Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
S Opely v Alpách: Speedster Turbo a GT v akci
20.7.2008 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Výlet na Grossglockner po nejvýše položené silnici v Evropě je pro každého řidiče zážitkem, na který se jen tak nezapomíná. Zvláště když mu dělají společnost ryzí sportovní vozy z produkce Opelu, které těší zákazníky této německé značky posledních několik let.
My jsme se v na začátku letošního parného léta vydali okusit ostré zatáčky, převýšení a strmé sjezdy známé Grossglockner Hochalpenstrasse s dvěma lahůdkami z výrobního programu Opelu. Opel ve snaze nahradit komerční úspěch Calibry a především legendárního GT nám v několika posledních letech ukázal, jak umí kooperovat s partnery z Anglie a USA. Díky tomu si i zákazník značky, která se zaměřuje především na masově vyráběné vozy střední a nižší střední třídy může uspokojit své řidičské vášně a pořádně si provětrat hlavu.
Zasvěceným jistě nemusím opakovat, že Speedster Turbo se vyráběl (vyrobeno pouhých 2000 vozů) u anglického Lotusu, tudíž má mnoho společného s modelem Elise. Jeho ultralehkou sklolaminátovou karoserii nese mimořádně tuhý hliníkový rám (ten váží pouhých 74 kilogramů) a díky němu činí pohotovostní hmotnost pouhých 930 kilogramů. Vezmeme-li v úvahu zástavbu dvoulitrového turbomotoru s výkonem dvou stovek koní, pak získáme papírový poměr hmotnosti vůči výkonu (kg/k) rovnající se koeficientu 4,7 (!). V praxi to znamená, že i při sebemenším necitlivém rozjezdu se s chutí protočí zadní 225 milimetrů široké nízkoprofilové pneumatiky a vůz se dere nekompromisně vpřed. Zrychlení z klidu na stokilometrovou rychlost se pak odehraje pod pět sekund, což je hodnota, kterou se může pyšnit jen pár velkoobjemových supersportovních vozů s mnohdy více než dvojnásobnou cenou. A „maximálka“? 245 km/h, ale počítejte, že na horším povrchu se bude chtít pouze tunový sportovní vůz odlepit od země. Zkrátka Opel Speedster Turbo je individualitou, jenž dovede svému majiteli poskytnout ryzí zážitky ze sportovní jízdy a v neposlední řadě ho také patřičně zviditelnit. Proto si znalec povšimne detailů odlišující špičkové provedení od základního modelu (vyrobeno 3000 vozů) s atmosférickým čtyřválcem 2,2 l. Patří k nim nejen označení „Turbo“ a malý spoiler na zádi, ale také velké postranní přívody vzduchu k motoru a turbodmychadlu. Marně byste ale u tohoto nízkého vozu hledali takové dnes již naprosto běžné prvky výbavy, jako je třeba posilovač řízení, klimatizace nebo všudypřítomná elektronika. Černý vůz měl jen protiprokluzový systém a autorádio o jehož smyslu by se dalo polemizovat. Ve „stodvaceti“ totiž neslyšíte vlastního slova, natož pak oblíbený song.
To v současnosti prodávaný dvoumístný roadster s plátěnou střechou označený GT byl vyvinut v rámci amerického koncernu GM, takže se za mořem prodává pod obchodním označení Pontiac Solstice a na jeho zpracování je to dosti znát. Elegantní dvoudveřová karoserie tak nabízí sice velice komfortně vybavený interiér, musíte se ale spokojit s tvrdými plasty na přístrojové desce či přimhouřit oko nad slícováním některých dílů. Výbava vozu, který si český dovozce cení na necelý milion korun se ale s tou ve Speedsteru nedá ani srovnávat. Kromě posilovače řízení a spousty elektroniky si cestující na palubě Opelu GT mohou užívat i samočinné klimatizace, pohodlných kožených sedadel, elektricky ovládané střechy, palubního počítače, tempomatu či výkonného audia. Pasivní bezpečnost posádky zde hlídá dvojice nafukovacích vaků (Speedster má pouze jeden u řidiče). Co se týče výkonů, i zde má poslední model německého výrobce co nabídnout. Za vším stojí přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s největším výkonem vyladěným na rovných 264 koní, který umí při rozjezdu téměř smazat hmotnostní nárůst oproti svému předchůdci téměř dokonale. Celkem 1395 kilogramů těžké GT zvládne sprint z klidu na stokilometrovou rychlost za 5,7 s a na dálnici může pokračovat až k 230 km/h. Spotřebu přitom udržíte v rozumných hodnotách kolem 11 l/100 km.
Ale dosti popisování, pojďme se raději nasoukat do dvoumístného a trochu stísněného interiéru Speedsteru Turbo, otočit klíčkem v zapalování a stisknout chromový knoflík startéru umístěný na středové konzole nebo raději vklouznout do daleko pohodlnějšího koženého interiéru GT. Před námi je totiž zhruba třísetkilometrová cesta na místo činu a tam bude následovat několik desítek kilometrů vysokohorské silnice, která je plná záludných zatáček, ostrých „vraceček“ a prudkého stoupání nebo naopak klesání.
Jakožto věcí znalého majitele Speedsteru jsem první část naší cesty absolvoval raději sám se svojí ještě stále chápající ženou. V tomto spartánském voze si totiž moc pohodlí neužije asi nikdo. Sedíte zde ve skořepinových sedadlech doslova na podlaze a při jízdě cítíte každou sebemenší nerovnost vozovky. Jízda pod dálnici tedy nepatří k nejpříjemnějším zážitkům s tímto vozem. Naštěstí máme ale výtečné počasí, takže se dá jet bez plátěné ručně natahovací střechy, která je v nataženém stavu zdrojem velkého aerodynamického hluku. To kolegové v GT nic netuší a plavně překonávají příčné nerovnosti rakouské A1 ovíváni svěžím vzduchem z klimatizační jednotky. Krátká zastávka na Gulasch Suppe a dotankování se hodí (Speedster má pouze 36-litrovou palivovou nádrž, GT 51,5 litru). Za Salzburgem přichází moje chvíle. Sjíždíme z dálnice a začínáme se proplétat romantickými soutěskami rakouských Alp. Občas tedy na výjezdu ze zatáčky přidám a pomalu nechávám zapomenout na nepohodu při dlouho trvající jízdě v přímém směru. Do hotelu je to ještě nějakých padesát kilometrů a legendární Hochalpenstrasse zavírají za hodinu. Navíc se pomalu stmívá a začíná pršet. Není tedy čas ani zastavovat a natáhnout střechu. Kolega v GT se nestačí divit, když vysokou rychlostí projíždíme průtrž mračen, abychom se následně pět minut před uzavřením brány dohadovali s obsluhou o vpuštění na nejznámější evropskou silnici. Náš hotel je totiž na její druhé straně. Vše ale dobře dopadlo a my se po setmění seznamovali s řadou zatáček, stoupáním a klesáním, které nás naostro čekají až další den.
Takový víkend jsem ale tady ještě nezažil. Po ranním probuzení vyjdu na balkon a nestačím se divit. Obloha doslova vymetená a po večerních přeháňkách ani stopa. Pohodovou snídani s přáteli občas přehluší pronikavý zvuk sportovního výfuku některého z motocyklů nebo sportovních vozů, kteří již nedočkavě míří nahoru. No, my si ale nejdříve zajedeme nafotit důležité detaily a statické fotografie našich dvou „oplích“ miláčků, kteří i zde způsobují malý obdiv. Počasí je ale nádherné a proto se vydáváme vyzkoušet jízdní a podvozkové kvality obou vozů dříve, než vysokohorskou silnici zaplní pomalu jedoucí turistické skupiny v dálkových autobusech. Proto tlačíme pedál akcelerátoru k podlaze a necháme pracovat oba zážehové turbomotory naplno. V nadmořské výšce kolem 2500 metrů nad mořem sice jejich výkon asi nebude stoprocentní, ale hodně toho zachrání sportovci od Opla v zatáčkách. Jízdní vlastnosti Speedsteru Turbo jsou výtečné a vůz se chová doslova jako motokára. V kombinaci s nízkou pohotovostní hmotností a velmi účinnými brzdami nemá mnoho motorkářů na supersportovních strojích šanci. Hlavně v ostrých „vracečkách“ se vyváženost (motor umístěn uprostřed), lehkost a výkon tohoto vozu dokáže projevit naplno. Opel GT sice díky většímu točivému momentu vše dohání na výjezdech, do zatáčky musíte být ale hodně obezřetní abyste odhadli správnou nájezdovou rychlost. Díky vyšší pohotovostní hmotnosti vozu trpí zvláště brzdy, které při takovém zatížení může po čase potkat i fading.
Proto je třeba nechat vychladnout naše hlavy i oba stroje, takže s povděkem navštěvujeme výhlídku s úžasným pohledem na ledovec, který se rozprostírá pod nejvyšší horou Rakouska, známým Grossglocknerem (3789 metrů). Po krátkém občerstvení na terase se vydáváme na malou procházku, abychom potkali místní sviště a nejrůznější vysokohorské rostliny, které v Praze běžně nepotkáte. Proto mohu zdejší návštěvu jen doporučit a pokud se vám poštěstí zajistit si podobnou dopravu, váš zážitek to jistě umocní.
Víkend strávený za volanty otevřených Opelů byl dokladem odlišného přístupu na téma sportovní roadster, který se v obou případech povedl. I když každý z testované dvojice hraje na jiné struny, ve výsledku míří za cílem nabídnout svému majiteli volnost jízdy pod širým nebem, exkluzivitu a nadprůměrné jízdní výkony.
Technické údaje Opel Speedster Turbo
Motor: Před zadní nápravou napříč uložený zážehový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1998 cm3. Největší výkon 147 kW (200 k) při 5500 1/min. Největší točivý moment 250 N.m při 1950-5500 1/min. Pětistupňová přímo řazená převodovka. Pohon zadních kol.
Karoserie: Dvoudveřový roadster. Objem palivové nádrže 36 l.
Rozměry a hmotnosti: Délka 3786 mm, šířka 1708 mm, výška 1117 mm. Rozvor 2330 mm. Pohotovostní/užitečná hmotnost 930/145 kg. Průměr otáčení 11,6 m.
Jízdní výkony: Nejvyšší rychlost 243 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,9 s. pružné zrychlení 80 -120 km/h na 4. převodový stupeň za 5,1 s. Kombinovaná spotřeba paliva 8,5 l/100 km.
Základní cena vč. DPH: 1 399 900 Kč (v době výroby).
Technické údaje Opel GT
Motor: Vpředu podélně uložený zážehový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1998 cm3. Největší výkon 194 kW (264 k) při 5300 1/min. Největší točivý moment 353 N.m při 2500-5000 1/min. Pětistupňová přímo řazená převodovka. Pohon zadních kol.
Karoserie: Dvoudveřový roadster. Objem palivové nádrže 51,5 l.
Rozměry a hmotnosti: Délka 4100 mm, šířka 1813 mm, výška 1274 mm. Rozvor 2415 mm. Pohotovostní/užitečná hmotnost 1395/147 kg. Průměr otáčení 10,45 m.
Jízdní výkony: Nejvyšší rychlost 230 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,7 s. Kombinovaná spotřeba paliva 9,2 l/100 km.
Základní cena vč. DPH: 914 900 Kč.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 6 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- Nadějný výrobce elektroaut je na hraně krachu. Zastavil veškeré aktivity, zaměstnance poslal na „povinné neplacené volno“
před 50 minutami - Absurdita dění kolem Tesly nezná mezí, ve Švédsku jí odmítají připojit k síti už 100 nově postavených Superchargerů
před 2 hodinami - Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
před 3 hodinami - První elektrická Maserati jsou totální fiasko. Prodávají se po kusech za měsíc v celé Evropě, výrobu zastavili až do února
před 5 hodinami - Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva