímavější zkušeností, než by se mohlo podle spojení „přední pohon - 300 koní“ zdát. Šlápnete na plyn, chvíli počkáte, než se velké turbo roztočí, a Focus RS vyjíždí ze zatáčky přesně v tom směru, který ukazuje volant. Je nádherně cítit, jak právě v tom okamžiku zapracuje samosvorný diferenciál a „sepne“ obě kola. Toto spojení je méně agresivní, než si jej pamatuji z předchozí generace, a nový Focus proto méně „tahá“ za volant.
Právě vzhledem k výkonu motoru je malé přenášení hnacích momentů do řízení výsledkem zcela přepracované přední nápravy. Ta využívá novátorského řešení, které je založeno na zavěšení typu McPherson. Původně otočná pružící a tlumící jednotka je ve Focusu umístěná pevně a spojená se spodním příčným ramenem. Zatáčení kol má na starosti rozvětvená těhlice. Tímto řešením bylo dosaženo přiblížení skutečné osy kola a osy řízení, které zajišťuje minimální změny odklonu kol v celém rozsahu propružení, a tím i lepší trakci v různých jízdních situacích.
Charakterem se toto řešení, které používá například také Renault u svých modelů Sport (Clio a Mégane), podobá dvojitým příčným ramenům, je ale levnější, a nebylo kvůli němu potřeba dělat žádné strukturální změny do karoserie. Na suchém povrchu doslova fantastický podvozek není nijak nepříjemně odpružen. Ba právě naopak. I na rozbitých silnicích nabízí dostatek kontaktu s povrchem silnice. Odskakování nebo neklid v zatáčce je neznámou vlastností. Díky tomu Focus RS není ani při běžné jízdě jakkoliv nepříjemně tvrdý, a lze jej proto bez potíží používat i k běžnému ježdění v každodenním provozu. To rozhodně o předchozí generaci říci nešlo.
Motor po technické stránce vychází z pětiválce Focusu ST a potažmo i Volva S40 T5. Byl ale důkladně přepracován a to nejen tím, že dostal větší turbodmychadlo. Zcela jiné jsou písty, ojnice, rozvodový mechanizmus a samozřejmě i mezichladič, sání i výfuk. Možná namítnete, že třísetkoňový pětiválec 2,5 litru mělo před šesti lety také Volvo S60 R, můžeme vás uklidnit, motor Focusu RS nejenže je zcela odlišnou modifikací, ale především se jinak chová. Jeho projev je poměrně agresivní. Značný nárůst výkonu ale přichází už kolem 2 500 otáček, a tak je do 6 000 ot., kdy pocitově uvadá, dostatek otáček k jízdnímu potěšení. Při využití nejvrchnějšího spektra otáček pomalejší reakce na pohyby plynového pedálu tolik nevadí, a navíc si na to lze zvyknout. Výkon tří stovek koní, ale spíše nadstandardní točivý moment dokáží navodit opravdu hodně emocí.
Ford Focus RS ukázal, že je zcela výjimečným vozem segmentu sportovně zaměřených vozů nižší střední třídy. Když má pod svými koly suchou vozovku, dokáže podle nás předstihnout nejen všechny konkurenty s pohonem předních kol, ale obávat se jej musí také - ještě před několika lety nedotknutelné - duo STI a Evo...
Technické údaje
Motor
Přeplňovaný zážehový pětiválec. Rozvod 2x OHC.
Zdvihový objem 2522 cm3
Největší výkon 224 kW (305 k) při 6500 1/min
Největší točivý moment 440 N.m při 2300-4500 1/min
Přenos výkonu: Šestistupňová přímo řazená převodovka. Pohon předních kol, samosvorný diferenciál Quaife.
Rozměry
Délka: 4402 mm
Šířka: 1842 mm
Výška: 1497 mm
Rozvor: 2640 mm
Provozní hmotnost: 1468 kg
Objem palivové nádrže: 62 l
Objem zavazadlového prostoru: 0,385 m3
Výkony
Největší rychlost 263 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,9 s
Kombinovaná spotřeba paliva 9,4 l/100 km
Karoserie: Třídveřový pětimístný hatchback.
Cena: zatím nebyla stanovena (očekává se pod 1 milion Kč)
Hodnocení
Klady
+ trakce a jízdní vlastnosti
+ ochota k zatáčení
+ zátah motoru ve vysokých otáčkách
+ tvar sedadel
+ při běžné jízdě překvapivě pohodlný
Zápory
- sedadla bez výškového nastavování
- méně citlivé brzdy
- turboefekt
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU
včera - K mání je symbol mrtvé éry, poslední výkonná luxusní limuzína s motorem V8 a manuálem. Vznikla jen v 96 kusech
včera - Nadějný výrobce elektroaut je na hraně krachu. Zastavil veškeré aktivity, zaměstnance poslal na „povinné neplacené volno“
včera - Absurdita dění kolem Tesly nezná mezí, ve Švédsku jí odmítají připojit k síti už 100 nově postavených Superchargerů
včera - Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva