Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou
31.8.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Hybridy u nás mají pověst utopických ekovýstřelků. Hybridní BMW 3 má ale výkon starší M3 a spotřebu 335d. Je to utopické?
Přehled kapitol
S autem vybaveným hybridním pohonem u nás mnoho parády nenaděláte. V klubu přátel Martina Bursíka tedy asi ano, kdekoli jinde ale budete platit spíše za idiota, který kdysi dával najevo své smýšlení tričkem s logem Greenpeace a teď vsadil na hybridní auto. Přitom je to takový nesmysl...
Asi vím, odkud vítr vane. Synonymem auta poháněného kombinací spalovacího a elektrického motoru se u nás staly modely jako Toyota Prius a ty opravdu velký smysl nedávají. Neříkám, že pro nikoho a nijak, konstruována jsou ale jako pomalá a úsporná, kterým by snad měl k nižší spotřebě pomoci druhý motor, parta baterek a další harampádí o hmotnosti asi 150 kilogramů. Proboha, jak?
Jediný způsob, jak hybridní pohon dokáže zvýšit efektivitu fungování automobilu, je rekuperace kinetické energie jinak mařené brzděním. To je pěkné, ale při opravdu klidné a úsporné jízdě, pro kterou má být třeba Toyota Prius stvořena, prostě není co rekuperovat. Pokud opravdu umíte jezdit úsporně, pak dobře víte, že při takovém přesunu za každých 100 kilometrů jízdy zabrzdíte možná jednou, a to vás něco musí překvapit. Jinak veškerou pohybovou energii vytvořenou spalovacím motorem efektivně spotřebujete pro samotnou jízdu.
Zde vám další elektromotor a akumulátory budou akorát přítěží, jinak si můžete koupit o polovinu levnější Hyundai i30 a budete jezdit s poloviční spotřebou. Tak to zkrátka je, pro podobné ježdění je hybridní pohon dokonale na nic a ten, kdo si jej pro takové přesuny pořídil, jen nedával pozor při fyzice, nebo prostě před koupí nepřemýšlel.
To ale neznamená, že je hybridní pohon absolutně k ničemu. Stačí se zamyslet a naroubovat jej naopak na auto, se kterým se až tak pomalu nejezdí. Na rekordy v economy runu to nebude, v reálném životě ale může znamenat nezanedbatelný přínos. Pamatuji na někdejší srovnání Lexusu GS430 a GS450h, kdy s druhým jmenovaným bylo možné stejným stylem jezdit se spotřebou o 20 procent nižší, navíc o dost rychleji. Stačilo zvolit adekvátní jízdní styl, při kterém technika vozu dokázala rekuperovat alespoň většinu kinetické energie jinak spotřebovávané v brzdách a mohli jste zkrátka znovu jet na to, co byste v jiném autě propálili někde mezi kotouči a destičkami.



Podobným způsobem se do hybridů opřeli v Německu, konkrétně v Mnichově, u BMW. Zbavili je stupidní ekologické přetvářky a tvoří je přesně ve výše zmíněném duchu - silné, určené pro aktivní ježdění. Někteří jim vyčítají, že jsou příliš výkonné a zbytečné, ale věřte tomu, že jen v této podobě dávají alespoň nějaký smysl a nabízejí dlouhodobě udržitelnou funkčnost. O tom jsem se sám přesvědčil při svezení s novým, podle BMW příznačně pojmenovaným „aktivním” hybridem řady 3 F30, které bude na trh uvedeno letos na podzim.
Prostě trojka
O tom, že tohle auto se za každou cenu nemíní tvářit jako zelený poklad, svědčí už jeho vzhled. Ten je totiž od dalších provedení nové trojky prakticky k nerozeznání.
Na snímcích sice můžete vidět vůz v „aktivně-hybridní” barvě, se specifickými koly a pár nápisy na bocích a na zádi, to se ale BMW jen snažilo, aby na prezentačním provedení tohoto bezesporu zvláštního vozu bylo znát, že je zvláštní. Nic z toho totiž na autě mít nemusíte.
I pro Active Hybrid 3 si můžete vybrat jakékoli standardní provedení od Modern Line až po M paket a libovolná kola či barvu. Ony nápisy na sloupcích C a víku zavazadlového prostoru si v továrně na vaše přání odpustí a vůz tak může v klidu vypadat jako v minulosti testované 335i Sport nebo 328i Modern. Tak jednoduché to je, a proto také nebudu kolem zevnějšku trojkového hybridu dále tančit - nic nového vlastně nepřináší.
Podobně by šlo hovořit i o interiéru, jakkoli v něm už se pár nevyhnutelných odlišností najde. V prvé řadě přístrojová deska obsahuje trochu jiný ukazatel spotřeby energie a její rekuperace, neboť zde jde o něco více než mrzké dobíjení standardního akumulátoru přes alternátor jako u běžných modelů. Také v menu palubního počítače najdete trochu informací navíc, třeba stav dobití baterií, a na stejnou strunu hrají i novinky v grafickém rozhraní palubního systému iDrive. Ukazují třeba nejen historii spotřeby paliva, ale i míry rekuperace kinetické energie a nebo aktuální proudění energie z jednoho, druhého či obou motorů na kola.
Pozorní si jistě všimnou i nápisu Active Hybrid 3 poblíž voliče jízdních režimů automatické převodovky a pokud jste si prohlédli přiložené fotky, pak jste nemohli přehlédnout ani trochu akumulátorů navíc v zavazadlovém prostoru. Jeho velikost významně neomezují (papírově -89 litrů), za jízdy se vám připomenou více. K tomu se ale ještě dostaneme.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nejnovější články
Ostré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
před 10 hodinamiRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
před 11 hodinamiToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
včeraPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraVW propustí víc lidí, než se zdá. Ze softwarové divize jich vyhodí dalších 1 600, funguje ale jako samostatná firma
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva