Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test BMW 3 GT F34: grande compromesso
28.3.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
BMW tomuto autu říká gran turismo, měl by to tedy být velký cesťák. Jde ale spíše o velký kompromis mezi několika vozy rozličných tříd.
Přehled kapitol
Zdá se být skoro k nevíře, že ještě před patnácti léty čítala nabídka BMW pouhé tři modely - řady 3, 5 a 7. Ani odvozených provedení nebylo mnoho, jen trojku jste si mohli pořídit také jako kupé, kabriolet a kombi, u pětky už to byl jen kombík a sedmička? Ta si musela vystačit s klasicky střiženým sedanem. Nešlo přitom o nějaký výjimečný, nárazový stav, výjimkou byly spíše pokusy o rozšíření portfolia jinými směry - vzpomenout můžeme sporťák M1, cesťák řady 8 nebo sportovně-cestovní kupé řady 6 první generace. Takových aut ale Mnichov nabídl jednotky za několik dekád, jinak se držel původní šifry.
První náznak změny přišel na konci devadesátých let s SUV jménem X5 a o nějakých 5 let později se pytel začal trhat docela. Kolik dnes nabízí BMW modelů ani nechci počítat, pokud ale vezmeme v úvahu i koncernové levobočky jako Mini nebo Rolls-Royce, pak sahají od městských prdítek až po ty nejluxusnější limuzíny vůbec. Nechybí kupé, kabriolety, kombíky, hatchbacky, SUV... Mohlo by se zdát, že cesta BMW k masové značce s prémiovým nádechem je završena, jenže není. Mnichov chce obsadit snad všechny myslitelné třídy a ani to mu nestačí - dosud neexistující si vymýšlí sám.
Příkladem takového výmyslu může být BMW 5 GT. Nepříliš úspěšný model na trhu ztrácí hlavně kvůli svému neatraktivnímu designu, jinak ale určitý smysl dává. Ona to vlastně ani není pětka, je to spíše jakési sedmičkové liftbacko-kombi, a tak lze vzhledem k přetrvávající konzervativní nabídce řady 7 pochopit nejen jeho jméno, ale i existenci. Je to skutečně velmi komfortní, prostorný a praktický stroj, jehož nabídka se nepřekrývá s žádným dosavadním modelem řad 5 ani 7. Mně neoslovuje a ještě méně se mi zamlouvá vizuálně, ale chápu jej.
Který bystroočko ovšem uzřel v nabídce řady 3, modelu tradičně nejlépe zásobenému rozličnými karosářskými verzemi, prostor pro verzi GT, mi není úplně jasné. Je tu sedan coby velmi dobré GT, je tu kombi coby (konečně, nebo spíše poprvé...) velmi praktický vůz s pozoruhodně kvalitním jízdním projevem. Je tu i kupé (dosud řady 3, brzy řady 4) coby stylový cesťák a brzy se dočkáme i nového kabrioletu pro parádníky. A kdo chce víc, může pořád sáhnout po pětkovém sedanu nebo kombi, ještě lepším nebo ještě praktičtějším cestovním voze. Kam v tom všem s menším autem s velkým zavazadelníkem, větším prostorem na zadních sedadlech a znovu podivným vzhledem?
To byla má otázka před prvním testem, pro kterou jsem si kreslil dva možné scénáře odpovědí. Buď BMW sáhlo po stejném receptu jako u 5 GT a je to něco jako přetvařující se pětka (jenže to nedává smysl, protože nabídka pětky není svázána konvencemi řady 7), nebo zkrátka udělalo trojkový liftback. To by jistý smysl dávalo, jenže takovému scénáři nenahrávaly už proporce auta - má větší rozvor, je delší, vyšší, sedí se výše... Takhle jen sedan s jinou zádí charakterizován být nemůže.
Takže co je tohle auto ksakru zač? Přesně to jsem se pokusil zjistit při prvních stovkách ujetých kilometrů.
Sumec s párem žaber
Jsou auta, u kterých je možné jejich vzhled přejít mlčky, BMW 3 GT mezi ně ale určitě nepatří. Je to nesporně jeden z těch vozů, který bude rozdělovat publikum na ty, kteří jej nenávidí, a na ty zbývající. Kam se po živém kontaktu s ním řadím já?
Je to trochu vychytralé, ale k designu vozu mám vcelku neutrální postoj. Podle krátkého průzkumu mezi kolegy z několika zemí sice negativní emoce jasně vládnou, mě ale 3 GT vážně neodpuzuje. BMW už nás bohužel naučilo, že umí udělat i hodně ošklivá auta a nové 3 GT jím po mém soudu není. Jakkoli jde o pořádný kus železa, nevypadá na rozdíl od pětkového GT otyle - jen lehce zvýšená příď standardní trojky mu i sluší a přifouklá záď nepřekročila mez, za kterou by vypadala jako krosna na zádech předškoláka. Nevyvážený profil je zvláštní a z mého pohledu daleko nejméně atraktivní, jinak se ale na auto vydržím dívat.
Z některých designových řešení je navíc patrné, že se autoři vozu snažili, aby vypadal lépe než pětkové GT. Jsou to mnohdy samoúčelné prvky - třeba výsuvný spojler na víku zavazadelníku je funkčně zjevně k ničemu (ale pozor, jde manuálně vysouvat tlačítkem ve dveřích, tím zaručeně oslníte i při stání v kolonách), přece jen těžší, jednolitou záď ale činí opticky lehčí. Trochu menší pochopení nacházím pro sumčí vousy na předním nárazníku a menší žábry po boku - BMW se sice znovu snažilo dát těmto prvkům nějaký funkční vysvětlení, ale jsem si i v tomto případě jist, že jde o prostou rybí show. Auto totiž vypadá jako sumec celé - je takové jednolité, bachratější, splývá mu příď i záď, k tomu ty vousy a žábry... Myslím, že vaše sympatie k němu se budou do značné míry odrážet od vaší náklonnosti k této dravé rybě.
Trochu jiný dojem dělá provedení s M paketem, které bude k mání hned od počátku výroby. Přední nárazník mění rybinu za agresi a ten zadní s čímsi jako falešným difuzorem celý zadek ještě více odlehčuje. Tohle bude pro někoho možná i hezké auto, dobrý vizuální dojem ale není zadarmo. K tomu se ovšem teprve dostaneme.
Následující >1 / 6
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva