Home > Rubriky a sekce > Testy aut, Jízdní dojmy a další testy > Článek
Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic
14.7.2009 | Jiří Kaloč | Přidat příspěvek
Další generace japonského luxusního SUV opět trochu uniká konkurenci, která s kombinací spalovacího motoru a elektromotoru stále ještě otálí. U Lexusu s ní byli daleko již před pár lety a po prvním testu nového RX 450h můžeme konstatovat, že nyní ji doladili takřka k dokonalosti.
Přehled kapitol
Historie hybridního modelu RX
První hybridní SUV na světě Lexus RX 400h se na trhu poprvé objevilo v roce 2005. V současné době jezdí po světě asi 200 tisíc vozů této japonské značky s hybridním pohonem, z toho ze tři čtvrtin se jedná o model RX 400h, který se na celkových prodejích modelové řady RX celosvětově podílel 69 procenty, v Evropě dokonce 95 procenty.
Uvedení RX 450h na evropský trh je proto pro úspěch značky Lexus na starém kontinentu klíčové. Proto byl jeho vývoj velmi důkladný a evropská specifikaci se dočkala daleko větší pozornosti než tomu bylo u jeho předchůdce. Druhá generace sice vychází ze stejného konceptu, ale díky novým technologiím a optimalizaci je o 10 procent výkonnější při snížení spotřeby o 23 procent.
Nové technologie
Nyní se zaměřím na změny v pohonném i převodném ústrojí hybridní verze, kterou jsem si celkem důkladně vyzkoušel začátkem května na maďarských silnicích v okolí Budapešti. Měl jsem dokonce možnost novinku přímo na místě porovnat i s jejím předchůdcem. I když design stávající modelu je velmi nadčasový, jistá morální zastaralost je vidět hlavně v interiéru, kde novinka reprezentuje úplně novou kvalitu z hlediska zpracování, použitých materiálů či technologie a ergonomie ovládacích prvků. Týká se to hlavně nového displeje s technologií OLED, ovladače „remote touch“ a head-up displeje, který prostřednictvím LED technologie promítá důležité provozní údaje do zorného pole řidiče. Podívejme se však nyní na to, co žene nový hybrid od Lexusu vpřed.
Inovovaný hybridní pohon
Zásadních inovací se dočkal samotný spalovací motor. Atmosféricky plněný šestiválec o objemu 3,5 litru nyní pracuje v tzv. Atkinsonově cyklu, kdy se sací ventily pomocí systému VVT-i zavírají o něco později, čímž se opožďuje také kompresní zdvih. Výsledkem tohoto jevu je větší expanzní poměr než kompresní, z čehož profituje účinnější transformace energie vznikající při spalování na výkon motoru. Teplota výfukových plynů je přitom nižší než u standardního spalování, což pomáhá další nově použité technologii - chlazené recirkulaci výfukových plynů EGR (snižuje teplotu z 880° na 150° C), které se přivádějí zpět do spalovací komory, kde se podílejí na snížení teploty spalování. Teplé výfukové plny se navíc používají k ohřevu chladící kapaliny, což výrazně urychlí zahřátí motoru po startu. Díky tomu je možné dříve využít k provozu elektromotor. V určitém režimu to mimochodem může vést až ke 30procentní úspoře paliva.
Klíčovou úlohu v hybridním systému pohonného ústrojí RX 450h hraje řídící jednotka (PCU - Power Control Unit) složená z měniče stejnosměrného napětí z 288 na 650 V, měniče stejnosměrného proudu na střídavý, který je potřeba k pohonu elektromotorů a jednotky (ECU) řídící celou hybridní soustavu. Oproti předchůdci je PCU mnohem tenčí a lehčí, což umožnilo o 10 procent redukovat výkonové ztráty a zvýšit jeho energetickou hustotu o 40 procent. Díky tomu se pak zvýšil točivý moment obou elektromotorů, které jinak mají stejný výkon jako u předchozí generace. Optimalizován byl také modul s vysokonapěťovými akumulátory, které jsou nyní účinněji chlazeny. Tím mohly být změnšeny rozměry i hmotnost jednotlivých modulů, což umožnilo jejich instalaci pod zadní sedadla, takže již nezabírají místo v zavazadlovém prostoru.
Následující >1 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nejnovější články
- Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před hodinou - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 2 hodinami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 4 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 5 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva